هشدار وزارت بهداشت درباره روند افزایشی چاقی در دانش‌آموزان

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با هشدار نسبت به روند افزایشی شیوع چاقی و اضافه وزن در دانش‌آموزان، از اجرای آزمایشی برنامه پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه در سال جاری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به نقل از ایسنا دکتر زهرا عبداللهی در آستانه زمان بازگشایی مدارس با اشاره به اهمیت استفاده از تغذیه سالم در دانش‌آموزان، گفت: سنین دانش‌آموزی دوران جهش رشد افراد است. بنابراین توجه ویژه به تغذیه افراد در این سنین از اهمیت بالایی برخوردار است. به طوری که کم‌خوری ممکن است سوء تغذیه ناشی از کم‌خوری را به دنبال داشته باشد و بیش‌خوری نیز اضافه وزن و چاقی را همراه داشته باشد.

 

وی به تغییرهای ایجاد شده در الگوی غذایی جامعه اشاره کرد و گفت: امروزه مشاهده می‌شود که مصرف قند، نمک و چربی‌ها بیش از حد توصیه شده است و در مقابل سبزیجات و میوه‌جات کمتر از میزان توصیه شده مصرف می‌شوند. بر این اساس یکی از برنامه‌های اصلی وزارت بهداشت، آموزش و فرهنگ‌سازی در جهت بهره بردن از تغذیه سالم است.

 

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت به راه‌اندازی سایت «آموزش همگانی تغذیه» اشاره کرد و گفت: تمام اطلاعات تغذیه‌ای مورد نیاز برای گروه‌های مختلف سنی از طریق این سایت در اختیار افراد گذاشته می‌شود. حالا که درصد قابل توجهی از دانش‌آموزان، نوجوانان و جوانان از کامپیوتر و اینترنت استفاده می‌کنند، راه‌اندازی چنین سایت‌هایی یکی از بهترین راه‌ها برای آموزش تغذیه است.

 

عبداللهی افزود: همچنین برنامه‌های آموزشی مستمر برای معلمان، دانش‌آموزان و مراقبان بهداشت مدارس در نظر گرفته شده است. کتاب تغذیه در سن مدرسه و بلوغ نیز مجددا بازبینی و چاپ خواهد شد.

 

وی به برنامه «آهن‌یاری هفتگی» برای پیشگیری و کنترل کمبود فقر آهن‌ در دبیرستان‌ها اشاره کرد و گفت: این برنامه سال‌هاست با توزیع آهن در 100 درصد دبیرستان‌های دخترانه اجرا می‌شود. به این ترتیب دختران به صورت هفتگی مکمل آهن دریافت می‌کنند. همچنین 40 درصد دختران در مقطع راهنمایی تحت پوشش این برنامه قرار دارند. از آنجا که تنها توزیع مکمل کافی نیست و در کنار این موضوع، آموزش به دانش‌آموزان نیز از اهمیت زیادی برخوردار است، بروشورهای آموزشی نیز تهیه شده است که در کنار مکمل‌یاری میان دانش‌آموزان توزیع خواهد شد.

 

رییس دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: به دلیل تغییر الگوی مصرف مواد غذایی و عدم تحرک، شیوع قابل توجه اضافه وزن و چاقی را در سنین دانش‌آموزی شاهد هستیم. به طوری که 17 تا 18 درصد دانش‌آموزان دچار چاقی و اضافه وزن هستند و این مسیر روند افزایشی را طی می‌کند. به این منظور برنامه مدیریت پیشگیری از اضافه وزن و چاقی در دانش‌آموزان بدو ورود به مدرسه تدوین شده است. این برنامه امسال به صورت آزمایشی در تهران اجرا خواهد شد. بر اساس این برنامه، در مرحله نخست کودکان بدو ورود به دبستان یعنی شش ساله‌ها زمانی که برای تکمیل شناسنامه سلامت مراجعه می‌کنند، از نظر چاقی و اضافه وزن کنترل می‌شوند. به این ترتیب کودکان دچار چاقی و اضافه وزن شناسایی شده و وارد این برنامه می‌شوند و در ادامه مسیر بر اساس پروتکل تهیه شده، مداخلات لازم برای آنها انجام می‌شود.

 

عبداللهی همچنین به مبحث بوفه مدارس اشاره کرد و افزود: دستورالعمل مربوط به بوفه مدارس امسال مجددا بازنگری و ابلاغ خواهد شد. پیشنهاد کرده‌ایم که نان‌های حجیم و نیمه حجیم جزو فهرست اقلام غذایی بوفه مدارس قرار گیرند. همچنین به شرط رعایت نکات بهداشتی، استفاده از ظروف یک بار مصرف استاندارد و استفاده کم از نمک و همچنین استفاده از روغن‌های مناسب و غذاهای گرم نیز می‌تواند در بوفه مدارس ارائه شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  49  =  55