سلطان عمان خواست اولین مهمان روحانی باشد

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: سلطان عمان درخواست کرده بود که اولین مهمان خارجی رئیس جمهور کشورمان باشد و در همین راستا هفته آینده به تهران سفر می کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از مهر، سیدعباس عراقچی سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره سفر سلطان قابوس به ایران گفت: پس از انتخاب آقای روحانی به عنوان رئیس جمهور سلطان عمان پیغام داده بود که علاقه مند است اولین مهمان خارجی ایشان باشد.

وی با اشاره به این که سلطان عمان علاقه مند بود در مراسم تحلیف نیز شرکت کند بیان کرد: به دلیل برنامه های عید فطر ایشان نتوانست در این مراسم حاضر شود ولی یکی از مهمترین مشاوران خود را فرستاد.

عراقچی گفت: سفر هفته آینده سلطان عمان به ایران نیز در همین راستا تنظیم شده. ایران و عمان در دو سوی خلیج فارس هستند و همواره همکاری نزدیک داشته اند. دولت عمان نیز همیشه نسبت به ایران احساسات برادرانه خود را نشان داده و این مسئله را در عمل ثابت کرده است.

عراقچی با بیان این که عمان حافظ منافع ایران در انگلیس است اظهار داشت: انتخاب عمان به عنوان حافظ منافع در انگلیس از سوی ایران به دلیل روابط دوستانه دو کشور بود و خوشحالیم که سلطان عمان اولین مهمان خارجی آقای روحانی خواهد بود و این سفر حتما باعث می شود روابط دو کشور از عمق بیشتری برخوردار شود.

عراقچی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن و اعزام هیئت ایرانی به یمن گفت: صبح امروز خبر خوبی شنیدم مبنی بر این که ویزای هیئت ایرانی صادر شده و به زودی هیئت به یمن عزیمت می کند اما اخبار جدیدی درخصوص محل نگهداری و ربایندگان آقای نیک بخت نداریم و در تماس دائم با مقامات یمن هستیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین درباره انتقال پرونده هسته ای ایران از شورای امنیت ملی به وزارت کشور در پی تماس تلفنی کاترین اشتون و ظریف گفت: این که پرونده در دبیرخانه شورای امنیت و یا وزارت امورخارجه باشد فرقی نمی کند. جمهوری اسلامی ایران دارای یک سری اصول و مبانی در بحث هسته ای است که تغییرناپذیر است.

وی افزود: حفظ دستاوردهای هسته ای و حقوق جمهوری اسلامی ایران تغییرناپذیر است. این که چیزهای جدیدی در مذاکرات باشد و میل به تفاهم از مسیرهای دیگری صورت گیرد در وزارت امور خارجه ممکن خواهد بود که هنوز رئیس جمهور در این مورد تصمیمی نگرفته است.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر رئیس جمهور به نیویورک اظهار داشت: تمام تهیدات و آمادگی لازم برای این سفر از سوی وزارت امور خارجه انجام شده و برنامه ریزی سفر صورت گرفته است اگر آقای روحانی تصمیم به سفر بگیرد ما مقدمات را فراهم کردیم و حتی فرصت های سخنرانی برای ایشان تنظیم شده است. امیدواریم ایشان هر تصمیمی را که لازم و مقتضی است بگیرند.

عراقچی همچنین درباره زمان تحویل رسمی نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: بوشهر مراحل نهایی خود را می گذراند و مدت هاست مشغول تولید برق است البته این تولید در مراحل آزمایشی است.

وی اظهار داشت: از زمانی که نیروگاه تکمیل شود تا زمانی که تحویل سفارش دهنده شود باید مراحل آزمایشی را طی کند که اکنون نیروگاه بوشهر مراحل نهایی آزمایشات را میگذراند و اگر همه چیز پیش رود تصور ما این است که ظرف چند هفته آینده نیروگاه آماده افتتاح خواهد بود.

وی با بیان این که موضوع بوشهر همواره یک موضوع مشترک بین سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه بوده است تصریح کرد: مذاکرات همواره از سوی وزارت امور خارجه با همراهی سازمان انرژی اتمی با روسیه صورت گرفته و افتتاح نیروگاه منوط به این است که آخرین مراحل طی شود. در حال حاضر باید یک سری از اسناد از سوی طرف روس آماده شود.

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره تحولات مصر و اینکه محمد بدیع رهبر اخوان المسلمین بازداشت شده و احتمال آزادی حسنی مبارک مطرح است، گفت: در خصوص مصر از شدت گرفتن خشونت‌ها و درگیری ها متاسفیم و خواهان توقف دستگیری ها و خشونت ها هستیم.

وی افزود: ملت مصر ملت هوشمندی است و رهبران مصر باید از درایت و هوشمندی برخوردار باشند. با افزایش تنش در مصر تنها برنده صهیونیست ها خواهند بود.

عراقچی گفت: ظرف چند روز گذشته وزیر امور خارجه کشورمان تماس های متعددی با مقام های بین المللی داشتند و با هر یک از وزرای خارجه که تماس گرفتند موضوع مصر مطرح شده است.

وی افزود: آخرین مورد دیشب بود که اخضر ابراهیمی با آقای ظریف برای تبریک انتصاب ایشان تماس گرفت که محور بحث سوریه بود و آقای ظریف در خصوص مصر مجددا نگرانی های خود را بیان کرد و بر تلاش های بین المللی برای حل و فصل بحران در مصر تاکید کردند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  7  =  3