عراقچی: مجلس تصمیم گیرنده اجرای پروتکل الحاقی / ظریف از روی ناچاری بر ویلچر سوار شد

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با گروه 1+5 با بیان این که اجرای پروتکل الحاقی برعهده مجلس شورای اسلامی است، گفت : بار اصلی اعتماد سازی برای دستیابی به نتیجه مورد نظر طرفین بر دوش دولت آمریکا است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایرنا، «سیدعباس عراقچی» که شنبه شب در برنامه دو نیم ساعت شبکه خبر سخن می گفت، مهم ترین مشخصه مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو را جدی بودن دو طرف و ورود به بحث های محتوایی اعلام کرد.

وی افزود: ما در این دور از مذاکرات کاملا جدی و برای مذاکرات محتوایی به ژنو رفته بودیم و البته این جدیت را در طرف مقابل نیز احساس کردیم و همین جدیت باعث شد که امکان ورود به بحث ها را به صورت دقیق و ریز داشته باشیم و نهایتا وارد بحث های محتوایی شدیم.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با بیان اینکه جدیت طرفین باعث ایجاد فضای مثبت در مذاکرات شد، تصریح کرد: مثبت بودن فضا این بدان معنا نیست که دو طرف دیگر اختلاف ندارند؛ دو طرف کماکان اختلافات بسیار عمیق وزیادی دارند و ما در یکسری از اصولمان اصرار داریم و راه طولانی در پیش است.

*** در مذاکرات ژنو توانستیم وارد یک مسیر مشترک شویم

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان درباره تفاوت مذاکرات اخیر با مذاکرات گذشته گفت: در این دور از مذاکرات، بعد از مدت ها توانستیم وارد یک مسیر مشترک شویم؛ سابق بر این مسیرهای متفاوتی داشتیم و فضاهای فکری متفاوت بود ولی برای اولین بار بود که موفق شدیم وارد یک مسیر مشترک شویم که البته طولانی است و ورود به آن به معنای خاتمه کار نیست.

عراقچی مسیر پیش رو را طولانی، مشکل، پر فراز و نشیب و پر پیچ و خم توصیف کرد و افزود: این مسیر دشمنان و موانع زیادی دارد ولی مهم این است که ما وارد این مسیر شویم و مهم تر اینکه ما این مسیر را معرفی کرده ایم .

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه در پایان دو روز مذاکرات فشرده در ژنو، قالب طرح ایران برای ادامه مذاکرات مورد توافق قرار گرفت، اظهار کرد: در محتوای طرح هنوز اختلافات عمیق است و این حرکت نه تنها آسان نیست بلکه بسیار سخت است.

عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 مهم ترین دشمن این گفت و گوها را رژیم صهیونیستی دانست و افزود: صهیونیست ها با تبلیغات و فضاسازی های رسانه ای و با اخبار و گمانه زنی های دروغ سعی می کنند تا فضای به وجود آمده را تخریب کنند تا مذاکرات پیش نرود.

معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه با بیان اینکه باید انتظارات خودمان را از مذاکرات معقول کنیم، تصریح کرد: مطمئن هستم با توکل به خداوند، با استفاده از ارشادات حکیمانه رهبر معظم انقلاب و با حمایتی که اکثریت مردم از ما خواهند کرد این مسیر را با پیشرفت طی خواهیم کرد.

*** مذاکرات هسته ای را نبردی دیپلماتیک می بینیم

وی درباره برداشته شدن تحریم ها و به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ملت ایران گفت: ملت ایران از حقوق خود بهره مند هستند و این را با ایستادگی ده سال اخیر در موضوع هسته ای و با پیشرفت دانشمندان در عرصه میدانی نشان داده اند و ما آنجا مذاکراه می کنیم تا این حقوق تثبیت شده و تحریم های ظالمانه برطرف شود.

عراقچی درباره اینکه به مذاکرات خوشبین است یا نه، گفت: اگر به معنای خوشبینی به طرف مقابل باشد که ما هیچ گاه نه خوشبین و نه ذوق زده هستیم ؛ ما این مذاکرات را یک نبرد دیپلماتیک می بینیم، همان نبردی که در جبهه های حق علیه باطل و علیه صدام و اشغالگری وجود داشت به شکل دیگری در قالب یک جبهه دیپلماتیک در حال تکرار است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه به دشمن اعتمادی نداریم و خوشبین نیستیم، اظهار داشت: دشمن، دشمن است و حتما با ترفندهای آن مقابله خواهیم کرد ولی با شیوه مربوط به خود و دیپلماسی.

