ایران سوت پایان «مذاکره برای مذاکره» را کشید

مرور روزنامه‌های شنبه بیست و سوم شهریورماه

گزارش سفر رئیس‌جمهور به قرقیزستان، اخبار مربوط به استعفای زنگنه و برکناری دانشجو، ادامه داستان راستگو و اخراج وی از جانب اصلاح‌طلبان و اوج‌گیری سرطان در تهران مهم‌ترین اخبار روزنامه‌های امروز هستند.

ایران سوت پایان «مذاکره برای مذاکره» را کشید

سفر رئیس جمهور به بیشکک برای شرکت در اجلاس سازمان شانگهای مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است. مساله هسته‌ای و سوریه مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در برنامه‌های طرف ایرانی بوده است. بهار در مطلبی با عنوان « ایران سوت پایان مذاکره برای مذاکره را کشید» نوشته است: سوت پایان «مذاکره برای مذاکره» به صدا درآمد؛ این‌بار از سوی جمهوری‌اسلامی ایران و توسط محمد‌جواد ظریف؛ فردی که قرار است به‌زودی در قامت مذاکره‌کننده ارشد در میدان گفت‌وگوهای هسته‌ای حاضر شود. تعویض بازیگران هسته‌ای، به تعویض و تغییر تاکتیک بازی جمهوری‌اسلامی هم منجر شد؛ تاکتیکی که تطویل مذاکرات دیگر در آن جایی ندارد. تاکتیک «مذاکره برای مذاکره» تنها در دوره‌ای برای جمهوری‌اسلامی کارآمد بود؛ البته به ادعای غربی‌ها. ادعایی که مبتنی بر این بود که تهران این تاکتیک را پیش گرفته است تا زمان بخرد و برنامه هسته‌ای خود را توسعه دهد؛ راست و دروغش گردن خودشان، این‌که این تاکتیک در دستور کار بوده است یا نه مهم نیست، مهم این است که همین تطویل مذاکرات در گذشته و عدم توافق طرف‌های درگیر در موضوع هسته‌ای ایران بر سر توقف یا ادامه برنامه هسته‌ای هیچ‌گاه به مانعی در پیشبرد این برنامه تبدیل نشد. همین امر غربی‌ها را به فکر تغییر تاکتیک انداخت. آن‌ها برای آن‌که در موضوع هسته‌ای ایران زودتر به یک نتیجه ملموس دست پیدا کنند گسترش تحریم‌ها را در دستور کار قرار دادند تا با ضدتاکتیک ابتکار عمل در مذاکرات را از دست جمهوری‌اسلامی ایران خارج و توپ ضرر تطویل مذاکرات را به زمین جمهوری‌اسلامی ایران ارسال کنند؛ که اتفاقا این طور هم شد. با گسترده‌تر شدن دامنه تحریم‌ها علیه جمهوری‌اسلامی ایران و تاکید بر پابرجا ماندن آن تا زمان دستیابی به یک توافق همه‌جانبه برای ایجاد اطمینان نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران، هر روز تاخیر در دستیابی طرف‌های درگیر در موضوع هسته‌ای ایران زمان را به ضرر جمهوری‌اسلامی و مردم ایران پیش می‌برد. تا آنجا که تحریم‌ها کم‌کم آثار خود را بر زندگی مردم ایران با کوچک‌تر شدن سفرها و بروز مشکلات در زندگی روزمره به‌خصوص تامین داروهای مورد نیاز به جا گذاشت.

از آن پس تطویل در مذاکرات و «مذاکره برای مذاکره» از سوی جمهوری‌اسلامی منطقی نبود. هرچند با وجود درک این واقعیت هیچ‌گاه از سوی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای پیشین اقدامی برای توقف این روند نشد. با این حال هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای جدید نمی‌تواند نسبت به تطویل مذاکرات بی‌تفاوت باشد. اساسا به‌نظر می‌رسد دولت در پی تسریع در مذاکرات و پیشرفت در گفت‌وگوهاست. در همین حال محمد‌جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس‌تی‌وی با تاکید بر این‌که «ما امیدواریم در مذاکرات رو به جلو حرکت کنیم و باید نتیجه‌گرا باشیم»، گفت: «بر این باوریم که مذاکرات نامحدود نیست و خود مذاکره فی‌نفسه هدف نیست. ما اعتقاد داریم مذاکرات باید ضرب‌الاجل داشته باشد، نتیجه‌گرایانه باشد و براساس حسن‌نیت، شرایط برابر و احترام متقابل باشد. اکنون ما باید رویکرد این مذاکرات را تغییر دهیم.» وزیر خارجه البته دستیابی به توافق در مذاکرات هسته‌ای را منوط به تغییر تاکتیک غرب دانست و تاکید کرد آن‌ها نیز همچون جمهوری‌اسلامی ایران باید با رویکرد تازه در مذاکرات حاضر شوند.

