گفتگوی فرهنگها تعصبات کور را کم رنگ می کند

عضو آکادمی هنر و علوم امریکا و استاد فلسفه دانشگاه استنفورد معتقد است: در دنیای کنونی و در نتیجه افزایش تعاملات فرهنگی و جهانی میان کشورها و فرهنگهای مختلف برخی عناصر سازنده هویتی که به صورت منفی عمل می کرد کم رنگ شده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پروفسور آلن وود استاد فلسفه دانشگاه استنفورد در مورد عناصر سازنده هویتی افراد در عصر جدید و نقش دین در آن به خبرنگار مهر گفت: در واقع هویت افراد در یک فرهنگ از عناصر مختلف و گوناگونی تشکیل می شود و دین نیز یکی از عناصر مهم سازنده هویت افراد به شمار می رود.

وی در ادامه افزود: در عصر جدید نیز دین به عنوان یک عناصر سازنده هویتی نقش مهمی دارد. هر یکی از عناصر سازنده هویتی افراد در تعریف "کیستی" ما نقش دارد و این کیستی نسبت ما را با افراد دیگر مشخص و معلوم می سازد.

عضو آکادمی هنر و علوم امریکا تأکید کرد: سنت اجتماعی، تاریخ یک جامعه و مؤلفه های فرهنگی، تاریخی، اجتماعی، سیاسی و غیره از عناصر سازنده هویتی افراد هستند. اما مؤلفه هایی هم وجود دارند که ذاتی هستند و افراد در تعیین آنها نقش ندارند. برای نمونه نژاد یکی از عناصر سازنده هویتی افراد است که در اختیار و کنترل شخص نیست.

مؤلف "اندیشه اخلاقی هگل" در ادامه تأکید کرد: اما عناصری چون دین، تحصیلات، استعداد و طبقه اجتماعی متغیر هستند و می توانند تغییر کنند.

این کانت شناس برجسته معاصر در ادامه تصریح کرد: در دنیای کنونی و در نتیجه افزایش تعاملات فرهنگی و جهانی میان کشورها و فرهنگهای مختلف برخی عناصر سازنده هویتی که به صورت منفی عمل می کرد کم رنگ شده است.

مؤلف "الهیات عقلانی کانت" تاکید کرد: برای نمونه ملیت در دنیای کنونی و به ویژه در کشورهای توسعه یافته رنگ گذشته خود را ندارد.

وی افزود: دنیای کنونی باعث شده تا مسائل و مشکلات بشر نیز جنبه جهانشمول پیدا کند. همین مسأله باعث شده تا انسان معاصر متوجه این مسأله شود که مشکلات و مسائلی وجود دارد که متعلق به همه انسانهاست و حل آنها در گروی همکاریهای جهانی است و در این خصوص نباید بر عناصری چون ملیت و دین و … اصرار بی مورد داشت.

استاد فلسفه دانشگاه استنفورد در پایان تصریح کرد: یعنی یک مشکل جهانی، دیگر مشکل کشور و دینی خاص نیست و همه انسانها باید در رفع آن کوشا باشند.

آلن وود استاد فلسفه در دانشگاه استنفورد است. او در دانشگاه‌هایی چون کرنل، آکسفورد، میشیگان و ییل تدریس کرده است. از وود کتابها و مقالات زیادی در حوزه فلسفه و اخلاق به چاپ رسیده است. "دین اخلاقی کانت"، "الهیات عقلانی کانت"، "کارل مارکس"، "اندیشه اخلاق هگل" و "اندیشه اخلاقی کانت" از جمله آثار او به شمار می‌روند. "وود" از کانت شناسان برجسته معاصر است و کتابها و آرای او در مورد کانت حائز اهمیت فراوانی است. از آلن وود آثاری چون کارل مارکس به زبان فارسی ترجمه و منتشر شده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

6  +  2  =