عضو تیم مذاکره کننده در عین حال افزود: البته ما به مذاکرات امیدوار هستیم. دیپلمات باید امیدوار باشد و اگر دیپلمات، امیدوار نباشد مذاکرات به پیش نخواهد رفت زیرا اصطلاحی است که می گوید وقتی دیپلماسی به پایان می رسد یا وقتی دیپلمات ها ناامید می شوند، جنگ آغاز می شود.
وی توضیح داد که دیپلمات های ایرانی به قوت و توانایی های خود، حمایت های مردمی، هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی اعتماد داشته و به آن امیدوار هستند.

عراقچی تاکید کرد: رهبری همواره ارشاد می کنند و مراقب هستند؛ ایشان فرمودند که به تیم مذاکره کننده ایرانی خوشبین هستند و این بزرگترین سرمایه برای ماست که اعتماد و خوشبینی ایشان را داریم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان خاطرنشان کرد: دشمن مدت ها تهدید نظامی و تحریم اقتصادی کرد ولی مردم ما باج ندادند و حال قصد دارد به چیزهایی که با تهدید و تحریم به آن دست نیافت در عرصه دیپلماسی دست یابد که ما نیز در این عرصه باج نخواهیم داد.
وی گفت: مسلما روزی که وقت آن برسد، جزییات مذاکرات را برای آگاهی مردم منتشر خواهیم کرد و مردم خواهند دید که فرزندان آنها چگونه از حقوق آنها دفاع کرده اند.

*** لغو همه تحریم ها

عراقچی در پاسخ به سوالی درباره خبر منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر اینکه دولت اوباما آماده آزادسازی تمام اموال بلوکه شده دولت ایران است، گفت: هیچ مقام آمریکایی این موضوع را نگفته و از نظر من این موضع در قالب فضاسازی های رسانه ای است تا فضا را تخریب کنند و با ایجاد ابهامات اذعان مردم را به انحراف بکشانند.

وی با بیان اینکه بلوکه کردن اموال ایران اقدامی کاملا غیرقانونی است، افزود: ما حتی قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد را ماهیتا غیرقانونی و غیرمنطقی می دانیم چه برسد به این تحریم های یکجانبه که کاملا غیرقانونی و برخلاف موازین حقوق بین الملل بر ملت ایران تحمیل شده است.
عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 تاکید کرد: در طول مذاکرات حتما باید به نقطه ای برسیم که همه تحریم ها اعم از تحریم های یکجانبه و چند جانبه و شورای امنیت رفع شود، این از جمله اهداف ما در مذاکرات است و اینکه تحریم ها تدریجی رفع شود یا دفعتا، بستگی به روند مذاکره دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه از مذاکرات استانبول -2 توافق شد تا مسائل به دلیل پیچیدگی به صورت گام به گام حل شود، خاطرنشان کرد: اعتمادسازی برای مردم ما برداشتن تحریم های ظالمانه است و در مقابل آماده پرداختن به نگرانی های معقولی هستیم که ممکن است طرف مقابل داشته باشد.

وی با تاکید بر «نگرانی های منطقی» طرف مقابل گفت: هر سوالی، هر ابهامی و هر نگرانی از نظر ما معقول نیست بلکه خیلی از این نگرانی ها بهانه جویی، زیاده خواهی و مستمسکی است برای اغراض دیگر؛ با این حال اگر نگرانی از پایه عقلایی برخوردار باشد، به آن خواهیم پرداخت.

*** گام اول بیشتر از سه ماه زمان نیاز ندارد

عراقچی درباره تعیین چارچوب زمانی برای مذاکرات گفت: فکر می کنیم می شود در طول یک دوره شش ماه تا یکساله مذاکرات را جمع بندی و به پایان برسانیم.

وی با یادآوری طرح پیشنهادی جدید جمهوری اسلامی ایران گفت: اگر حسن نیت در طرف مقابل وجود داشته باشد، برای گام اول احتمالا بیشتر از سه ماه زمان نیاز نباشد و اگر همین جدیت و حسن نیتی که مدعی هستند دارند، ادامه پیدا کند می توانیم مذاکرات را در یک دوره چند ماهه پایان دهیم.

عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 مرحله بعد از مذاکرات را ورود به اجرا عنوان کرد و افزود: مسلما برای هر گامی که باید برداشته شود، از گام اول تا گام آخر، دوره های زمانی خواهیم گذاشت و قطعا وارد هیچ مسیر تاریکی نخواهیم شد و حتما باید مسیر روشن باشد.

وی با بیان اینکه براساس طرح پیشنهادی ایران گام اول و گام آخر مهم ترین گام ها هستند، تصریح کرد: در یک مسیر گام به گام، هدف نهایی مذاکرات باید روشن باشد و ما چارچوب زمانی برای هر گام مشخص خواهیم کرد و سعی می کنیم مسیر را از هم اکنون روشن نگاه داریم.

*** اطمینان و اعتماد به طرف مقابل نداریم

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه چه تضمینی برای برداشته شدن تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد وجود دارد، گفت: هر احتمالی از سوی طرف های مقابل می رود و ما نه اطمینان و نه اعتماد داریم و نه خوشبین هستیم.

وی ویژگی روند گام به گام را در برداشته شدن گام ها به صورت همزمان و متعادل دانست و گفت: اگر طرف مقابل گام خود را برندارد و به تعهدات خود براساس توافق عمل نکند، مسلم است که گام های بعدی برداشته نمی شود و ما پیش بینی کرده ایم که باید به جایی برسیم که همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت برداشته شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: در هر طرحی، برداشته شدن همه تحریم ها از جمله تحریم های شورای امنیت جزء گام ها و اهداف است؛ طرف های مقابل نیز تاکید کردند که از نظر آنها تحریم ها هدف نیست و اگر به هدف اصلی که به اصطلاح صلح آمیز بودن و صلح آمیز ماندن برنامه هسته ای ایران برسند، هیچ تحریمی باقی نخواهد ماند.

عراقچی در عین حال اضافه کرد: ما به این گفته گروه 1+5 اعتماد نخواهیم کرد و طراحی گام ها را به گونه ای انجام خواهیم داد که در نهایت همه تحریم ها برداشته شود.

*** همواره آماده گفت و گو بوده ایم

معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ وقت از مذاکره و گفت و گو فرار نکرده است و ما همواره آماده گفت و گو بوده ایم.
عراقچی تاکید کرد: سلاح هسته ای نه در اعتقادات مذهبی و انسانی و نه در دکترین نظامی ما جایی نداشته است.

*** کارشناسان در کمیته های تخصصی

عضو تیم مذاکره کننده ایران درباره زمان برگزاری جلسه کمیته های تحریم، علمی و هسته ای که در مذاکرات ژنو درباره آن توافق شد، گفت: با تشکیلات خانم اشتون در ارتباط هستیم تا درباره تاریخ و محل این گفت و گوهای به توافق برسیم.

وی با باین اینکه تشکیل این کمیته ها باید تا پیش از برگزاری دور بعدی مذاکرات (15 و 16 آبان ماه) انجام شود، افزود: از طرف ما غیر از کارشناسان هسته ای از سازمان انرژی اتمی، در بحث های مربوط تحریم کارشناسان مالی، بانکی، نفتی و تجاری هم باید حضور داشته باشند.

*** اگر اقداماتی که می خواهیم، انجام ندهند گامی برنمی داریم

در ادامه این برنامه درباره اظهارات وندی شرمن نماینده دولت آمریکا در مذاکرات 1+5 در زمان سفر به سرزمین های اشغالی مبنی بر اینکه «تا زمانی که ایران اقداماتی را که ما می خواهیم انجام ندهد، تغییری درتحریم ها صورت نخواهد گرفت»، سوال شد که عراقچی پاسخ داد: این یک نبرد دیپلماتیک است. ما هم به طور متقابل، اگر اقداماتی را که می خواهیم انجام ندهند، اقدامی انجام نخواهیم داد.
وی با تاکید بر اینکه مسیر مذاکرات گام به گام است، گفت: در این دعوا هر طرف شانتاژ خبری و فضاسازی روانی می کند ولی ما باید بدانیم که دوستان با هم مذاکره نمی کنند بلکه دشمنان با هم مذاکره می کنند.