وی خطاب به طرف‌های درگیر در موضوع هسته‌ای گفت: «اکنون اگر می‌خواهید در قبال پرونده هسته‌ای ایران به نتیجه برسید، باید نگاه خود را تغییر دهید؛ باید اهداف مشترکی داشته باشیم، نه این‌که ایران یک هدف و گروه 1+5 هدف دیگری داشته باشد. اگر آن کشورهایی که ادعا می‌کنند نگران برنامه هسته‌ای ایران هستند، یک‌سری اهداف را دنبال کنند و ما هم یک‌سری اهداف را دنبال کنیم، در این صورت جدال رخ می‌دهد و بازی کودکانه‌ای شکل می‌گیرد که در آن هرکسی به دنبال این است که بیشتر از دیگری امتیاز بگیرد.» ظریف تاکید کرد: «چیزی که برای هر دو طرف نتیجه‌بخش خواهد بود، داشتن اهداف مشترک است و این اهداف از این قرارند: اول این‌که برنامه هسته‌ای ایران باید صرفا صلح‌آمیز باقی بماند؛ ظاهرا این هدف اعلام‌شده طرف دیگر یعنی گروه 1+5 است.»

وزیر خارجه با تاکید بر این‌که ما به دنبال سلاح اتمی نیستیم و سلاح اتمی هیچ جایگاهی در دکترین امنیتی ایران ندارد بنابراین، در هدف اول اشتراک داریم، گفت: ما حالا می‌خواهیم در هدف دوم نیز اشتراک پیدا کنیم. تنها راه تضمین این‌که برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز باقی بماند این است که اجازه داده شود این برنامه در فضای قابل قبول و صلح‌آمیز بین‌المللی ادامه پیدا کند. چرا؟ چون ظرفیت‌های هسته‌ای ایران داخلی هستند؛ برنامه هسته‌ای ایران وابسته به خارج نیست به همین دلیل شما نمی‌توانید ایران را از چیزی که متعلق به خود این کشور است، محروم کنید. ظریف در پاسخ به این سوال که «شما درباره مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 خوش‌بین هستید؟» گفت: «من خوش‌بین هستم که ما با عزم حل مشکل وارد مذاکرات خواهیم شد. «رسیدن به پاسخ مثبت» شعار ما برای این مذاکرات است، اما باید دو طرف همکاری داشته باشند. اگر آمریکا و باقی کشورهای عضو گروه 1+5 آماده نیستند که به صورت جدی وارد این فرآیند شوند.» سناریویی کاملا متفاوت در پیش خواهیم داشت. »

 

 

زنگنه: با این وضع کار نمی‌کنم!

خبر طرح یک استعفای زودهنگام در دولت یازدهم و توضیح آن در چند روزنامه نزدیک به دولت مورد اشاره قرار گرفته است. ابتکار در این باره نوشته است: به همان اندازه که موضوع اخراج، استعفا و استیضاح وزرا در دولت‌های نهم و دهم محمود احمدی نژاد امری عادی تلقی می‌شد، شنیدن کلمه«استعفا» در دولت روحانی که وزرایش به دقت و رایزنی‌های بسیار انتخاب شده وهماهنگی کامل آنان با مواضع فعلی رئیس جمهوراثبات شده است، به خصوص که هنوز یک ماه از عمر این دولت نگذشته بدون تردید می‌تواند موضوعی عجیب باشد.روز گذشته وزیر کار دولت یازدهم در برای بیان موضوعی درباره وضعیت اقتصادی کشور به «تهدید به استعفا»ی بیژن رنگنه وزیر نفت خبر داد.اما بدون تردید جنس این استعفای طرح شده در دولت یازدهم تناسبی با آنچه در دولت‌های نهم و دهم گذشت ندارد.

ربیعی وزیر رفاه با اشاره به خواسته یکی از فعالان اقتصادی که مطرح کرده بود سهم 30 درصد بخش اقتصاد از هدفمندی یارانه‌ها داده شود، اظهار داشت: ما هنوز نداریم که بدهیم و گرفتاری دولت سرمایه ست و آقای زنگنه در جلسه چهارشنبه دولت تا مرز استعفا پیش رفتند و گفتند با این وضع کار نمی‌کنم.وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره یارانه‌ها گفت: این یارانه‌ها عدالت درست نکرد و به رفاه نیز گره نخورد.

شرق هم توضیحات ربیعی درباره سخنان زنگنه در آخرین جلسه دولت را مورد اشاره قرار داده و نوشته: علی ربیعی درخصوص سخنانش در جمع مدیران استان مازندران درباره اظهارات وزیر نفت در جلسه چهارشنبه گذشته هیات دولت توضیح داد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در جمع مدیران دستگاه‌های اجرایی استان مازندران با اشاره به درخواست یکی از فعالان اقتصادی برای پرداخت سهم 30‌درصدی بخش اقتصاد از هدفمندی یارانه‌ها گفته بود: «ما هنوز [پولی] نداریم که بدهیم و گرفتاری‌ها بر سر ماست.» وی در ادامه سخنانش متذکر شده بود: آقای زنگنه در جلسه چهارشنبه گذشته دولت تا [مرز] استعفا پیش رفت و گفت با این وضع نمی‌توان کار کرد. ربیعی در این زمینه توضیح داد: منظور «زنگنه» از بیان جمله فوق صرفا ذکر مشکلات مالی و دشواری کار در چنین شرایطی بود. وزیر نفت در واقع با تشریح مشکلات اقتصادی موجود به‌ویژه در حوزه تولید، بر لزوم حمایت از این بخش با پرداخت سهم تخصیص‌یافته از محل هدفمندی یارانه‌ها برای حل این مشکلات تاکید داشت.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  26  =  34