سرمایه‌گذاران نگران تصمیم بانک مرکزی هستند؟

این هفته سرنوشت سیاست‌های انبساطی روشن می‌شود

در هفته‌ای که گذشته خبرهای از وضعیت اقتصاد آمریکا هیچ سرنخی از تصمیم اعضاء کمیته فدرال بازار آزاد بانک مرکزی آمریکا در نشست روزهای سه شنبه و چهارشنبه به سرمایه‌گذاران نداد و به همین دلیل تا روز چهارشنبه که نشست پایان یابد، سرمایه‌گذاران با احتیاط عمل خواهد کرد. در ادامه به بررسی خبرهای اخیر می‌پردازیم.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،بنا به اعلام موسسه تامسون رویترز، در ماه جاری میلادی شاخص اولیه از اعتماد مصرف کنندگان به 76.9 یعنی پایین ترین میزان از ماه آوریل کاهش یافته است. در ماه آگوست این رقم 82.1 بود و در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی شده بود رقم شاخص 82 باشد. بدین ترتیب می‌توان گفت رشد مصرف خانوارها زود افزایش نخواهد یافت.

مصرف 70 درصد تولید ناخالص داخلی آمریکا را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی‌های منفی درباره آن نگرانی‌هایی درباره افول نرخ رشد اقتصادی پدید می‌آورد. متوسط شاخص اعتماد مصرف کنندگان آمریکایی در هجده ماه رکود اقتصادی که ژوئن سال 2009 پایان یافت 64.2 و در پنج سال منتهی به دسامبر سال 2007 این رقم 89 بود.

از سوی دیگر در گزارشی جداگانه از وزارت بازرگانی آمریکا آمده است، خرده فروشی در ماه آگوست 0.2 درصد یعنی کمتر از انتظار اقتصاددان‌ها رشد کرده است. در ماه ژوییه این شاخص 0.4 درصد رشد کرده بود. همچنین شاخص وضعیت کنونی که نگاه آمریکایی‌ها به وضعیت مالی خود را نشان می‌دهد در ماه جاری میلادی به 91.8 یعنی پایین ترین میزان در پنج ماه اخیر کاهش یافته است. در ماه آگوست این رقم 95.2 بود. شاخص انتظارات در باره شش ماه آینده نیز به 67.2 یعنی پایین ترین میزان از ژانویه کاهش یافته است. ماه پیش این رقم 73.7 بود. این اخبار منفی از احتمال محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی می‌کاهد.

اما بنا به اعلام وزارت کار آمریکا، در هفته منتهی به 6 سپتامبر تعداد متقاضیان جدید بیمه بیکاری به پایین ترین میزان از ماه آوریل سال 2006 کاهش یافته است. در آن هفته این تعداد با 31 هزار مورد کاهش به 292 هزار مورد در مقیاس فصلی رسیده است. در نظرسنجی خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی شده بود رقم یاد شده به 330 هزار نفر رسیده باشد.

از دید تحلیلگران بهبود شرایط بازار کار ادامه یافته و خواهد یافت و این خبری مثبت است که می‌تواند احتمال محدود شدن سیاست‌های انبساطی بانک مرکزی آمریکا را افزایش دهد. نرخ بیکاری در ماه گذشته میلادی در آمریکا با 0.1 درصد کاهش به 7.3 رسید. ماه پیش در بخش غیرکشاورزی 169 هزار فرصت شغلی ایجاد شد در حالیکه در ماه ژوییه 104 هزار فرصت شغلی در این بخش ایجاد شده بود.

همانطور که مشاهده می‌شود خبرهایی که در روزهای اخیر از وضعیت اقتصاد آمریکا منتشر شده هم مثبت و هم منفی بوده در نتیجه نمی‌توان گفت کمیته سیاستگذاری بانک مرکزی آمریکا چه تصمیمی در باره سیاست‌های انبساطی اتخاذ خواهد کرد. پیش‌بینی شده 10 میلیارد دلار از میزان خرید اوراق قرضه دولت کاسته خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5