توسعه میدان نفتی «خشت» در مرز ۹۰ درصد متوقف شد

توسعه میدان مستقل نفتی خشت که بار دیگر با دستور وزیر نفت برای افزایش ظرفیت تولید نفت ایران در اولویت قرار می گیرد به دلیل نیاز به تجهیزاتی خاص، کند شده و به نظر می رسد در مرز 90 درصدی پیشرفت متوقف شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تسنیم، در حالی که در سالهای گذشته همواره تأکید وزرای نفت دولت دهم بر اولویت دهی به توسعه میادین مشترک نفتی و گازی بوده اما به دلیل عدم اقبال اقتصاد ملی بر جدایی نفت از بودجه، توسعه برخی میادین مستقل نفتی نیز در برنامه قرار گرفت.

اگرچه توسعه میادین مستقل در شرایطی که منابع مالی برای توسعه میادین مشترک محدود بود با انتقاد برخی کارشناسان نفتی همراه شد اما این رویه در وزارت نفت متوقف نشد.
یکی از میادینی که توسعه آن از سالها پیش آغاز شده بود و در دولت دهم نیز مدیران نفتی بر به ثمر رسیدن آن تأکید داشتند، میدان نفتی خشت است.

میدان نفتی خشت که میدانی مستقل و واقع شده در استان فارس است، در سال 71 با حفاری نخستین چاه اکتشافی در فهرست میادین نفتی ایران جای گرفت. توسعه این میدان نفتی تا سال 85 اجرایی نشد تا اینکه در این سال با امضای قراردادی به شیوه EPC شرکت های ایرانی توسعه آن را آغاز کردند. برنامه ریزی شده بود تا نفت میدان خشت تا پایان سال 88 به تولید برسد اما این امر تا امروز که ششمین ماه از سال 92 آغاز شده هنوز به تحقق نرسیده است.

اگرچه پیگیری های خبرنگار تسنیم در آغاز تابستان به این نتیجه رسید که مجموع پیشرفت اجرایی این پروژه ملی به 88 درصد رسیده اما از ابتدای تابستان تا کنون، توسعه میدان خشت کند شده و به نظر می رسد در مرز 90 درصدی متوقف شده است.

مهدی فکور؛ مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در خصوص آخرین وضعیت توسعه این میدان نفتی، تنها به بیان اینکه توقف توسعه میدان خشت صحت ندارد بسنده کرد و توضیح بیشتری نداد.

بررسی های خبرنگار تسنیم حاکی از آن است که دلیل کند شدن یا توقف احتمالی توسعه این میدان به دلیل نیاز آن به برخی تجهیزات است که از آنها با عنوان تجهیزات خاص نام برده می شود.

این تجهیزات خاص به هر دلیلی در برنامه زمانبندی شده به محل پروژه نرسیده است و از آنجا که به نظر می رسد واردات این تجهیزات در شرایط  پس از شدت یافتن تحریمها با مشکل مواجه شده، توسعه میدان نفتی خشت امروز در گروی اعمال دیپلماسی مناسب در حوزه انرژی از سوی مدیران نفتی دولت یازدهم است.

با توجه به تأکید زنگنه بر برنامه 7 ماهه وزارت نفت برای دستیابی به ظرفیت 4 میلیون بشکه ای تولید روزانه نفت خام کشور، توسعه میادین مستقل نفتی بار دیگر در اولویت وزارت نفت قرار گرفته و میدان نفتی خشت نیز با پیشرفت 90 درصدی خود از میادینی خواهد بود که تولید از آن در این برنامه در اولویت قرار می گیرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

98  ⁄    =  98