سرنوشت ۶ هزار نقاشی که هر روز به تلویزیون می رسد

روزانه 6 هزار نقاشی از کودکان ایرانی از اقصی نقاط کشور برای پخش به شبکه پویا ارسال می شود اما از این تعداد تنها حدود 90 نقاشی فرصت پخش از تلویزیون را می یابد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از عصر ایران مجری طرح برنامه «نقاشی نقاشی» شبکه پویا روز سه شنبه در این باره به ایرنا گفت: پخش برنامه ای با محوریت نقاشی های کودکان در تلویزیون سابقه دارد و بسیاری از کودکان دهه 60 خاطرات خوشی از پخش نقاشی خود در تلویزیون دارند.

«فرشید یحیوی» ادامه داد: پیش از این نیز برنامه های کودک شبکه های سیما نیز نقاشی های کودکان را پخش می کردند و شبکه پویا نیز از ابتدای امسال روزانه سه باکس 14دقیقه ای برای پخش نقاشی کودکان اختصاص داده که در مجموع 90 نقاشی را برای کودکان روایت می کند.
به گفته یحیوی، تفاوت برنامه «نقاشی نقاشی» با دیگر برنامه ها در این است که روی نقاشی ها صداگذاری صورت می گیرد و نقاشی ها به صورت داستان برای کودکان روایت می شوند.
وی یادآور شد: سازندگان این برنامه در ابتدای کار پیش بینی می کردند روزانه 500 نقاشی به این برنامه ارسال شود اما اکنون روزانه 6 هزار نقاشی به این برنامه ارسال می شود که کار انتخاب آثار را سخت کرده است.
 
** نظام آموزشی استعداد کودکان را می کشد
مجری طرح برنامه «نقاشی نقاشی» گفت: ضربه ای که نظام آموزشی فعلی کشور به استعدادهای کودکان می زند، در این برنامه کاملا هویدا است زیرا نقاشی های کودکان 1 تا 6 ساله (خردسال) بسیار خلاقانه است اما هرچه سن بچه ها بالاتر می رود، نقاشی ها بیشتر به سمت کپی برداری می روند.
یحیوی افزود: این نقاشی ها نشان می دهد استعداد کودکان از وقتی که پا به مدرسه می گذارند، رو به افول می گذارد به نحوی که نقاشی نوجوانان در اغلب موارد کپی برداری است و خلاقیتی در آن دیده نمی شود.
وی استفاده از مدل های نقاشی که در بازار موجود است را اشکال دیگر موجود در نقاشی های کودکان دانست و گفت: شاید بتوان گفت که کتاب های آموزش نقاشی نیز در ضربه زدن به خلاقیت کودکان و از بین بردن این استعدادها نقش اساسی را دارند زیرا نقاشی های آنها نشان می دهد که اکثر آنها از روی این الگوها کپی برداری می کنند.
یحیوی با بیان اینکه در انتخاب نقاشی ها تلاش می شود که نقاشی های کپی شده پخش نشود،گفت:خلاقیت کودکان و رنگ آمیزی صحیح و شاد و استفاده از ایده های جدید مهمترین معیار انتخاب نقاشی ها است.
 
** راه اندازی گالری مجازی برای کودکان ایرانی
مجری طرح برنامه «نقاشی نقاشی» از طراحی یک پایگاه اینترنتی به عنوان گالری اختصاصی نقاشی کودکان خبر داد و گفت: با راه اندازی این پایگاه اینترنتی بخشی از مشکلات برنامه برای پخش نقاشی ها کم می شود و می توان انتخاب و چینش نقاشی ها را تاحدودی مکانیزه کرد.
یحیوی کارکرد این پایگاه اینترنتی را شبیه شبکه های اجتماعی دانست و توضیح داد: با راه اندازی این پایگاه کودکان می توانند به طور مداوم با برنامه «نقاشی نقاشی» همراه باشد و در این پایگاه یک گالری اختصاصی داشته باشند.
 
** نقاشی وقت تلف کردن نیست
وی با تاکید بر اینکه نقاشی سرگرمی یا وقت تلف کردن نیست،گفت: از نیمه دوم شهریور ماه نقاشی ها موضوعی می شود و از کودکان می خواهیم که بر اساس موضوعاتی که اعلام می شود، نقاشی کنند که نمونه آن در ماه رمضان و سالگرد شبکه پویا انجام شد.
 
** آموزش نقاشی به کودکان
مجری طرح برنامه «نقاشی نقاشی» با بیان اینکه می توان این برنامه را تا سال های سال ادامه داد، گفت: البته یکی از معیارهای تلویزیون این است که برنامه ها همیشه با یک کارگردان و تهیه کننده ساخته نشود و در این صورت سازندگان آن در فصول مختلف تغییر می کنند.
یحیوی از طراحی یک برنامه آموزش نقاشی به کودکان خبر داد و گفت: پیش تولید این برنامه انجام شده اما هنوز مجوز نهایی برای تولید آن صادر نشده است.
وی توضیح داد: نقاشی های کودکان نشان می دهد که آنان هنوز بسیاری از موضوعات ابتدایی برای نقاشی از جمله رنگ آمیزی با مداد رنگی را نمی دانند و لازم است تحت آموزش صحیح قرار گیرند.
یحیوی تاکید کرد: هدف باید بروز خلاقیت های بچه ها باشد نه صرف کشیدن نقاشی و از این رو نباید به سمت آموزش هایی رفت که خلاقیت را در کودکان از بین ببرد.
وی درباره اینکه چرا مدت زمان این برنامه در شبکه پویا افزایش نمی یابد تا بتوان نقاشی های بیشتری از کودکان را پخش کرد، گفت: به مسوولان شبکه پیشنهاد شد که به جای بازپخش برنامه ها، نقاشی های جدید پخش شود اما شبکه پویا به دلیل مشکلات مالی با آن مخالفت کرد.
وی توضیح داد: در حال حاضر نیز به دلیل وجود همین مشکلات مالی، برنامه « نقاشی نقاشی» با حمایت یک حامی مالی تولید و پخش می شود و نمی توان امیدوار بود که این مشکلات به زودی حل شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

57  ⁄  19  =