مصرف بالا ، قطعی های موردی واحتمال سهمیه بندی برق

با افزایش مصرف برق در کلانشهر تهران، قطعی های موردی برق افزایش یافته و این سوال در افکار عمومی مطرح شده که آیا علی رغم تأکید مسئولان در نبود برنامه ای برای سهمیه بندی، آیا برق پایتخت با اولویت بندی و به صورت نوبتی تأمین می شود؟

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، در حالی که پیک مصرف برق کشور در هفته پایانی تیرماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته با بیش از 8 درصد افزایش به مرز 45 هزار مگاوات ساعت رسید قطعی های موردی برق در کلانشهرهای کشور از جمله کلانشهر تهران افزایش یافته است.

در دومین هفته تابستان، خبرنگار تسنیم در پی بروز برخی قطعی های موردی برق در تهران، در گفت‌وگویی با کامبیز ناظریان، معاون بهره برداری و دیسپچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ این موضوع را پیگیری کرد.

ناظریان در این گفت‌وگو تصریح کرد که در تهران به هیچ وجه قطعی برق به صورت برنامه ریزی شده ناشی از کمبود تولید نداریم و امسال شرایط صنعت برق پایتخت به گونه ای است که هیچ گونه محدودیتی در تأمین برق تهران بزرگ وجود ندارد.

اما با ورود موج جدید گرما به کشور در نیمه دوم تیرماه، افزایش مصرف با افزایش دمای هوا همراه شد که این افزایش دما در برخی خطوط انتقال اختلالاتی را به وجود آورده است. 

پایتخت ایران با وجود بیش از 4 میلیون مشترک برق و وجود 75 هزار خط انتقال جزو ابرشهرهای جهان در زمینه تأسیسات برقی شناخته می شود. این حجم گسترده با وجود فرسودگی در برخی بخش ها در گرمای تابستان میزبان اختلالاتی است که منجر به قطعی های موردی برق در نخستین ماه تابستان شده است.

معاون بهره برداری و دیسپچینگ شرکت توزیع برق تهران بزرگ در این خصوص اذعان داشت: قطعی های موردی مربوط به مکان یا زمان خاصی نیست و در فصل تابستان به دلیل شرایط دمایی کشور بروز اختلال های موردی در شبکه برق نسبت به دیگر فصول سال تشدید می شود اما در دیگر فصول سال که دمای هوا کاهش می یابد، طبیعی است که این اختلالات کمتر می شود.

به گفته این مقام مسئول، بروز این اختلال ها مربوط به فیزیک شبکه های برق رسانی است که در سراسر دنیا این مسئله وجود دارد.

محمد بهزاد ، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی یک هفته پیش در برنامه گفت و گوی ویژه خبری، درباره آخرین وضعیت مصرف برق تابستانی در کشور گفت: مصرف برق کشور برای اولین بار هزار میلیون کیلووات ساعت نزدیک یک میلیارد کیلو وات در ساعت بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 10درصد رشد و نسبت به تیرماه سال گذشته 7.25درصد و از ابتدای سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل حدود 4درصد رشد را تجربه کرده است و این رشد در روز گذشته به 10درصد رسیده است.

وی، اوج مصرف انرژی در کشور را بین ساعات 12 تا 4 بعدازظهر و 7تا 11 شب عنوان کرد که بالاترین زمان پیک مصرف انرژی است که در این مقاطع زمانی باید صرفه جویی شود.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو، استفاده از کولرهای گازی و وسایل غیر استاندارد را عامل اصلی افزایش مصرف انرژی در کشور برشمرد و اظهار داشت: باید در هنگام خرید وسایل برچسب انرژی را از نظر A,B کنترل کنیم تا حداقل مصرف انرژی را در کشور شاهد باشیم.

بهزاد در عین حال خاطرنشان کرد: در سال گذشته نیروگاههای جدیدی احداث شده بیش از 4 هزار مگاوات وارد نیروگاهها شده که با اتمام پروژه ها بیش از 7 هزار مگاوات برق جدید ایجاد می شود که در حال حاضر ظرفیت نصب شده 70 هزار مگاوات نامی و عملیاتی 56 هزار مگاوات است و پیش بینی شده که برای تولید 48 هزار مگاوات مشکلی وجود ندارد.

از اینرو به نظر می رسد در خصوص تأمین برق پایتخت، دیگر کلانشهرهای کشور و شهرها و روستاهای ایران مشکلی وجود ندارد و قطعی های موردی ناشی از بروز اختلالات موردی بوده اما این مسئله از ضرورت صرفه جویی در مصرف برق به ویژه در کلانشهرهای کشور نمی کاهد چرا که افزایش مصرف بیش از 10 درصدی می تواند به وارد شدن به مرز خط قرمز مصرف و آغاز سهیمه بندی برق در کلانشهرها بینجامد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  ×    =  64