شمارش معکوس برای تعیین اعضای هیات مدیره تامین اجتماعی

عصرخبر؛ محمد نوروزی- با رای نمایندگان ملت به دکتر علی ربیعی و انتخاب وی به سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که به گفته خودش زمانی کارگر نیز بوده است بیمه شدگان و کارگران امیدوارند که در دولت دکتر حسن روحانی که با شعار ‘ تدبیر و امید ‘ توانست اعتماد مردم را به خود جلب و به ریاست جمهوری دست یابد شاهد تدبیر و امید در موضوعات اشتغال ، رفاه و تامین اجتماعی باشند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،فارغ از این که دولت تدبیر و امید درانتخاب مدیران خود کمی وسواس دارد (این موضوع به گفته آیت ا… هاشمی به صلاح مردم و دولت نیست) که شاید این مهم ناشی از همان رعایت تدبیر می باشد باید گفت که با انتصاب 8 عضو هیات امنای سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق های وابسته خوش بینی ها برای به ثمر نشستن اهداف دولت تدبیر و امید و اجرای برنامه های دکتر ربیعی در وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی بیشتر از گذشته شده است.
 
 هر چند که در این بین برخی از حامیان کارگری و غیر کارگری دولت گذشته سعی دارند به انحاء مختلف عملکرد و خط مشی کلان وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی را در روزهای اول دولت جدید زیر سوال ببرند اما به طور حتم مسئولان مربوطه با سرلوحه قرار دادن سخنان دکتر روحانی ، پذیرای نقد سازنده هستند اما طبیعی است که در چار چوب آرا و خواست مردم به دولت تدبیر و امید، برنامه ها پیش خواهند رفت.
 
مطابق اصلاح ماده 113 قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب 1388 تعداد اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی 9 نفر می باشد که 6 نفر با پیشنهاد وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ( با تصویب شورای عالی رفاه و تامین اجتماعی ) و 3 نفر نیز مطابق با جزء 2 بند الف ماده 17 قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی انتخاب می شوند.
 
در احکام دکتر ربیعی آقایان دکتر ابوالحسن فیروز آبادی ، دکتر محمد فرهادی ، دکتر محمد نهاوندیان ، دکتر محمد باقر نوبخت ، دکتر مهدی کرباسیان ، مهندس محسن خلیلی عراقی ( نماینده کارفرمایان )، اولیاء علی بیگی ( نماینده کارگران ) و اکبر شوکت ( نماینده کارگران ) به عنوان اعضای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی منصوب شده اند که ریاست آنرا  طبق قانون شخص وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی عهده دار است.
 
تصویب خط مشی ها و راهبردهای کلان سازمان تامین اجتماعی ، تصویب برنامه و بودجه صورت های مالی و عملکرد سالانه سازمان تامین اجتماعی ، نصب و عزل اعضای هیات مدیره و هیات نظارت سازمان تامین اجتماعی ، نصب و عزل مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی با پیشنهاد هیات امناء و تایید و حکم وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی از جمله وظایف و اختیارات هیات امنای سازمان تامین اجتماعی محسوب می شود.
 
نکته کلیدی در سازمان تامین اجتماعی این است که سازمان در 3 حوزه بیمه ای ، درمانی و اقتصادی فعالیت دارد و سازمانی مهم( اگر نگوییم مهمترین سازمان) محسوب می شود . هنگامی که به ترکیب هیات امنای آن نگاه می کنیم مشاهده می شود که این اصول در انتخاب اعضای هیات امنای آن مورد توجه و نظر قرار گرفته است.
 
دکتر فیروز آبادی معتمد وزیر تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و قائم مقام دکتر ربیعی می باشد.وی با تامین اجتماعی بیگانه نیست و سابقه فعالیت در مدیریت های ارشد شستا را دررزومه کاری خود را دارد .
 
دکتر نهاوندیان به عنوان رییس دفتر رییس جمهور و دکتر نوبخت نیز که همانند ربیعی از حلقه یاران نزدیک رییس جمهور هستند می تواند پشتوانه محکمی  سیاسی و اقتصادی  برای سازمان تلقی شود.
 
دکتر کرباسیان نیز در تامین اجتماعی شهره عام و خاص است و دانایی و نوع مدیریت وی بر همه آشکار است.
 
دکتر فرهادی نیز که پزشک بوده و سابقه وزارت بهداشت را نیز در کارنامه خود دارد می تواند در امور پزشکی یاریگر هیات امنا باشد و در ارتقای بخش درمانی سازمان نقش موثری داشته باشد.
 
آقایان مهندس خلیلی ، علی بیگی و شوکت نیز از فعالان کارگری و کارفرمایی هستند و می توانند بصورت مسقیم نظرات این بخش را به گوش هیات امناء برسانند و در تصمیمات هیات اثرگذار باشند.
 
به هر حال در روزهای آینده شاهد انتخاب اعضای هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی از سوی هیات امناء خواهیم بود و از هم اینک پیش بینی می شود پزشکان ، کارشناسان خبره بیمه ای و اقتصادی ترکیب هیات مدیره آتی سازمان را رقم بزنند.البته این نکته حائز اهمیت است که هیات مدیره قوی ، کاردان و آشنا با تامین اجتماعی می تواند اثر بخش ترین اقدام هیات امنا و و وزیر برای سازمانی با حدود 30 میلیون عضو باشد و به جرات می توان گفت که هیات مدیره قوی ، متخصص و آشنا به امور در سازمان تامین اجتماعی در این برهه تاریخی بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز می باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

10  ⁄  1  =