کاخ سفید: مدرک قطعی علیه دولت سوریه‌ نداریم

کاخ سفید: مدرک قطعی علیه دولت سوریه در اختیار نداریمدر شرایطی که تاکنون مهم‌ترین بهانه آمریکا برای مطرح کردن موضوع حمله به سوریه، اتهام استفاده دولت اسد از سلاح شیمیایی علیه مخالفان بوده، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای جالب توجه، اعلام کرده اطلاعات غیر قابل تشکیک در این زمینه‌ ندارد و این اتهام تنها به استدلال‌های عقلی متکی است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از تابناک کاخ سفید اعلام کرده، شواهدی «‌‌تکذیب ناشدنی» درباره اینکه دولت بشار اسد از سلاح شیمیایی استفاده کرده، در اختیار ندارد؛ اما بر پایه «آزمون عقل سلیم و برخی اطلاعات» می‌توان نتیجه گرفت که دولت سوریه مسئول این کار بوده است.

«استیو مک داناف»، رئیس پرسنل کاخ سفید در مصاحبه‌ای با «سی‌ان‌ان» ضمن بیان این مطلب گفته: «ما فیلمی که نتایج این حملات را نشان می‌دهد، دیده‌ایم… همه این‌ها ما را از طریق عقل سلیم و اطلاعات به این نتیجه هدایت می‌کند که حکومت سوریه این کارها را انجام داده است. اکنون آیا ما تصویری در اختیار ‌و یا مدرکی غیرقابل تشکیک در دست داریم؟ این یک دادگاه نیست و نمی‌توان اطلاعات را این گونه استفاده کرد».

این در حالی است که مک داناف در مصاحبه‌ای دیگر با «ان‌بی‌سی» گفته بود: «هیچ کس اطلاعات را رد نمی‌کند. هیچ کس در اطلاعات تشکیک نمی‌کند». ایالات متحده مدعی شده نوار مکالماتی‌ دارد که بر پایه آن، مقامات سوری مسئولیت حملات را بر عهده گرفته‌اند. با این حال، واشنگتن تاکنون هیچ یک از این گفت‌و‌گو‌ها را منتشر نکرده است.

افزون بر این، دولت اوباما برای متهم کردن اسد‌ به تصاویر ماهواره‌ای، سیگنال‌های مخابراتی و گفت‌و‌گوهای نظامیان سوریه استناد می‌کند. با این حال، دولت آمریکا از انتشار این تصاویر نیز خودداری می‌کند. این در حالی است که این دولت، پیشتر تصاویر مربوط به پس از انجام حمله شیمیایی و تأثیرات آن را منتشر کرده بود.

به هر حال، در شرایطی که انتقادات نسبت به طرح پیشنهادی اوباما برای حمله به سوریه افزایش یافته و حتی شرکای اروپایی آمریکا نیز همراهی خود را به انتشار نتیجه تحقیقات سازمان ملل منوط کرده‌اند، مقامات آمریکایی به اظهارات ضد و نقیض خود در این زمینه ادامه داده و از انتشار مدرکی معتبر، دال بر دست داشتن نیروهای دولتی در حمله شیمیایی خودداری می‌کنند؛ امری که به طور روزافزون، کار‌شناسان بین‌المللی را نسبت به ادعاهای این کشور بدبین می‌سازد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  +    =  19