اقتصاد ۷ روزه

کاهش 10 درصدی قیمت مسکن، ضرورت آزادسازی نرخ بلیت هواپیما، رکورد تازه در شاخص بورس، کاهش نرخ ارز، مصرف 13.7 میلیارد لیتر بنزین در 200 روز و سرانجام سرنوشت افزایش 80 هزارتومانی حقوق کارگران از مهمترین اخبار اقتصادی در هفته گذشته بودند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از مهر، در هفته گذشته نرخ ارز با کاهش نسبت به هفته گذشته مواجه شد و صرافان بازار ارز نرخ هر دلار آزاد را در روز گذشته چهارشنبه برای فروش 3035 تومان، هر یورو را 4115 تومان، هر پوند را 4860 تومان و هر درهم امارات را 825 تومان اعلام کردند.

همچنین نرخ فروش هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در روز چهارشنبه در بازار 966 هزار تومان، طرح قدیم 961 هزار تومان، نیم سکه 500 هزار تومان، ربع سکه 306 هزار تومان و گرمی 198 هزار تومان اعلام شد. ضمن آنکه نرخ هر گرم طلای زرد 18 عیار در بازار داخلی حدود 98 هزار و 300 تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی 1317 دلار است.

مصرف 13.7 میلیارد لیتر بنزین در 200 روز

در این بین شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی روز گذشته با انتشار گزارشی از افزایش یک میلیارد لیتری مصرف بنزین ایران در 200 روز نخست سال جاری خبر داده و تاکید کرده است: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 13.7 میلیارد لیتر از این فرآورده استراتژیک نفتی در کشور مصرف شده است.

به عبارت دیگر از ابتدای سال جاری تاکنون حدود 14 میلیارد دلار بنزین با احتساب قیمت‌های فوب خلیج فارس در کشور مصرف شده است که این معادل کل سرمایه گذاری‌های انجام گرفته در طول سه سال گذشته به منظور اجرای طرح های بهینه سازی، توسعه و بهبود کیفیت پالایشگاه‌های موجود نفت است.

شرکت ملی پالایش و پخش نفتی از ابتدای برنامه پنجم تاکنون حدود 14 میلیارد دلار برای توسعه، اجرای طرح‌های بهینه‌سازی و بهبود فرآیند تولید در پالایشگاه‌های نفت تهران، شازند، بندرعباس، لاوان، اصفهان و آبادان سرمایه‌گذاری کرده که کل این مبلغ در طول مدت 200 روز نخست سال جاری توسط ناوگان خودروهای کشور دود شده است.

رکوردی تازه در شاخص بورس

شاخص کل بورس دیروز در اولین ساعات آغاز معاملات توانست از مرز 68 هزار واحد عبور کند و رکورد تازه ای را در تاریخ بورس به ثبت برساند. شاخص بورس در این لحظه به مرز 68 هزار و 124 واحد رسیده است.

شاخص کل بورس روز سه شنبه از نیمه 67 هزار واحد عبور کرده بود و معاملات چهارشنبه را با رقم 67 هزار و 505 واحد شروع کرد. بر این اساس ارزش بازار سهام در حال حاضر به بیش از 3 هزار و 325 میلیارد ریال رسیده است. شاخص بورس اوراق بهادار تهران امسال را از 38 هزار واحد آغاز کرده بود و روز چهارشنبه با عبور از قله 68 هزار واحد سی امین رکورد هزاری را به ثبت رساند.

شیر گران نشده است

سخنگوی  ستاد تنظیم بازار در خصوص افزایش قیمت شیر، اظهار داشت: ممکن است هزینه تمام شده تولید شیر پاستوریزه به دلیل افزایش تغییرات قیمتی محصولات پتروشیمی و بسته بندی، افزایش یافته باشد اما قیمت شیر آزاد نشده است.

وی تسهیل در تامین ارز، ساماندهی حمل کالاهای اساسی به استان‌ها، تامین علوفه تولیدکنندگان فرآورده‌های لبنی و آغاز بررسی قیمت لبنیات با حضور نمایندگان سازمان حمایت و تشکل خصوصی را از محورهای مهم جلسه روز دوشنبه ستاد تنظیم بازار اعلام کرد.

پورکاوه افزود: قیمت مصوب مرغ بر اساس ارز 2478 تومان که در قانون بودجه آمده، 6500 تومان در هر کیلوگرم است. سخنگوی ستاد تنظیم بازار از واگذاری قیمت گذاری مرغ به تشکل‌ها خبر داد و بیان داشت: میانگین کشوری قیمت هر کیلوگرم مرغ 6500 تومان تصویب شده که اجرا می‌شود.

وی گفت: در مورد هیچ کالایی بنا برای قیمت گذاری جدید نداریم، نهاده‌ها با قیمت‌های مصوب در حال توزیع است و تغییرات لازم نیز پیش از این انجام شده است.

افتتاح تدریجی واحدهای مسکن مهر

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در خصوص افتتاح واحدهای مسکن مهر، اظهار داشت: واحدهای مسکن مهر به تدریج در حال تکمیل شدن هستند و واگذار می‌شوند.

وی در خصوص اینکه برخی از مسئولان وزارت نفت اعلام می کنند وزارت راه درخواستی برای گازرسانی ارایه نداده است، گفت: وظیفه هر وزارتخانه‌ای در پروژه مسکن مهر به عهده خودش است و قرار نبوده وزارت راه و شهرسازی همه کارها را انجام دهد.

وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه برخی پروژه‌ها استحکام کافی و بتن مناسب ندارند، گفت: برخی پروژه‌ها بررسی شدند اما نمی‌توان گفت که تمامی  واحدهای مسکن مهر مشکل دارند.

وی با بیان اینکه عمر مفید ساختمان‌ها به مقررات ملی شهرسازی برمی‌گردد، افزود: مواردی که شهرسازی عدول می‌کند و ساختمان‌های با عمر 2 یا 3 سال ساخت تخریب و به جای آن ساختمان‌هایی با طبقات بیشتر ساخته می‌شود به کیفیت ساخت و ساز مربوط نیست بلکه باید احیای اقتصادی شود.

وزیر راه و شهرسازی  با اشاره به اینکه ایران با داران بودن یک در صد از جمعیت جهان، دو درصد از سهم جهانی ساخمت و ساز ر ا به خود اختصاص داده است، گفت: بطور متوسط روزانه بالغ بر 2 هزار واحد مسکونی جدید در کشور احداث می شود و بخش مسکن حدود 33 درصد از حجم اقتصادی ایران را در برمی گیرد.

وی افزود: براساس برآوردهای انجام شده در بخش راه و مسکن در هر ساعت حدود 6 میلیارد تومان هزینه می شود که پس از صنعت نفت، در برگیرنده بزرگترین سرمایه گذاری ملی است.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش حمل و نقل 35 درصد از مصرف انرژی کشور را به خود اختصاص داده است، گفت: در حالیکه سهم بخش صنعت از کل انرژی مصرفی کشور حدود 20 درصد است و از طرف دیگر از کل انرژی مصرفی در بخش صنعت، بیش از 60 درصد آن نیز بطور مستقیم در ارتباط با تولید مصالح ساختمانی است.

کاهش 10 درصدی قیمت مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی از کاهش حدود 10 درصدی قیمت‌ها در بازار مسکن و ثبات بازار در نیمه دوم سال خبر داد و گفت: در دو دهه گذشته به طور متوسط سالیانه افزایش قیمت مسکن 23 درصد، قیمت زمین 25 درصد، اجاره 23 درصد و شاخص کل یا تورم عمومی حدودا 20 درصد بوده است.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  8  =  40