والیبال ایران چگونه به پیروزی جهانی رسید؟

تمرینات تیم ملی ایران برای درخشش در جام ملت‌های آسیا آماده می‌شود؛ البته بازی های درخشان و شگفتی‌سازی والیبال ایران در مسابقات جهانی، موجب شد که دیگر ورزش والیبال از نگاه ایرانیان فراتر از آسیا باشد.

به گزارش «تابناک»، پیشتر در جام باشگاه‌های جهان و مسابقات آسیایی مقابل بزرگان والیبال دنیا بازی کرده بودیم، ولی گمان نمی‌کردم در لیگ جهانی با اختلاف زیاد نسبت به سایرین با اقتدار ظاهر شویم.

بنا بر این گزارش، ورزش ایران برای نخستین بار در یک رشته گروهی به موفقیت جهانی رسیده است. با توجه به اینکه ورزشکاران ایرانی عموما با فرهنگ انجام دادن کار گروهی بیگانه هستند، عواملی بسیاری باعث شد تا تیم ملی والیبال سنت‌شکنی کند!

برای پیدا کردن دلیل این ماجرا، باید به حدود بیست سال قبل پیش برگردیم. کارهای پایه‌ای که از دوران ریاست آقای یزدانی خرم در فدراسیون والیبال انجام شد، یکی از دلایل اصلی این موفقیت بوده است. خیلی از بازیکنان فعلی تیم ملی محصول کارهای پایه‌ای فدراسیون به شمار می روند و نباید فراموش کنیم که در این زمینه کارهای بزرگی انجام شده است.

البته موسوی توسط ایوان بوگانیکف روس کشف شد و ده سال پیش در تیم ملی نوجوانان شاگرد این مربی روس بود. اگر طرح استعدادیابی به درستی اجرا نشده بود، قطعا موفقیت‌های امروزی رقم نمی‌خورد. به طور کلی مدیریت، استعدادهای ناب و مربیان زحمتکش و انگیزه بازیکنان فعلی تیم ملی برای پشت سر گذاشتن تمرینات سنگین فضای والیبال ایران را عوض کرده است.

این گزارش می افزاید، پیش از آغاز لیگ جهانی والیبال با کمبود بازی تدارکاتی دست و پنجه نرم می‌کرد اما هم اکنون تیم‌های درجه یک جهان مثل ایتالیا و روسیه درخواست بازی دوستانه با تیم ملی ایران را مطرح کرده‌اند. نزدیک یک‌ ماه دیگر مسابقات سه جانبه‌ای در روسیه برگزار می‌شود که ما یکی از تیم‌های شرکت‌کننده هستیم و این برایمان دستاورد بزرگی است.

اینها در حالی است که در گذشته همین تیم‌ها درخواست ما برای انجام بازی دوستانه را رد می‌کردند. با این حساب مشکل نداشتن بازی تدارکاتی هم در حال حل شدن است. همین عوامل باعث می‌شود که یک تیم نتیجه بگیرد. البته بودن خولیو ولاسکو، دلیل بزرگ و اصلی پیروزی تیم ملی است.

او افزون بر دانش فنی بالایی که دارد، یک روان‌شناس بزرگ هم هست. ما از ولاسکو آموخته‌ایم در برابر تیم‌های کوچک و بزرگ بجنگیم و برنده باشیم.

شاید در دوره‌های قبلی رفاقت و همدلی بین بازیکنان در حد شعار بوده اما این بار همه ما حقیقتا با هم دوست هستیم. در مسابقات جهانی، همه بازیکنان ذخیره همیشه بازیکنان درون زمین را با جان و دل تشویق می‌کنند و شما نمونه این کار‌ها را در هیچ کدام از رشته‌های گروهی نمی‌بینید.

این روز‌ها خیلی‌ها والیبال را با فوتبال مقایسه می‌کنند. تحلیل ما شاید خوشایند اهالی والیبال نباشد اما واقعیت این است که فوتبال جاذبه به مراتب بیشتری دارد و به همین دلیل، مردم و اسپانسر‌ها اقبال بیشتری به این رشته نشان می‌دهند. حتی عرصه فوتبال برای سیاستمداران هم وسوسه برانگیز است و به همین دلیل، فضای والیبال با فضای فوتبال در تمام کشور‌ها قابل قیاس نیست.

ولی با این همه، حال و هوای والیبال در ایران نزد هواداران ورزشی طرفداران پرشماری پیدا کرد.

خدا را شکر که از پول میلیاردی در والیبال ایران خبری نیست! اصلا والیبال ایران به همین دلیل به موفقیت‌های کنونی رسیده است. والیبالیست ایرانی به اندازه‌ای دستمزد می‌گیرد که بتواند زندگی‌اش را به خوبی اداره کند و این برای والیبال ما یک موهبت است.
بازی های درخشان و شگفتی‌سازی والیبال ایران در مسابقات جهانی، موجب شد که دیگر ورزش والیبال از نگاه ایرانیان فرا‌تر از آسیا باشد.
در حال حاضر سطح انتظارات عموم مردم از والیبال به اندازه ای بالا رفته که اگر یک گیم هم به حریفان آسیایی بدهیم، ممکن است مردم راضی نشوند! درست است که تیم ملی ایران کلاسی بالا‌تر از تمام تیم‌های آسیایی دارد، ولی فراموش نکنیم که سابقه باخت به استرالیا و ژاپن را داریم… .

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  +  1  =