دیپلماسی ضعیف کشتی ایران را ضربه کرد

کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کرد در بازی های المپیک 2016 برزیل رقابت های کشتی فرنگی و آزاد به جای 7 در 6 وزن برگزار و در مقابل رقابت های زنان نیز از 4 به 6 وزن افزایش خواهد یافت .

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تابناک این خبر از سوی ژاک روگ رییس کمیته بین المللی المپیک در نشست خبری وی در حاشیه رقابت های قهرمانی دو و میدانی جهان در مسکو اعلام شده است. با این حساب از المپیک 2016 برزیل هر سه رشته کشتی یعنی کشتی فرنگی و آزاد مردان وآزاد زنان در 6 وزن برگزار خواهند شد.

هر چند  به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، این تغییر عمده از سوی کمیته بین المللی المپیک نشانگر توجه IOC به تغییرات صورت گرفته از سوی فیلا و چراغ سبز آن به باقی ماندن کشتی در المپیک است . ژاک روگ با وجود اعلام این خبر، در خصوص رده بندی اوزان در مردان و زنان مطلبی را عنوان نکرده که گفته می شود، تکلیف این امر در جریان نشست هیات رییسه فیلا پیش از آغاز رقابت های جهانی 2013 در بوداپست مجارستان مشخص خواهد شد.

تغییرات جدید به اظهارات اخیر «ژاک روگ» رئیس کمیته بین‌المللی المپیک مربوط می‌شود؛ جایی‌که که عالی‌ترین مقام ورزشی جهان از کاهش دو وزن از کشتی آزاد و فرنگی مردان و اضافه شدن دو وزن جدید به کشتی زنان در بازی‌های المپیک 2016 خبر داد.
 آنچه مسلم است بسیاری از کشورهای صاحب نام و بانفوذ کشتی دنیا در صدد آن هستند که بهترین استفاده را از این تغییر و تحولات ببرند و با توجه به دیپلماسی ضعیف ورزش ایران مسلما کشتی ایران از چنین تصمیمی متضرر می شود. چون ایران در  کشتی زنان شرکت نمی کند و نماینده ای ندارد .

از آن سو روس‌ها مطابق معمول تلاش می‌کنند با اعمال نفوذ در فرایند انتخاب و گزینش اوزان مورد نظر فیلا برای حذف از کشتی مردان و اضافه شدن به کشتی زنان، بهترین بهره را از تغییرات اخیر ببرند.

 روس‌ها با تلاش فراوان به‌دنبال حذف وزن 55 کیلوگرم مردان هستند، چرا که احتمال کسب مدال در این وزن، نسبت به اوزان میانی و سنگین وزن برای آنها بسیار کمتر است. ضمن اینکه روس‌ها شانس اضافه شدن دو وزن به کشتی زنان را نیز دارند و می‌توانند با استفاده از این فرصت، اوزان پر شانس خود را در کشتی زنان تقویت کنند.

 این در حالیست که ایران فاقد کشتی زنان است و قطعا در رنکینگ کلی مسابقات جهانی و المپیک، شانسی برای مقابله و رقابت با مدعیان بزرگی همچون روسیه و آمریکا نخواهد داشت.انتخاب وزن مورد نظر و حذف آن از جمع اوزان هفتگانه کشتی مستلزم طی کردن روندی قانونی و راضی کننده برای تمامی فدراسیون‌های ملی این رشته است و قانونا فیلا در این خصوص یک جانبه تصمیم نمی‌گیرد اما در چنین شرایطی این پرسش مطرح می‌شود که در صورت برگزاری نشست اعضای فدراسیون جهانی، متولیان کشتی ایران می‌توانند در جمع تصمیم‌گیرندگان اصلی کشتی جهان حضور داشته باشد؟

 اگر دیپلماسی کشتی ایران همچون سال‌‌های گذشته عمل کند از هم‌‌اکنون باید آماده پذیرفتن یک شکست دیپلماتیک و بین‌المللی تازه باشیم مگر اینکه تا آن زمان، اتفاق تازه‌ای در راس امور ورزش ایران رخ بدهد .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

69  +    =  77