پایداری جوی عامل بروز آلودگی هوای تهران

معاون پژوهشی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت: ساکن شدن هوا و پایداری جوی در چند روز اخیر موجب بروز آلودگی و ناسالم شدن هوای تهران شده و سکون هوا در این فصل سال طبیعی است.

مجید آزادی  در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: با شروع فصل پاییز و زمستان شاهد بروز پدیده وارونگی هوا هستیم، در چند روز اخیر در اوایل صبح که هوا سردتر می شود این پدیده رخ می دهد بنابراین در اوایل صبح هوای تهران آلوده تر است.

وی اظهارداشت: پدیده وارونگی با گرم شدن هوا و تابش خورشید از بین می رود از این رو هرچه به اواسط روز نزدیک تر می شویم از آلودگی هوا کاسته می شود.

وارونگی هوا یا وارونگی گرمایی به پدیده‌ای گفته می‌شود که در آن برخلاف حالت طبیعی با افزایش ارتفاع ، دما نیز زیاد می‌شود و در این شرایط درجه حرارت پایین جو کمتر از طبقه فوقانی است.در شهرهای بزرگ وارونگی هوا معمولا باعث آلودگی هوا می‌شود.

آزادی گفت : پایداری شرایط جوی هوا تا اواخر بهمن و اسفندماه امسال ادامه دارد و اگر در این مدت جو ناپایدار پرفشاری وارد کشور شود، پدیده وارونگی از بین می رود و آلودگی هوا کاهش می یابد.

وی افزود: بر اساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی ، پاییز امسال بر خلاف سال گذشته یک پاییز معمولی خواهد بود، بارندگی در پاییز سال گذشته بیشتر از حد معمول بود اما امسال بارندگی ها عادی خواهد بود.

عضو هیات علمی پژوهشکده هواشناسی و علوم جوی گفت :همچنین براساس پیش بینی کارشناسان هواشناسی روزهای یکشنبه و دوشنبه هفته آینده در تهران شاهد ناپایداری جوی خواهیم بود البته بارندگی نخواهیم داشت اما آلودگی هوا تا حدودی از بین می رود و هوا بهتر می شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1