ایران از نظر شفافیت سیاست‌گذاری دولتی در جایگاه ۱۳۱ قرار گرفت

مجمع جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود در بررسی میزان شفافیت سیاست‌گذاری دولت‌ها، ایران (با داشتن شاخص 3.5 از یک تا هفت) را از این نظر در رتبه 131 قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از فارس مجمع جهانی اقتصاد در جدید‌ترین گزارش خود به بررسی میزان شفافیت سیاست‌گذاری در 148 کشور جهان پرداخته است.

در این گزارش با نام «گزارش رقابت‌پذیری جهانی» سال 2014 ـ 2013، ایران از این لحاظ با امتیاز 3.5 در رتبه 131 قرار گرفته است. امتیاز ایران در سال 2012 برابر با 3.6 بوده است.

این گزارش با دادن امتیاز از یک تا 7 به این پرسش که در کشور شما برای یک تاجر دریافت اطلاعات مربوط به تغییر سیاست‌ها و قوانین دولت که بر فعالیت‌های تجاری تاثیر دارد، تا چه اندازه مشکل است، این شاخص را در دولت‌ها مورد بررسی قرار داده است.

بر این اساس، هر چه این امتیاز به یک نزدیک‌تر باشد، دستیابی به این اطلاعات مشکل تر خواهد بود و دولت مد نظر از شفافیت کمتری در سیاست‌گذاری برخوردار است.

بر اساس این گزارش، سنگاپور با امتیاز 6.1 شفاف‌ترین کشور در جهان به شمار می‌رود. پس از آن فنلاند با امتیاز 6.1 و هنگ‌کنگ با امتیاز 5.6 در جایگاه‌های دوم و سوم قرار دارد.

نیوزیلند، قطر، سوئیس، لوکزامبورگ، روآندا، سوئد و تایوان از این نظر در رتبه‌های چهارم تا دهم قرار گرفته‌اند.

امتیاز برخی از کشورهای در حال توسعه از این لحاظ عبارت است از، انگلیس با امتیاز 5.3 (رتبه 11)، ژاپن با امتیاز 5.2 (رتبه 14)،آلمان 5 درصد(رتبه 23)، آمریکا با امتیاز 4.4 ( رتبه 48)، فرانسه با امتیاز 4.3 (رتبه 59)، روسیه با امتیاز 3.8 (رتبه 101)، ایتالیا با امتیاز 3 (رتبه 140).

هائیتی با دریافت امتیاز 2.6 غیرشفاف‌ترین کشور دنیا عنوان شده است و کشورهای ونزوئلا، چاد، موریتانی، آنگولا، میانمار، آرژانتین، ایتالیا، لبنان و بوروندی، 10 کشور با پایین‌ترین میزان شفافیت هستند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =