فرایند طراحی ابزارهای تامین مالی کند است

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با بیان اینکه در ایران از چهار ابزار برای تامین مالی استفاده می شود،گفت: فرایند طراحی و معرفی ابزارهای تامین مالی کند است و سازمان بورس باید همت مضاعف به خرج داده و تمامی ابزارهایی که قابلیت استفاده دارند را طی یکسال طراحی و معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، از  ایسنا،محمد فطانت فردحقیقی -مدیر عامل شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان – به شیوه های تامین مالی در دنیا اشاره کرد و گفت:تامین مالی معمولا در دنیا از دو مجرای بانک و بازار سرمایه انجام می شود و کشورها برای تامین مالی یا بانک محور هستند یا بورس محور.

وی افزود:کشور ما به طور کلی بانک محور بوده و بنگاه‌های اقتصادی برای تامین مالی به بانکها مراجعه می‌کردند زیرا بورس شناخته شده نبود و زمینه تامین مالی فعال و سریع از طریق بورس وجود نداشت.

وی ادامه داد:این در حالی است که به علت تلاش‌های سازمان و شرکت بورس و نیز تاکید وزارت اقتصاد و شناخته شدن بیشتر بورس توسط شرکتها در ماه های اخیر گرایش ها به سمت بورس بیشتر شده است.

فطانت با بیان اینکه در سال های اخیر تامین مالی شرکتها از طریق بورس بیشتر شده است، خاطرنشان کرد:در حال حاضر شرکت‌های تامین سرمایه توسعه یافته و هشت شرکت تامین سرمایه در بازار سرمایه فعال هستند که این شرکتها می توانند نقش زیادی را در توسعه تامین مالی از طریق بورس ایفا کنند.

وی یادآور شد:البته در وظایف شرکتهای تامین سرمایه طراحی ابزارهای جدید نیز گنجانده شده است ولی تاکنون سازمان بورس، ابزارهای جدید را طراحی کرده و اگر ابزاری طراحی شده باشد قابلیت استفاده را نداشته است لذا بورس ابزارهای جدید را طراحی می کند ولی در حال حاضر این روند بسیار کند است.

فطانت در مورد علت عدم استفاده بورس تهران از ابزارهای تامین مالی همانند کشورهای اسلامی گفت: علت این است که بورس ما به اندازه بورس های اسلامی همچون مالزی توسعه نیافته و ابزارهای لازم برای تامین مالی در آن وجود ندارد.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با بیان اینکه در ایران از چهار ابزار برای تامین مالی استفاده می شود،عنوان کرد:در حالی در ایران ابزارهایی همچون سهام عادی،اوراق مشارکت،اوراق صکوک و اوراق مرابحه مورد استفاده قرار می گیرد که در دنیا بیش از 100 نوع اوراق قرضه وجود داشته و 12 نوع از انواع صکوک در بازار های مالی اسلامی و غیر اسلامی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی تاکید کرد:هر چقدر بورس بزرگ تر شود فرایند تامین مالی هم بهتر می تواند انجام شود زیرا هر چقدر سرمایه و پول جدیدی وجود داشته باشد تامین مالی بیشتری صورت می گیرد.

فطانت فردحقیقی با بیان اینکه مسیری که در پیش گرفته ایم خوب است،خاطرنشان کرد:بزرگ ترین اشکال تامین مالی این است که سرعت این فرایند پایین بوده و فرایند طراحی و معرفی ابزارها و اخذ مجوزها و پیدا کردن نهادها و ارکان لازم در بورس برای تامین مالی مشکل و کند است.

وی تاکید کرد:سازمان بورس باید در این خصوص همت مضاعف به خرج داده و تمامی ابزارهایی که قابلیت استفاده در بازار سرمایه کشور را دارند طی یکسال طراحی و معرفی کند.

به گفته ی فطانت در حال حاضر بیش از 12 نوع صکوک شناخته شده است که اکنون دو نوع آن در کشور مورد استفاده قرار می گیرد که طبیعتا کافی نیست.

وی به مشکلات انتشار اوراق جدید اشاره کرد و ادامه داد:برای انتشار اوراق جدید نیز مشکلاتی بین بانک مرکزی و سازمان بورس وجود دارد به طوری که بانک مرکزی به بانکها اجازه نمی دهد ضامن شوند لذا این موضوع مشکلاتی را برای پیدا کردن ضامن برای انتشار اوراق ایجاد کرده است.

مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان تصریح کرد:باید تمامی انواع صکوکی که در کشورهای اسلامی به کار گرفته می شود در ایران نیز مورد استفاده قرار گیرد و اگر سازمان بورس کار کارشناسی بیشتری انجام داده و کمیته فقهی اقدامات لازم را انجام دهند،این ابزارها می توانند در بورس ایران مورد استفاده قرار گیرند.

وی با بیان اینکه با بزرگ شدن بورس باید ابزارها متنوع شوند،خاطرنشان کرد:در حال حاضر سودآوری بورس افزایش یافته و بازارها زیاد شده است ولی سرعت انتشار ابزارهای جدید بسیار کند است این در حالی است که شرکتهای تامین سرمایه نیز جوان بوده و تا کسب تجربه در این راه به زمان نیاز دارند.

به گفته ی فطانت با زیاد شدن شرکتهای تامین سرمایه و نیز اضافه شدن ابزارهای تامین مالی آینده خوبی برای تامین مالی در کشور ایجاد می شود.

به گزارش ایسنا،در همین راستا و با بهره گیری ازفرصت به وجودآمده وبه منظور بررسی زمینه های سرمایه گذاری ،چالش های مربوطه وراهکارهای تامین مالی، نخستین همایش مربوط به نقش شرکت‌های تأمین سرمایه در بازار سرمایه کشور روز سه‌شنبه 14 آبان ماه 92 در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می‌شود.

این همایش تحت عنوان بانکداری سرمایه‌گذاری و صنعت اوراق بهادار برای نخستین بار با حضور شرکت‌های تأمین سرمایه فعال در بازار سرمایه کشور و فعالان بازار برگزار خواهد شد.

علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به تارنمای دبیرخانه همایش به آدرس www.wikiconference.ir مراجعه و یا با دفتر کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به شماره‌های 88718620‌ و 88718654 تماس حاصل کنند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  47  =  51