آمریکا صدور برخی تجهیزات پزشکی به ایران را تسهیل کرد

دولت آمریکا چند قلم جدید به فهرست تجهیزات پزشکی که می توانند بدون دریافت مجوز ویژه به ایران ارسال شوند افزود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از تسنیم دولت آمریکا روز پنجشنبه در ژستی بشردوستانه، فهرست تجهیزات پزشکی که می توانند بدون مجوز ویژه از تحریم ها معاف شده و به ایران ارسال شوند را طولانی تر کرد.
آمریکا و متحدان اروپایی اش به منظور تحت فشار قرار دادن ایران تحریم های اقتصادی بی سابقه ای را علیه این کشور به اجرا گذاشته اند.
انتخاب یک فرد میانه رو به ریاست جمهوری ایران در انتخابات ماه گذشته این کشور امیدها برای حل اختلاف طولانی بین تهران و غرب را زنده کرده است.
به رغم ادعاهای بشردوستانه مقامات آمریکا دامنه تحریم های این کشور علیه ایران چنان گسترده است که بر عرضه مواد غذایی و دارو و تجهیزات پزشکی به ایران تاثیر گذاشته است. 
بر اساس گزارش رویترز، همچنان بسیاری از شرکت ها برای صدور کالاهای بشردوستانه به ایران با دشواری هایی مواجه اند. وزارت خزانه داری آمریکا روز پنجشنبه فهرست کالاهایی را که بدون نیاز به درخواست ویژه می توانند به ایران صادر شوند را طولانی تر کرد و نام چند دستگاه نظیر دستگاه الکتروکاردیوگراف و ماشین های آنالیز را به این فهرست اضافه کرد.
دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه داری آمریکا گفت، طولانی تر کردن فهرست کالاهای معاف از تحریم اجازه می دهد که این تجهیزات پزشکی سریعتر به دست ایرانی ها برسد.
کوهن افزود: «تضمین تجارت کالاهای بشردوستانه بخش مهمی از سیاست ما (در قبال ایران) را تشکیل می دهد… ما به اعمال فشار سنگین بر ایران ادامه خواهیم داد و در عین حال گام هایی را برای کسب اطمینان از اینکه تحریم های ما تاثیری بر تامین نیازهای بشردوستانه مردم ایران نمی گذارد، خواهیم برداشت.»
وکلای حقوقی متخصص در امور تحریم ها گفتند، قرار دادن نام بانک های مهم ایرانی در فهرست تحریم ها یافتن بانک های کوچک تر ایرانی برای صدور کالاهای معاف از تحریم ها را بسیار مشکل ساخته است، هرچند که بانک های بین المللی تمایل به همکاری با آنها داشته باشند.
صدور داروهای آمریکایی به ایران در شش ماهه گذشته نسبت به سال 2011، کاهش یافته است و این مسئله حاکی از کاهش توان مردم ایران در تامین نیازهای اولیه پزشکی به دلیل تاثیر تحریم های آمریکاست.
داروخانه ها و بیمارستان های دولتی در ایران سال گذشته اعلام کردند که با کمبود شدید دارو برای درمان بیماری هایی نظیر سرطان، تسلب شرایین، اختلالات خونی و سایر بیماری های وخیم مواجه اند.
کوهن افزود، وزارت خزانه داری آمریکا با بسیاری از شرکت های تولید دارو و تجهیزات پزشکی نشست داشته است تا به آنها توضیح دهد که چگونه می توانند بدون درگیر شدن با تحریم ها فعالیت کنند.
همچنین روز پنجشنبه وزارت خزانه داری آمریکا دستورالعمل های جدیدی را صادر کرد و مقررات مربوط به فعالیت های موسسات مالی ای که ممکن است در صدور کالاهای بشردوستانه به ایران نقش داشته باشند را شفاف تر ساخت تا این موسسات با قوانین آمریکا دچار مشکل نشوند.
کوهن در ادامه گفت: «ما انتظار داریم که اقدامات امروز… نگرانی ها در مورد صدور دارو و تجهیزات پزشکی به ایران را کاهش دهد.»
وزارت خزانه داری آمریکا  اعلام کرده است که دولت ایران به دلیل مشکلات به وجود آمده برای تامین دارو در ایران بیشتر باید سرزنش شود، زیرا دولت ارز کمی به وزارت بهداشت و درمان جهت واردات دارو اختصاص داده است.
کوهن تاکید کرد، دولت ایران پول زیادی برای واردات تمام اقلام پزشکی مورد نیاز کشور در اختیار دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  2  =  6