انتقاد سازمان ملل به ازسرگیری اعدام مجرمان در ویتنام

واحد مرکزی خبر – دفتر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه با ابراز نگرانی در خصوص از سرگیری اعدام‌ها در ویتنام پس از وقفه‌ای دو ساله، هشدار داد دهها تن دیگر در این کشور اعدام خواهند شد.

سسیل پویلی سخنگوی دفتر در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرد: «ما به علت از سرگیری اعدام در ویتنام، نگران هستیم».

براساس گزارش رسانه‌های دولتی، نخستین زندانی که یک قاتل 27 ساله بود، روز سه شنبه از طریق تزریق مواد سمی در ویتنام اعدام شد.

ویتنام تقریبا دو سال پیش به علت مشکلات در زمینه تهیه مواد شیمیایی به منظور استفاده برای تزریق مواد سمی، اعدام را به حال تعلیق درآورد.

پویلی اعلام کرد: «حدود 18 ماه پس از آنکه آخرین اعدام انجام شد، این ازسرگیری به معنای شکست بزرگی برای سوابق حقوق بشر ویتنام است. ما همچنین به شدت نگران وضع حدود 116 زندانی محکوم به مرگ هستیم که درخواست تجدیدنظرشان رد شده است و با اعدام قریب الوقوع مواجه هستند».

ویتنام در ماه ژوئیه سال 2011 تصمیم گرفت به جای تیرباران از تزریق مواد سمی برای اعدام استفاده کند ولی به ویژه به علت محدودیت‌های صادراتی اتحادیه اروپا، موفق نشد مواد لازم را بدست بیاورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از ژنو، در ماه مه، ویتنام قانون را اصلاح کرد تا امکان پیدا کند از مواد شیمیایی ساخت داخل استفاده کند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ×  1  =