رفع فیلتر فیس‌بوک، تهدید یا فرصت؟

تسنیم: موج گسترده استقبال دولتی‌ها از شبکه اجتماعی و غربی فیس‌بوک اخیرا موجب شده که هم‌وطنان‌مان نسبت به بازگشایی دروازه‌های سومین کشور پر جمعیت دنیا برای ایرانی‌ها خوش‌بین باشند.

،حضور معاون اول، وزیر امور خارجه، کابینه دولت و وزرایی چون راه و شهرسازی، نفت، ارتباطات و… در این فضا موجب شده که تمامی هشدارها و نکات امنیتی که در ارتباط با این شبکه گفته می‌شد به فراموشی سپرده شود و کاربران ایرانی غافل از اینکه سرورها و میزبانی این شبکه در کشوری قرار دارد که سال‌ها سر ناسازگاری با ما دارد، شاهد بازگشایی آن باشند.
 
نکاتی از قبیل سرطان‌زا و اعتیادآور بودن آن هم به فراموشی سپرده شود و کسی در این فضا اصلا از خود نپرسد، نظارت این شبکه با کیست و چگونه انجام می‌شود.
 
حال اگر تمامی اظهار نظرات پیرامون این شبکه‌های دو سویه کاربر محور (شبکه‌ای که در آن‌ها، کاربران تولید کننده و ناظر بر تولید محتوا هستند) را که بعضا به صورت غیر کارشناسی مطرح می‌شود، کنار بگذاریم، بد نیست که مروری بر میل و علاقه سیاست‌گذارانی داشته باشیم که برای این شبکه‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.
 
سخنگوی قوه‌قضاییه روز گذشته درباره استفاده از این شبکه‌های اجتماعی در میان عوام و خواص و رفع فیلتر احتمالی آن اظهار کرد: اگر جرائم و مصادیق مجرمانه در آن بوده و رفع شده که هیچ، ولی اگر نه می‌تواند فیلتر باشد؛ اگر موانع را برطرف کردند و جرائم و مصادیق مجرمانه رفع شده می‌تواند رفع فیلترینگ داشته باشد.
 
اژه‌ای همچنین درباره نظارت بر این شبکه اجتماعی نیز گفته است: کارگروهی در قانون پیش‌بینی شده که 6 وزارتخانه عضو آن هستند و دادستان کل کشور رئیس آن است که بر این موضوع نظارت می‌کند.
 
اما مسئولیت از بین بردن این جرائم در شبکه‌ای که ذاتا دستاورد بیگانگان است هنوز مشخص نیست؛ به راستی چه کسی می‌تواند جرائم این شبکه‌ اجتماعی که متعلق به ما نیست را از بین ببرد تا مسئولان این شبکه را رفع فیلتر کنند؟

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

20  +    =  23