تخلفات قانونی در برخی انتصابات هیات مدیره شستا

نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه گزارش نهایی تفحص 15 آبان به مجلس ارائه می‌شود گفت: برخی انتصابات در هیات مدیره شرکت شستا بر خلاف قانون بوده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا، سید حسین دهدشتی در نشست خبری در مورد آخرین وضعیت تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی گفت: سازمان تامین اجتماعی سازمانی گسترده است که بیش از 30 میلیون نفر جمعیت ایران تحت پوشش این سازمان بیمه تامین اجتماعی شده‌اند. در واقع اقشار متوسط رو به پایین و اقشار آسیب پذیر جزو این سازمان هستند که بخشی از حقوق ناچیز خود را برای این که بتوانند از خدمات درمانی و مستمری بازنشستگی برخوردار باشند به سازمان می‌دهند.

وی افزود: طبیعتا سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت هزینه‌های مربوط به خدمات درمانی و مستمری بازنشستگان باید ساز و کار مناسبی داشته باشد و امانتدار خوبی باشد تا ارزش افزوده سازمان برای تامین آینده مردم هزینه شود.

نماینده‌ی مردم آبادان با اشاره به ارائه گزارشاتی از مردم در مورد نارضایتی از ارائه خدمات درمانی گفت: در چند سال گذشته گزارشات متعددی در مورد نارضایتی مردم از نحوه‌ی ارائه خدمات درمانی داشتیم که در کنار شکایات‌های دیگر از برخی مجموعه‌های زیر مجموعه سازمان تامین اجتماعی در خصوص خرید و فروش برخی اموال سازمان بدون توجیه اقتصادی و مواردی از این دست تحقیق و تفحص را به جریان انداختیم.

دهدشتی خاطر نشان کرد:‌ وجود افراد سیاسی و مساله‌دار در سازمان تامین اجتماعی ابهامات را پررنگ‌ تر کرد و عملا با توجه به تمامی این موارد از حدود دو ماه پیش تحقیق و تفحص را شروع کردیم. ایرادهایی به عملکرد سازمان تامین اجتماعی در حوزه‌ی ارائه خدمات درمانی، عزل و نصب‌ها و عملکرد شرکت شستا وجود دارد.

وی افزود: شرکت شستا مجموعه‌ی سرمایه‌گذاری است که با دو میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کارش را شروع کرد. در سه ماه آخر سال 1390 سرمایه‌اش به حدود 39 هزار میلیارد تومان رسید که اکنون سرمایه‌ای بالغ بر 45 هزار میلیارد تومان دارد. با توجه به اینکه شرکت شستا منابع کافی را در اختیار دارد انتظار می‌رود که از حقوق بیمه‌شدگان حمایت کند.

این عضو هیات تحقیق و تفحص از تامین اجتماعی گفت: شرکت شستا حدود 300 شرکت زیر مجموعه‌ی خود دارد که بین 7 یا 10 هلدینگ نیز زیر مجموعه‌ی این شرکت فعالیت می‌کنند. وضعیت این شرکت به گونه‌ای است که 40 درصد بازار تولید و توزیع دارو را در اختیار دارد. همچنین 30 درصد تولید سیمان، 20 درصد تولید قیر، 13 درصد تولید تایر ، 70 درصد جابجایی ریل و 50 درصد حمل و نقل نفت را در سطح کشور انجام می‌دهد که این نشان دهنده‌ی میزان سرمایه‌ی شرکت شستا است.

دهدشتی گفت: هیات تحقیق و تفحص در قالب 3 کارگروه درمان، شرکت شستا و سازمان تامین اجتماعی امور را پیگیری و دنبال می‌کند. آنچه که تاکنون بررسی کردیم یک سری انتصابات در شرکت شستا، هیات مدیره و مدیر عامل است که ضوابط و قواعد رعایت نشده است. به طوری که یکسری روابط در این انتصابات حاکم شده نمونه آن انتصاب برخی از اعضای هیات مدیره در شرکت شستا است که بر خلاف قانون بوده است.

دهدشتی با بیان اینکه بخشی از فروش تجهیزات شرکت‌های زیر مجموعه‌ی شستا بر اساس قانون نیست گفت: برخی از این فروش‌ها در قالب بورس نبوده و به افراد به صورت انحصاری داده شده است. به طوری که برخی از خرید و فروش‌ها بدون توجیه اقتصادی انجام شده و بر اساس روابط خرید و فروش صورت گرفته شده است.

نماینده‌ی مردم آبادان با بیان اینکه در این هیات نمایندگانی از دیوان محاسبات، وزارت اطلاعات و سازمان بازرسی وجود دارند گفت: گزارشات رسیده از طرف مردم نیز به ما کمک می‌کند به همین دلیل از مردم می‌خواهیم که اگر گزارشی دارند به شماره فکس 88880340ارسال کرده تا ما آنها را رصد کنیم.

دهدشتی همچنین گفت: بررسی کار حوزه‌ی شستا مشکلات بسیاری دارد چرا که در چند ماه اخیر نظارت کافی از سوی سازمان تامین اجتماعی بر این شرکت نبوده و خود شستا بر روی مجموعه‌های شرکتهای زیر مجموعه‌اش نظارتی نداشته است که طبیعتا کسب اطلاعات مقداری زمان بر خواهد بود.

وی در پایان گفت: تمامی شرکتها و زیر مجموعه‌های تامین اجتماعی باید در جریان این اطلاعیه باشند که ابهامات و مسائل را هر چه سریع به هیات ارائه و منعکس کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  3  =  1