بررسی اعطای مجوز تاسیس دانشگاه به احمدی نژاد در مجلس

شفاف: در جلسه هفته گذشته شورای انقلاب فرهنگی، موضوع تأسیس دانشگاهی در تهران از سوی رئیس‌جمهور مطرح و به اتفاق آرای اکثریت این مجوز به وی اعطا شد.موافقت اولیه تأسیس این دانشگاه از سوی شورای انقلاب فرهنگی انجام شده است و احمدی‌نژاد قرار است پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش با تأسیس این دانشگاه بیشتر وقت خود را همانند گذشته صرف تدریس و امور دانشگاهی کند

قابل ذکر است، احمدی‌نژاد بنا دارد این دانشگاه را با نام «دانشگاه ایرانیان» راه‌اندازی کرده و بخش مهمی از وقت خود پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش را به اداره این دانشگاه اختصاص دهد. اخبار حکایت از آن دارد که حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین خواهد بود.

در همین ارتباط به 4 تن از اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت وگو کردیم و روند قانونی با غیر قانونی بودن آن را جویا شدیم.

شورای‌عالی انقلاب فرهنگی نمی‌تواند مجوز تاسیس دانشگاه صادر کند

data-src=http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/5/7/79770_806.jpg

علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با اعطای مجوز راه اندازی دانشگاه غیر انتفاعی به محمود احمدی نژاد به خبرنگار "شفاف" گفت: چنین اقدامی به واقع بی‌سابقه است. زیرا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، در شأن و جایگاهی نیست که بتواند مجوز تاسیس دانشگاه را صادر کند که قابل پیگیری است.

نباید دانشگاه محفلی برای کار سیاسی شود

امامحمد جواد هروی که نایب‌رییس اول همین کمیسیون است، حتی با صراحت بیشتری سخن می‌گوید. به گفته او شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، به لحاظ قانونی نمی‌تواند مجوز تاسیس دانشگاه را بدهد؛ او می گوید: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که در بحث توسعه و صدور مجوز برای هر دانشگاهی اعم از دولتی و غیرانتفاعی می‌تواند کاری انجام دهد و تصمیم بگیرد. درواقع تنها شورای گسترش وزارت علوم مجوز اعطای مجوز تاسیس دارد و لاغیر.

data-src=http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/5/7/79767_786.jpg

وی با اشاره به آن‌که تجربه ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد می‌تواند در اداره یک دانشگاه موثر باشد، گفت: البته ما مخالف تاسیس دانشگاه از سوی ایشان نیستیم و منافاتی ندارد. اما این‌که به بهانه کار علمی و پژوهشی، فعالیت‌ها و مجادلات سیاسی انجام شود، ما قطعا مخالف هستیم.

هروی با اشاره به آن‌که مصوباتِ روزهای آخر دولت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، چندان محل اعتنا نیست، ادامه داد: این‌گونه مصوبات، خیلی محکم نیست و نمی‌توان روی آن، حساب کرد. به‌هرحال مصوبات ناشی از سراسیمگی که دید آیین‌نامه‌ای هم ندارد، قابل توجه نیست. ابتدا باید به هیات امنا، مجوز داده شود و پس از طی موافقت اصولی و موافقت کلی وارد مرحله تاسیس شود که آن هم با سه دانشکده و هر دانشکده با سه گروه و هر گروه با چهار استاد انجام پذیر است که همه از سوی شورای گسترش وزارت علوم صادر می‌شود، نه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی که طبیعتا می‌تواند در دولت آینده، در صورت نداشتن شرایط لازم، لغو شود

خبر تاسیس دانشگاه احمدی‌نژاد البته خبری نیست که افراد زیادی درباره آن اطلاع داشته باشند، برای مثال محمد مهدی زاهدی، رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به خبرنگار شفاف گفت: «من از تاسیس چنین دانشگاهی هیچ خبری ندارم.»

بررسی اعطای مجوز تاسیس دانشگاه به احمدی نژاد در مجلس

همچنین عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمود‌آباد در گفتگو با شفاف با اشاره به اخذ مجوز از سوی رئیس جمهور برای تاسیس دانشگاه گفت: هنوز اطلاعات دقیق در مورد این مسئله نداریم اما از طریق وزارت علوم پیگیری خواهیم کرد.

data-src=http://www.shafaf.ir/files/fa/news/1392/5/7/79769_468.jpg

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: این خبر امروز (شنبه 5 مردادماه) منتشر شده که در حال بررسی است و به احتمال زیاد و در صورت لزوم در جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بررسی میشود.

 

اخبار حکایت از آن دارد که حوزه اصلی فعالیت این دانشگاه، فناوری اطلاعات و فناوری‌های نوین و برتر از جمله‌ ای.‌تی، نانو، هوافضا و هسته‌ای خواهد بود. اما این‌که این مصوبه در فاصله یک هفته تا پایان کار دولت دهم، تا چه اندازه قابلیت اجرایی دارد و آیا در دولت یازدهم، اجازه تاسیس این دانشگاه به «محمود احمدی‌نژاد» از سوی شورای گسترش آموزش عالی وزارت علومِ دولت «حسن روحانی»، که مرجع اصلی اعطای مجوز تاسیس دانشگاه است، داده خواهد شد یا نه، مشخص نیست.

اما آنچه مسلم است این‌که او مجوز تاسیس یک دانشگاه آن هم برای جذب دانشجو در مقطع تحصیلات تکمیلی را آن هم در تهران گرفته است، در حالی که براساس مصوبات همان شورایی که این مجوز را صادر کرده تاسیس دانشگاه غیرانتفاعی جدید در تهران ممنوع و البته سخنان اعضای این شورا هم ضدونقیض است، چنانکه یکی از معاونان شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفته است: «از آنجا که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای دارد مبنی بر این‌که راه‌اندازی دانشگاه غیرانتفاعی در تهران ممنوع است، به جز مواردی که مجوز آن را شورای‌عالی انقلاب فرهنگی داده باشد، وقتی این مسئله نیز در شورا توسط دکتر احمدی‌نژاد مطرح شد برای مجوز دانشگاه مطرح نشد، برای این مطرح شد تا وی بتواند این دانشگاه را در شهر تهران راه‌اندازی کند

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  −  19  =