فشار بر قیمت طلا افزایش یافته است/علل کاهش بهای انس در سال ۲۰۱۳

قیمت طلا امروز متعاقب رشد ارزش دلار و کاهش بیش از پیش احتمال اقدام نظامی آمریکا علیه سوریه، بیش از 30 دلار کاهش یافته است.عوامل کاهش قیمت طلا در سال جاری میلادی عبارت هستند از بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان، کاهش انتظارات تورمی و رشد قابل‌ملاحظه شاخص‌های مالی که از جذابیت طلا به عنوان حوزه سودده کاسته است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، قیمت‌ها طی دو هفته اخیر پس از تشدید تنش‌های سیاسی در منطقه خاورمیانه به شدت رشد کرد و به 1430 دلار هم رسید اما در روزهای اخیر روند تغییرات قیمت این فلز گرانبها معکوس شده است. در ادامه به یک عامل مهم در افول امروز قیمت فلز زرد اشاره می‌کنیم. موسسه GFMS تامسون رویترز در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده تقاضا برای طلا در نیمه دوم سال جاری میلادی کاهش خواهد یافت زیرا خرید از سوی بانک‌های مرکزی کمتر شده و تقاضای فیزیکی برای این فلز گرانبها رشد قابل‌ملاحظه‌ای نخواهد داشت.

در نیمه دوم امسال کل تقاضا برای طلا 2237 تن خواهد بود. در نیمه نخست امسال این میزان 2533 تن بود. در نیمه دوم سال 2012 تقاضای کل برای طلا 2309 تن بود. از سوی دیگر تقاضا از بخش تولید جواهرآلات که در نیمه نخست امسال به دلیل تقاضای بالا در چین به شدت رشد کرده بود در نیمه دوم امسال کمتر خواهد شد.

قیمت طلا در ماه ژوئن به پایین ترین میزان در 34 ماه اخیر رسید اما کاهش قیمت‌ها سبب افزایش تقاضا شد و به همین دلیل قیمت‌ها تا کنون 15 درصد رشد کرده است. البته امسال برای نخستین بار طی سیزده سال اخیر قیمت طلا رشد نمی‌کند. در چین تقاضا در سطح بالایی قرار دارد اما در هند که سال پیش بزرگ ترین مصرف کننده طلای جهان بود دولت برای کاستن از کسری بودجه محدودیت‌هایی برای واردات طلا در نظر گرفته است. هند تقریبا تمام طلای مورد نیاز خود را وارد می‌کند.

عامل بعدی افول قیمت طلا در روزهای اخیر نزدیک شدن به زمان برگزاری نشست کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکاست که پیش‌بینی شده در آن از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته شود. در نشست هفته آینده که روزهای سه شنبه و چهارشنبه برگزار خواهد شد 10 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته خواهد شد. این امر به افزایش ارزش دلار منجر می‌شود که عاملی برای کاهش قیمت طلاست.

در بخش دیگری از گزارش آمده است، در نیمه نخست امسال بانک‌های مرکزی 191 تن طلا خریداری کردند که 32 درصد کمتر از میزان مربوط به مدت مشابه سال قبل است. پیش‌بینی می‌شود در نیمه دوم امسال میزان خرید طلا از سوی بانک های مرکزی به 170 تن کاهش یابد. اگر این پیش‌بینی درست باشد در کل سال جاری بانک‌های مرکزی 361 تن می‌خرند.

عوامل کاهش قیمت طلا در سال جاری میلادی عبارت هستند از بهتر شدن وضعیت اقتصاد جهان، کاهش انتظارات تورمی و رشد قابل‌ملاحظه شاخص‌های مالی که از جذابیت طلا به عنوان حوزه سودده کاسته است.
 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  ⁄  35  =