پیگیری وضعیت پناهجویان ایرانی در استرالیا

شفاف: خبرهای مربوط به پناهجویان تقریبا هر روز روی صفحات اخبار استرالیا جایگاه خود را دارند و معمولا نیز برخی ها بی تفاوت از کنار این اخبار رد میشوند. طی هفته های اخیر، اخبار متعددی درباره وضعیت بد پناهجویان خارجی و به ویژه اتباع ایرانی مهاجر به این کشور منتشر شده است. اما در روزهای گذشته، شدت رفتار غیرانسانی دولت استرالیا با این افراد به حدی رسیده که صدای مطبوعات و رسانه های بین المللی را نیز درآورده است.

ائورو در قدیم «جزیره دلپذیر» نامیده می‌شد ولی امروز محلی است برای حبس آنان که به سودای زندگی بهتر رهسپار استرالیا می‌شوند. چند روز گذشته حدود 500 مهاجر توسط دولت استرالیا به اردوگاهی در جزیره نائورو، اعزام شدند و پس از آن نخست‌وزیر استرالیا، از وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر تازه برای پناهجویان خبر داد؛ اتفاقی که توانست موجب شورش پناهجویان مستقر در این اردوگاه و آتش‌سوزی در این محل شود.

روز گذشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، گزارش داد این آتش‌سوزی حدود 55‌میلیون دلار خسارت به این بازداشتگاه وارد کرده است. همچنین حدود 125 پناهجو، پس از پایان شورش در جزیره نائورو در قاره اقیانوسیه بازداشت شدند. پس از این آتش‌سوزی، 420 پناهجویی که توسط پلیس بازداشت نشدند، به مرکز دیگری که در حال ساخت بود منتقل شده و در چادر زندگی می‌کنند.

«آسوشیتدپرس» نوشته که بیشتر معترضان، پناهجویان ایرانی، فلسطینی، لبنانی و عراقی بوده‌اند. موج مهاجرت ایرانیان به استرالیا در سال‌های گذشته به‌طور فزاینده‌ای رشد داشته ‌است. چندی پیش نیز قایق گروهی از مهاجران غیرقانونی به استرالیا غرق شد و تعدادی از مهاجران غرق شدند. گفته شد از بین 97 پناهجوی حاضر در این قایق، یک کودک کشته و هشت‌نفر دیگر ناپدید شدند و سرنشینان این قایق از شهروندان ایران، افغانستان و سریلانکا بودند.

گروهی از بازماندگان آن قایق به بازداشتگاهی در جزیره کریسمس منتقل شدند. پس از این حادثه، معاون پارلمانی وزارت خارجه از تلاش برای بازگرداندن پیکر جان‌باختگان ایرانی این حادثه به کشور خبر داده بود که هنوز از انجام اقدامات مرتبط با آن خبری منتشر نشده است.

این رفتار خشن با پناهجویان در حالی است که روز جمعه نیز دولت اندونزی اعلام کرد مقررات دریافت ویزا در هنگام ورود را برای ایرانیان لغو کرده است. دلیل اعلام شده برای این امر آن بود که شمار زیادی از اتباع ایرانی از خاک اندونزی برای سفر غیرقانونی به استرالیا استفاده می کنند.

در پی سرکوب اعتراض پناهجویان ایرانی در استرالیا حسن قشقاوی معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه از پیگیری این مساله خبر داد. وی با با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی سرکوب پناهجویان ایرانی را در استرالیا پیگیری می‌کند،گفت: وزارت امورخارجه مخالف هرگونه دیپورت اجباری است.

حسن قشقاوی در گفت‌وگو خبرنگار "شفاف" درباره سرکوب اعتراض شبانه پناهجویان ایرانی در جزیره نزدیک استرالیا ، گفت: وزارت امورخارجه پیگیر این موضوع خواهد بود.

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه ، با بیان اینکه وضع مقررات سخت‌گیرانه‌تر برای پناهجویان در استرالیا به دلیل رقابت‌های درون حزبی است ، تصریح کرد: حزب حاکم در استرالیا سعی دارد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کشور خود را در زمینه پذیرش پناهجو فعال نشان دهد تا برنده انتخابات شود.

وی با تاکید بر اینکه دولت استرالیا برای ممانعت از ورود غیرقانونی پناهجویان به این کشور ارتباط فعالی با کشورهایی که از آنجا پناهنده می‌رود برقرار کرده ، افزود: هفته گذشته معاون وزیر امور پناهندگان استرالیا سفری به تهران داشت و در ملاقات دوجانبه‌ای که برگزار شد ، مباحثی برای جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی مطرح شد.

قشقاوی بابیان اینکه وزارت امورخارجه مخالف هرگونه دیپورت اجباری است ، ادامه داد: بعضی از دانه‌پاشی‌های رسانه‌ای باعث می‌شود که برخی افراد تحت جوسازی‌ها برای کار و تحصیل به کشورهایی همچون استرالیا بروند که بعد از چند سال حضور در اردوگاه‌ها موفق به اخذ پناهندگی نمی‌شوند و آنها را دیپورت اجباری می‌کنند.

data-src=http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/5/1/79180_564.jpg

وی تصریح کرد: اگر هر پناهجویی داوطلبانه بخواهد به سرزمین مادری برگردد وزارت امورخارجه کمال همکاری با همه دولت‌ها از جمله استرالیا را خواهد داشت و برگه ورود موقت در بخش کنسولی دستگاه دیپلماسی برای افراد صادر می‌شود.

معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه با انتقاد از کم‌کاری رسانه ملی در بحث مهاجرت‌های غیرقانونی ، گفت: رسانه‌ملی باید ویژه‌برنامه‌ای در مورد قاچاق انسان و قاچاق موادمخدر تهیه می‌کرد تا با تاثیرگذاری که دارد هشدارهای لازم را به مردم می‌داد تا در دام رسانه‌های معاند خارج از کشور نیفتند و به عاقبت 80‌درصد از سه‌هزار زندانی در 35 کشور جهان که به دلیل قاچاق موادمخدر زندانی شده‌اند، دچار نشوند.

البته واضح است که در این زمینه نباید انگشت اتهام را تنها به سمت دولت استرالیا نشانه رفت و افرادی که به عنوان به اصطلاح پناهجو به این کشور سفر می کنند، باید پیش از همه خود را به خاطر قرار گرفتن در چنین شرایط حقارت باری سرزنش کرده و از خود بپرسند آیا اقامت در یک کشور خارجی، به از دست رفتن حرمت و حیثیت و تباه شدن آینده خود و فرزندانشان می ارزد؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. ناشناس می گوید

    سلام ! شما را به خدا یک کاری برای پناهنجویانمان بکنید تا از این زندان لعنتی خلاص بشوند شما را به خدا قسم! من برای همشون دعا میکنم ، همه پناهجویان ایرانی و خارجی . هیچ فرقی نمی کنه افغانها ، عراقی ها و… غیره هم عزیز دارند و خانواده های چشم نگران. خدا به همگی کمک کند ولی از مسئولین خواهش می کنم که به فکر جوانها و زنان و مردان و بچه های هموطنمون باشند و بدانید که آنها با شرایط بسیار بدی زندگی می کنند . از آقای ظریف خواهش می کنم که دست یاریش را بسوی جوانان در بند این آب و خاک دراز کند و کمکشان بفرمایند . به امید نجات عزیزانمان!

ارسال یک پاسخ

  −  2  =  1