واکنش‌ها به نخستین بخشنامه دولت یازدهم ادامه دارد

شفاف: دستور برای ابطال مصوبه هیات وزیران دولت احمدی‌نژاد؛ نخستین اقدام اسحاق جهانگیری در قامت معاون اول رییس‌جمهوری است که با واکنش سخنگوی دولت دهم روبه‌رو شد. جهانگیری در نخستین بخشنامه‌ای که به امضا رسانده است، دستور توقف اجرای برخی از تصویب‌نامه‌های هیات دولت، کمیسیون‌های وزرا و نمایندگان ویژه یا شوراهای عالی که مورد ایراد یا ابطال قرار گرفته و مصوبات مراجع مذکور پس از ١/٣/١٣٩٢ مراجع نظارتی نسبت به آنها اظهار نظر نشده‌اند و توقف قراردادهای مبتنی بر مصوبات فوق که از طرف مراجع نظارتی مورد اشکال قرار گرفته‌اند تا وضع مقررات جایگزین یا اصلاح آنها را صادر کرد.

امضای این بخشنامه با نظر مثبت مجلس، واکنش انتقادی سخنگوی دولت دهم و رییس دیوان عدالت اداری روبه‌رو شده است. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت محمود احمدی‌نژاد در واکنش به این بخشنامه در سایت شخصی‌ خود نوشت: «کدام قانون از قانون اساسی تا قوانین عادی و کدام حکم شرعی به معاون اول رییس‌جمهور چنین اختیاری اعطا کرده است تا با اراده شخصی یا تصورات فردی، حرکت قانون در کشور را متوقف کند؟»

او در بخش دیگری از این یادداشت نوشت: معاون اول رییس‌جمهور که اختیارات او ناشی از رییس‌جمهور بوده، بالاستقلال – جز در مواردی که قانون اساسی امری را محول نموده باشد – حقی نسبت به تصرف در مصوبات دولت ندارد. در هیچ‌یک از مقررات و نیز قانون اساسی معاون اول، «قائم مقام» دولت در اتخاذ تصمیماتی از جنس آنچه در بخشنامه ذکر شده، محسوب نشده است.
 

محمدجعفر منتظری، رییس دیوان عدالت اداری هم در واکنش به این بخشنامه گفت: موضوعی که آقای جهانگیری به صورت بخشنامه صادر کرده قطعا مغایر قانون است و رییس‌جمهور یا معاون اول وی حق جلوگیری از اجرای آن را ندارند و اگر بخواهند تغییری در مصوبات ایجاد کنند یا باید در هیات دولت این کار صورت گیرد یا از طریق مجلس و شکایت به دیوان عدالت آن را پیگیری کنند. منتظری با بیان اینکه این اقدام روش صحیحی نیست افزود: اگر دولت جدید احیانا به برخی مصوبات دولت قبلی ایرادی دارد، راهکارهای قانونی آن مشخص است که یا این اصلاح در هیات دولت صورت گیرد یا درخواست ابطال آن را از طریق مجلس یا دیوان عدالت اداری ارایه کنند اما در هر صورت این درست نیست که از طریق بخشنامه معاون اول جلوی اجرای مصوبات را بگیرند.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

14  ⁄  2  =