روایت کوچ شیخ الوزراء از فرهنگ به نفت

یژن زنگنه می‌گوید که متاسفانه در این 8 سال اتفاق‌های عجیب و غریبی در وزارت ارشاد و حوزه فرهنگ و هنر افتاده است.شاید کمتر کسی باشد که بداند بیژن نامدار زنگنه شیخ الوزراء کشور در اوایل انقلاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را به عهده داشته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از خبرآنلاین از نحوه مدیریت وزارت ارشاد اسلامی امروز آنچنان گلایه دارد که وقتی از او می‌پرسم تشابه وزارت ارشاد امروز با اول انقلاب چیست؟ سریعا به جای پاسخ به این سوال، پرسشی دیگر مطرح می‌کند «مقایسه با وزارت ارشاد امروز یا 8 سال پیش؟» سکوت می‌کنم تا ادامه دهد: «در 8 سال پیش وزارت ارشاد اسلامی تکامل یافته و منطقی‌تر از گذشته فعالیت می‌کرد. اما متاسفانه دراین هشت سال اتفاق‌های عجیب و غریبی در این وزارتخانه و کلا حوزه فرهنگ وهنر افتاده و دیگر نمی‌شود گفت رفتار این وزارتخانه مشابه وزارتخانه ارشاد اسلامی است که حتی 8 سال پیش فعالیت می‌کرد.»

شاید کمتر کسی باشد که بداند بیژن نامدار زنگنه شیخ الوزراء کشور در اوایل انقلاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را به عهده داشته است.شغلی که به قول خودش علاقه واقعی او نیز بوده است.  او در گفت‌و‌گویی که می‌خوانید در مورد آن روزها و وضعیت امروز وزارت ارشاد سخن گفته‌است.

آقای مهندس شما اوایل انقلاب در وزارت ارشاد فعالیت داشتید. در آن زمان بخشی از اختیارات وزارت فرهنگ و هنر به وزارت ارشاد انتقال پیدا کرد. از آن روز‌ها بگویید؟
در آن زمان تصمیم دولت بر این شد که معاونت‌های هنری و سینمایی از بخش فرهنگ و هنر وزارت علوم جدا شود و به وزارت ارشاد بپیوندد. اما اینکارهم آسان نبود چراکه یکسالی اختلاف نظر‌ها وجود داشت تا بالاخره این کار صورت گرفت. پس از آن هم وزارت ارشاد اسلامی تا حدود زیادی، مشابه شرایط فعلی تشکیل شد که بنده هم در آن موقع حدود دو ونیم سال یعنی از مهر 1359 تا اوایل سال 1362 معاونت فرهنگی وزارت ارشاد را برعهده داشتم.

آقای مهندس چرا پس از این مدت دیگر هیچ وقت به فعالیت در بخش فرهنگی برنگشتید؟
علاقه شخصی بنده همیشه کارهای فرهنگی عمیق بود. ولی در میانه سال 61 دوستان جهادسازندگی اصرار کردند که برای مدت کوتاهی به جهاد بروم تا وضعیت این نهاد تعیین تکلیف شود. اما رفتم و ماندگار شدم. از آنزمان هم دیگر فرصت نشد در حوزه علاقه شخصی‌ام فعال شوم. تا اینکه 8 سال پیش پس از اتمام دولت هشتم بنده فرصت کردم به طور شخصی کارهای فرهنگی را ادامه بدهم.

وضعیت بودجه وزارت ارشاد اسلامی آن زمان چگونه بود؟
به هرحال آن زمان جنگ تحمیلی شروع شده بود و دولت پولی نداشت. برای همین بودجه زیادی به وزارت ارشاد اسلامی تعلق نمی‌گرفت ضمن آنکه هزینه‌های وزارت ارشاد هم در بودجه جاری منظور می‌شد که خود همین هم دلیلی بود بر کاهش بودجه این وزارتخانه. ما هم چاره‌ای نداشتیم جز اینکه محدود کار کنیم. البته کارهای خوبی هم انجام شد مثلا یکی از کارهایی که در آن زمان انجام شد، تاسیس دفترمدارک فرهنگی انقلاب اسلامی بود که یکی از وظایف این دفتر انتشار سخنرانی‌ها، نامه‌ها و مکتوبات امام خمینی (ره) بود که با نام صحیفه نور در بیش از 20جلد منتشر شد.

آقای مهندس به نظرشما وزارت ارشاد اسلامی امروز با وزارت ارشاد اسلامی سال‌های اول تاسیس تا چه اندازه متفاوت است؟
مقایسه با چه زمانی؟ الان یا 8 سال پیش! چون اگر بخواهیم وزارت ارشاد اسلامی سال‌های اول انقلاب را با 8 سال پیش مقایسه کنیم، با توجه به اینکه آقای خاتمی خودشان در سال 61 به وزارت ارشاد آمدند و بنده اتفاقا 7 تا 8 ماه هم در آن زمان با ایشان در این وزارتخانه کار کردم به وضعیت این وزارتخانه و اهدافش آشنایی کامل داشتند و بر همین اساس هم در 8 سال پیش وزارت ارشاد اسلامی تکامل یافته و منطقی‌تر از گذشته فعالیت می‌کرد. اما متاسفانه دراین هشت سال اتفاق‌های عجیب و غریبی در این وزارتخانه و کلا حوزه فرهنگ وهنرافتاده و دیگر نمی‌شود گفت رفتار این وزارتخانه مشابه وزارتخانه ارشاد اسلامی است که حتی 8 سال پیش فعالیت می‌کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  4