سقوط بورس تهران در کنار بورس‌های جهان

بورس تهران درحالی امروز شاهد سقوط دسته جمعی قیمت‌شرکت‌ها بود،که همه کارشناسان بازار سرمایه تنش و تحولات منطقه‌ای را بهانه این سقوط دانسته و این روند نزولی تنها مختص ایران نبوده و بورس‌های غربی و شرقی نیز با روند نزولی روبه‌رو شده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم بورسی که علاوه بر سهامدارانش، چشم همه مردم را به دلیل جهش‌های زیادی که داشت، به خود خیره کرده بود امروز در شرایطی قرار دارد که به دلیل افت شدید قیمت همه شرکت‌ها نگاه‌ها خیره مانده است.شاید انتظار برای کاهش قیمت و به نوعی اصلاح قیمت‌ها پیش بینی می‌شد  اما هیچ وقت همه شرکت‌ها همراه با هم منفی نمی شدند ولی باید دید مهمترین موضوعی که بازار را تحت تأثیر خود قرار داده چیست؟

طبیعی است که همیشه مسائل و تحولات داخلی و همچنین اتفاقات خارج از کشور و تحولات منطقه‌ای از جمله عومل تأثیر گذار بر روی شاخص است ولی اینکه آیا وقعا خبری گنجایش و ظرفیت این همه تأثیر را دارد یا خیر بستگی به دربرگیری آن خبر داد.اتفاقی که امروز در بورس تهران و همچنین بورس‌های دنیا و منطقه رخ داده به مسئله‌ای مشترک برمی‌گردد که ناشی از یک منفعت همگانی است.

بر اساس این گزارش، بورسی که طی 3 ماه از 44954 هزر واحد به  61163 واحد رسید حاکی از رشد بیش از 16 هزار واحدی است، اما طی روز‌های اخیر به دلیل نبود اخبار جدید در بازار و کشور، بورس تهران در حال استراحت و انتظار بود که از نظر کارشناسان نیز روند بورس طی دو هفته آینده آرام پیش بینی می شد.

*بورس در انتظار تصمیمات کشور‌های منطقه برای سوریه

مازیار حقیقی یکی از کارگزاران بازار سرمایه با اشاره به روند منفی وافتی که شاخص در امروز با ان روبه رو شده در گفت‌وگو با تسنیم معتقد است: کاهش قیمت همه شرکت‌های بورسی به دلیل تنش و تحولات منطقه است و این یک ریسک سیستماتیک است که سهامداران همه به هم نسبت به این خبر واکنش نشان دادند.

به گفته وی، مسئله داخلی در افت همه قیمت‌ها در بورس تهران تأثیر نداشته زیرا یک یا چند صنعت منفی نشده‌اند بلکه  همه بازار نسبت به یک موضوع خاص که همان تحولات منطقه‌ای است واکنش نشان داده اند و باید دید در این یک الی دو روز آینده چه تصمیمی اتخاذ می شود.

*بازار بهانه خود را برای اصلاح قیمت پیدا کرد

اصلاح قیمت‌ها پیش بینی و امری طبیعی برای بازار و سهم هایی که در این مدت رشد زیادی داشتند، بود، ولی مسئله‌ای که وجود دارد این است که همه کارشناسان بازار و کارگزاران معتقدند این افت به مسائل داخلی مربوط نمی‌شود. به نوعی که محمد علی احمدزاده اصل  کارشناس بازار سرمایه نیز در واکنش به افت همه شرکت‌های بورسی خاطر اظهار داشت: تحولات منطقه ای  مهمترین دلیل افت بازار است زیرا در داخل کشور اتفاق نامیمونی رخ نداده که بازار بخواهد نسبت به آن چنین واکنشی نشان دهد.

وی با بیان اینکه در حالت کلی این نگرانی سهامداران نسبت به این موضوع سیاسی منطقه‌ای بی مورد است، گفت: نمی توان منکر تاثیر مسائل منطقه و سیاسی خارجی شد ولی این تأثیر این قدر‌ها نیست که اقتصاد کشور را دچار تحولات منفی کند، بنابراین مسئله منفی ای در داخل وجود ندارد . البته امیدواریم بر اساس خبر هایی که مطرح شده طی دو سه روز آینده در مورد این موضوع به اجماع برسند و حل شود. همان طور که می‌دانیم این مسئله خبری نیست که بر روی یک صنعت خاص تأثیر گذار باشد و بیشتر کلیت بازار در یک مقطع زمانی دچار افت می شود.

احمدزاده  بازگشت بازار به روند عادی را بستگی به فردا و تصمیماتی که قرار است در اجلاس ژنو دو اتخاذ شود دانست، و بیان کرد: بازار به دنبال بهانه‌ای برای اصلاح قیمت‌ها بود و سوریه و تحولات منطقه ای دلیلی شد برای استراحت شاخص در این روز‌ها که البته نگرانی از این مسئله برای برخی از سهامداران به حدی بود که سریعا اقدام به فروش سهام خود کردند. این وضعیت برای خرید افراد حقیقی جابه جایی های سهام صندوق‌ها و فعالیت سهامداران حقوقی زمان مناسبی است.

همچنین معتقدم سهم‌هایی که در حال حاضر با فشار فروش روبه رو هستند، در کوتاه مدت از این وضعیت عبور خواهند کرد و احتمالا طی یک هفته آینده این موضوع حل و بازار به روند عادی بر می‌گردد.

*افت شاخص تا کانال 56 هزار واحد/واکنش همه بورس‌های دنیا به مسئله سوریه

بر اساس این گزارش، درست است که همه کارشناسان پیش بینی استراحت شاخص را در این روز‌ها به خصوص شهریور ماه داشتند ولی عظیم ثابت کارگزار بازار سرمایه در این زمینه خاطر نشان کرد: مسئله تنش‌های منطقه ای به استراحت شاخص دامن زد و به همین دلیل پس از دو روز افت بورس مسائلی که برای کشور سوریه مطرح می‌شود بهانه لازم را به بورس برای افت بیشتر داد.

وی با بیان اینکه انتظار این می رفت که در شهریور ماه به دلیل نبود اخبار خاص و پایان یافتن سال مالی برخی شرکت‌ها  و اقدام به فروش سهام، بازار رشدی نداشته باشد و دچار افت قیمت و به نوعی اصلاح قیمت ها شود، تصریح کرد: اصلاحی که شاخص در شهریور ماه انتظار آن را داشت به دلیل مسائل سوریه زودتر رخ داد و پیش‌بینی می شد که شاخص در این یک ماه از رقم 61 هزار واحد که بالاترین عدد در این مدت بوده ، حدود 5 الی 6 هزار واحد افت کند، اما در حال حاضر این افت ممکن است زودتر از زمانی که پیش بینی می‌شد رخ دهد.

این کارگزار بازار سرمایه با اشاره به اینکه اگر این موضوع کش دار شود و به صورت فرسایش به طول بیانجامد ممکن است شاخص از 5 الی 6 هزار واحد بیشتر افت کند، گفت: امید است هر چه زودتر این موضوع حل شود و بازار ما نیز روند طبیعی پیدا کند. البته این افت تنها مربوط به بورس کشور ما نیست بلکه سایر بورس‌های منطقه به خصوص بورس کشور‌های عربی نیز با افت روبه رو شده است و این نشان می‌دهد این احساس مشترک است و همه نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×  5  =