اخبار جدید از احتمال دیدار مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی

طی روزهای اخیر، موضوع احتمال انجام دیداری میان روسای جمهور ایران و آمریکا، به مهمترین خط خبری و تحلیلی رسانه های بین المللی تبدیل شده است. در این میان و در شرایطی که حسن روحانی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی به نیویورک سفر کرده، اخبار جدیدی از احتمال دیدار میان مقامات ارشد دو کشور به گوش می رسد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،طی روزهای اخیر، موضوع احتمال انجام دیداری میان روسای جمهور ایران و آمریکا، به مهمترین خط خبری و تحلیلی رسانه های بین المللی تبدیل شده است. در این میان و در شرایطی که حسن روحانی برای شرکت در اجلاس مجمع عمومی به نیویورک سفر کرده، اخبار جدیدی از احتمال دیدار میان مقامات ارشد دو کشور به گوش می رسد.

به گزارش «تابناک»، در مهمترین تحول در این زمینه، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از شرکت محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در نشست وزرای خارجه گروه 1+5 خبر داد. این خبر به معنای نخستین دیدار رو در روی وزرای خارجه ایران و آمریکا از سال 1357 تاکنون می باشد.

اشتون این خبر را پس از دیدار با ظریف در نیویورک اعلام کرد. وی افزود: «آنچه من امروز دیدم، انرژی و اراده برای پیشبرد مذاکرات و موضوعات فراوانی است که از آن نشأت می گیرد».

به هر حال، اعلام این خبر از سوی اشتون کافی بود که اکثر قریب به اتفاق رسانه ها و مطبوعات بین المللی، خبر دیدار رو در روی وزرای خارجه دو کشور را در مرکز توجه خود قرار داده و اخبار و تحلیل هایی را پیرامون این موضوع منتشر کنند. در مجموع، بحث از به وجود آمدن فضای مثبت تعاملی در روابط تهران و واشنگتن، این روزها به مهمترین بحث محافل رسانه ای و تحلیلی تبدیل شده است.

اما در تحولی دیگر، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید خبری را اعلام کرده که به معنای تقویت گمانه ها درباره احتمال دیدار حسن روحانی و باراک اوباما در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل می باشد.

به نوشته «رویترز»، بن رودز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید امروز اعلام کرده «نمی توان احتمال دیدار اوباما و روحانی را رد کرد». به گفته وی، هرچند هیچ برنامه ای برای انجام این دیدار تدوین نشده، اما احتمال اینکه این امر اتفاق بیفتد، وجود دارد.

وی افزوده: «ما آماده ایم که با حکومت ایران در سطوح مختلف تعامل داشته باشیم؛ البته در صورتی که آن ها به تعهد خود مبنی بر حل و فصل نگرانی های جامعه بین المللی درباره برنامه هسته ایشان پایبند باشند».

به هر حال، مجموعه این تحولات، احتمال برداشته شدن یک گام دیپلماتیک مهم در روابط ایران و آمریکا را در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل افزایش داده است. با نزدیک تر شدن زمان سخنرانی اوباما و روحانی در این اجلاس، میزان نزدیک بودن این احتمالات به واقعیت به زودی مشخص خواهد شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

79  −  73  =