روحانی: در حوادث ۸۸ برخی اردوکشی خیابانی کردند و برخی کهریزک درست کردند

حسن روحانی در پایان بررسی وضعیت وزیران پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، با حضور در صحن علنی مجلس، سخنرانی کرد.

به گزارش عصر ایران، مهمترین بخش های مطرح شده در این سخنرانی به این شرح است:

– روحانی: اصل بر تفکیک قواست. وزیران از دو طریق رای اعتماد می گیرند. از طریق مجلس و رئیس جمهور . همه وزیران باید پشتیبانی رئیس جمهور و نمایندگان مجلس را به خوبی احساس کنند. این پشتیبانی دو گانه است که وزرا را با قدرت بیشتر برای انجام مسؤولیت سنگین آماده می کند.

روحانی: همه سخنان نمایندگان درباره وزرا در چارچوب آئین نامه انجام شده و حق آنها بوده است. کابینه معرفی شده یک منظومه متکامل و تمامی بخش های آن هماهنگ انتخاب شده اند تا در کنار یکدیگر کارآمد و هماهنگ و کارآمد کار کند.

روحانی : برخی از تعبیرات در مجلس کمی دلگیر کننده بود.  هرچه رای مجلس باشد مورد احترام  ماست . همه باید آرای مخالف را تحمل کنیم.  فرصت تکرار آزمون و خطا نداریم. این کابینه فردی است که با رای قاطع مردم در مسؤولیت ریاست جمهوری قرار گرفته است. باید افرادی را انتخاب می کردم که وقتی در حوزه خود تصمیم می گیرند تمامی بخش ها و آثار تصمیم گیری خود را آگاه بودند.

روحانی: مطالبات مردم در شرایط فعلی در عرصه اقتصادی، کاهش تورم، ثبات و آرامش در فضای کسب و کار، رونق اقتصادی، افزایش اشتغال و بهبود معیشت مردم است.

– روحانی: همه باید تحمل آرا مخالف را داشته باشیم/نمایندگان مجلس و اعضای دولت باید آستانه تحمل خود را بیشتر کنند / همه باید پیام 24 خرداد را که پیام ملت بود، مد نظر قرار دهیم، گفت: همه باید تحمل آرا مخالف را داشته باشیم. هیچ کس چه رییس جمهوری و چه فرد دیگری نمی تواند نظر شخصی خود را به جای اسلام و انقلاب بنشاند.

 همه باید عادت کنیم تحمل‎ را بالا ببریم و نمایندگان مجلس و اعضای دولت با بالابردن آستانه تحمل، بهتر می‌توانند با هم تعامل کنند و به یاری هم بشتابند.

روحانی: همه می دانند دولت یازدهم در چه شرایطی آغاز به کار می کند. هم اکنون کشور با تورم بالا، رکورد اقتصادی، نقدینگی بالا و بیکاری بالا روبه رو است.

به ملت بزرگ مصر تسلیت بگویم و بی حرمتی هایی که به ملت بزرگ مصر شد با آنها همدردی کنم و به نظامیان مصر تذکر بدهم که ملت مصر را سرکوب نکنید. همه جهانیان باید به خواست ملت مصر احترام بگذارند. ما در این شرایط با ملت مصر همدردی می کنیم.

امروز منطقه ما با تهدیدات خارجی روبه رو است. هرگونه قضاوتی درباره کابینه پیشنهادی باید بر مبنای لحاظ کردن توانایی وزرا برای پاسخگویی به مطالبات مردم و عبور از شرایط دشوار کنونی کشور صورت بگیرد.

مردم خواست خود را می دانند. مردم برنامه دولت تدبیر و امید را می دانند.نگاه من در انتخاب همکاران، نگاه تخصصی و حرفه ای بوده است. در انتخاب وزیران کابینه ، به دنبال سهم دهی به هیچ حزب، شخص و جناحی نبوده ام.

وزیران این کابینه هیچ حرص و ولعی برای وزارت نداشته اند. من از تک تک آنها دعوت کردم. برخی از آنها با اصرار من زیربار مسؤولیت رفته اند. کابینه فراجناحی است اما به معنی نداشتن گرایش سیاسی نیست.

وزیران پیشنهادی پاک دست هستند.

– چند سال پیش حوادث تلخی رخ داد. عده ای اردوکشی خیابانی کردند و عده ای دیگر کهریزک درست کردند. همه باید تلاش کنیم
عده ای متهم شدند عده ای محکوم شدند و همه مشخص شدند. بعد از چهار سال از طریق کوچه های تاریک به اهداف خاص هستند. برای جایگزینی فضای اعتماد و نشاط به جای اختلاف باید تلاش کنیم.

– دستگاه های امنیتی به بنده اطمینان داده اند که وزیران در زمینه امنیتی و اخلاقی و مالی مشکلی نداشته باشند.
وزیران من شناخته شده هستند. درباره متوسط سنی کابینه درباره برخی تعبیرات نازیبایی بکار رفت. اگر شرایط فعلی کشور نبود و دو فرد دارای همه شرایط مشابه بودند جوانتر را انتخاب می کردم.  من مدیر برای پروژه انتخاب نکرده ام من مدیر ارشد ستادی انتخاب کرده ام.

– کابینه بزرگتر از هیات وزیران است. از وزیران خواسته ام از بانوان شایسته در معاونت ها و مدیریت ها بهره گیری کنند. از اقلیت های قومی مذهبی و دینی نیز از در سطوح مدیریتی و محلی و ملی استفاده خواهم کرد.

– کابینه‌ای که به شما معرفی کرده‌ام یک منظومه یکپارچه، منسجم و واحد است و همه بخش‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن به صورت هماهنگ انتخاب شده‌ است تا در کنار هم بتوانند خدمتگزار مردم باشند.

– پیری، جوانی و میانسالی وزرا برای من فرقی نمی‌کرد و یا فرقی نمی‌کند. امروز شرایط کشور به گونه‌ای است که دیگر نمی‌توانستیم ما آزمون و خطا را تجربه کنیم. من در حقیقت به ملت برای پاسخ گفتن به مطالبات آنان و برنامه‌هایی که در طول فعالیت‌های انتخاباتی‌ام مطرح کرده‌ام، متعهدم.

 

 – رعایت حقوق شهروندی و حاکم شدن فضای نشاط و امید از خواسته‌های مردم است. مردم در عرصه سیاست‌های داخلی نیز خواسته‌هایی دارند. آنها خواستار رعایت حقوق شهروندی و رعایت حقوق همه اقلیت‌ها، حفظ حریم خصوصی مردم، حفظ آزادی‌های مشروع و قانونی شهروندان، احزاب و گروه‌ها و حاکم شدن فضای نشاط، امید و اعتماد هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

87  +    =  88