وجود ۱۰۰ مرکز قرنطینه گیاهی در کشور

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات، قرنطینه و رعایت بهداشت گیاهی را از وظایف اصلی این سازمان برشمرد و گفت: در حال حاضر 100 مرکز قرنطینه گیاهی در مرزهای ورودی و پست های داخلی کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،علی اکبر یاسینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود: هم اکنون اعمال مقررات و ضوابط قرنطینه ای روی محصولات کشاورزی وارداتی، صادراتی و ترانزیتی صورت می گیرد که هر یک دارای فرآیند خاص خود است.

وی اظهار کرد: از مجموع 100 مرکز قرنطینه گیاهی در کشور، 72 مرکز قرنطینه در مرزهای ورودی همچون گمرکات و فرودگاه ها و 28 پست قرنطینه ای نیز در استان های مختلف کشور مستقر است.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: به طور مثال هم اکنون پست قرنطینه شهرستان سمیرم مربوط به قرنطینه خروج نهال و پست قرنطینه خوزستان – جیرفت مختص میوه لیموترش است.

وی با اشاره به این که، قرنطینه و بهداشت گیاهی محصولات کشاورزی جنبه ملی و بین المللی دارد گفت: در تجارت بین الملل محصولات کشاورزی، فقط دو عامل به عنوان بازدارنده مجاز یا مانع برای اجرای اعمال مقررات قرنطینه و بهداشت گیاهی وجود دارد.

وی ادامه داد: موانع قانونی همچون عهدنامه های حفظ نباتات، استانداردهای بین المللی و موافقت نامه بهداشت گیاهی در تجارت محصولات کشاورزی موثر است.

یاسینی افزود: در کشور ما قوانین اعمال قرنطینه و بهداشت گیاهی در قانون امور گمرکی، سقف گواهی نهال و بذر و قانون صادرات و واردات جای داده شده است و این دستگاه ها ملزم هستند بخش های قرنطینه ای را رعایت کنند، به طور مثال طبق قانون امور گمرکی هیچ محموله ای(محموله کشاورزی مشمول مقررات قرنطینه) بدون اخذ مجوز قرنطینه از گمرک خارج نمی شود.

به گفته وی، قرنطینه یعنی مبارزه قانونی با عامل خسارت زا از طریق اعمال مقررات قرنطینه و بهداشت گیاهی است و به همین دلیل وقتی محموله ای وارد کشور می شود، حتی اگر محصولی دارای میلیاردها تومان ارزش باشد، در صورت نداشتن گواهی سلامت قرنطینه در مبادی قانونی امحاء یا معدوم می شود.

وی وظایف محوری بهداشت قرنطینه گیاهی را، اعمال ماده 11 قانون سازمان حفظ نباتات عنوان کرد و گفت: که طبق این ماده خطر آفات و شرایط کنترل ورود یک محموله از یک کشور به کشور دیگر مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد که کالاها از لحاظ ریسک کم، متوسط و زیاد قرنطینه می شوند که دارای شرایط و مقررات خاص خود هستند.

وی ادامه داد: عوامل قرنطینه ای در دو بخش، قرنطینه داخلی برای کنترل آفات تا بیماری به سایر مناطق کشور منتقل نشود و عوامل قرنطینه خارجی نیز به عواملی گفته می شود که در داخل کشور وجود ندارد، بنا بر این باید در مرزها و مبادی ورودی کشور مقرراتی اعمال شود که این عوامل خطرزا وارد کشور نشوند.

یاسینی تصریح کرد: در حال حاضر بخشی از محموله های کشاورزی پس از ورود از مبادی مجاز تحت کنترل مقررات بهداشت قرنطینه ای در گمرک قرار می گیرد، اما پس از ترخیص نیز در گلخانه های بین 4 تا 11 ماه ایزوله و تحت مراقبت قرنطینه ای قرار می گیرند که اگر حاوی ویروسی و بیماری خاص باشند که در زمان ورود خودش را نشان نداده و طی این مدت با آزمایش و بررسی های مجدد مشخص می شود که محوله سالم است و یا باید معدوم شود.

وی با تاکید بر اینکه، قرنطینه جنبه بین الملی دارد افزود: لازمه رعایت قوانین قرنطینه با کشورهایی که روابط تجاری داریم در قالب اجرای قانون، توافقنامه همکاری بهداشت گیاهی و یاداشت تفاهم است، حتی قانون در سطح تفاهم نامه مقررات فنی بین دو سازمان نیز اجرا می شود که در این شرایط مشخص می شود از لحاظ فنی گندمی که وارد ایران می شود باید دارای چه شرایط و مقرارتی باشد.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات گفت: طبق قانون قرنطینه و بهداشت گیاهی به منظور سلامت محصولات کشاورزی وارداتی، صادراتی و ترانزیتی به طور مستمر در مبادی ورودی مجاز کشور مورد نظارت قرار دارد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  1  =  5