*** گام ها باید متوازن و همزمان باشد

عراقچی در پاسخ به آخرین سوال نیم ساعت اول برنامه شبکه خبر در پاسخ به سوالی درباره اظهارات ویلیام هیگ درباره اینکه ایران باید گام های اول را بردارد، گفت: ین اظهارات از نظر ما صحیح نیست بلکه گام ها باید به صورت همزمان برداشته شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اظهار داشت: پیشنهاد ما این بود که هر دو طرف نگرانی های فوری طرف دیگر را برطرف و اعتمادسازی کنند؛ از نظر ما تحریم های ظالمانه باید برداشته شد و ما نیز نگرانی های منطقی آنها را برطرف خواهیم کرد ولی گام ها باید به صورت همزمان برداشته شود.
معاون حقوقی و بین المللی وزیر امور خارجه به کشورهای 1+5 توصیه کرد رویکرد گذشته خود را کنار بگذارند.

وی ادامه داد: در بازی برد- برد هر دو طرف باید یک بازی مشخص و سازنده را ارائه دهند و لازم است تا هم آقای هیگ و هم سایرین رویکرد جدید ایران را بهتر درک کنند و بدانند گام ها باید متعادل و همزمان برداشته شود.

*** موضوع هسته ای باید بین ایران و آژانس حل شود

عراقچی در نیم ساعت دوم برنامه «دو نیم ساعت شبکه خبر» با انتقاد از سیاسی شدن روند پرونده هسته ای کشورمان گفت: این بحث فنی و حقوقی است و باید بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حل و فصل شود.
معاون وزیر خارجه ارجاع این موضوع را به شورای امنیت سازمان ملل متحد غیرقانونی و غیرمنطقی دانست و افزود: هیچ یک از تحریم های ظالمانه باعث نشده تا اهداف و خواسته های طرف مقابل برآورده شود.

*** پروتکل الحاقی برعهده مجلس شورای اسلامی

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در پاسخ به سوالی درباره اجرای پروتکل الحاقی به معاهده عدم اشاعه تسلیحات هسته ای گفت: ایران این پروتکل را امضا کرده است ولی به صورت نهایی توسط مجلس شورای اسلامی تصویب نشده است.

وی خاصیت این پروتکل را شفافیت بیشتر از جمله با اعمال دسترسی های بیشتر، بازرسی های سرزده و بازدید های مفصل تر عنوان کرد و افزود: اجرای این پروتکل ضریب اطمینان از عدم اشاعه را بالاتر می برد.
عراقچی با یادآوری اجرای داوطلبانه این پروتکل در سال های 2003 تا 2005، تصریح کرد: ما برای نشان دادن حسن نیت خود نزدیک به دو سال و نیم این پروتکل را اجرا کردیم اما آنها به بهانه پروتکل بدنبال اهداف دیگری رفتند که شرح آن مفصل است.

معاون وزیر امور خارجه اقدام مجلس در ممانعت از ادامه اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را انقلابی، صحیح و منطقی توصیف کرد و گفت: این اقدام مجلس مورد حمایت وزارت امور خارجه است و اکنون نیز تصمیم گیری درباره اجرای آن برعهده مجلس شورای اسلامی است.

وی تاکید کرد: در مذاکرات ژنو به طرف مقابل به صورت جدی گفتیم که مجلس در این مورد دخیل است و اگر اقدامات اعتمادساز و گام های بزرگی از سوی شما برداشته شود، ممکن است در گام های پایانی مجلس احساس کند منافع ملی ایران تضمین شده و اجرای این پروتکل را تصویب کند.

*** بار اصلی اعتمادسازی بر دوش آمریکا

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری درباره مذاکرات دو جانبه ایران و آمریکا در چارچوب 1+5 گفت: ما در قالب 1+5 با همه کشورهای عضو مذاکرات دو جانبه هم معمولا داشتیم و البته در مجامع بین المللی امر رایجی است که کشورهایی که در جمع چند جانبه شرکت می کنند در حاشیه آن با هم دیدار دارند.
وی با بیان اینکه در دوره های گذشته نیز با هیات آمریکایی دیدارهای دو جانبه صورت گرفته است، تصریح کرد: در ژنو نیز ما با درخواست همه کشورهای 1+5 برای دیدارهای دو جانبه مواجه شدیم.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه آمریکا باید تلاش زیادی را برای جلب اعتماد مردم ایران انجام دهد، خاطرنشان کرد: همه این مصایب را از چشم دولت آمریکا می بینند و «شیطان بزرگ» یک شعار و لفاظی نیست بلکه مبتنی بر واقعیاتی است که تاریخ ما از سیاست های استعماری و امپریالیستی و سلطه طلبانه دولت آمریکا تجربه کرده است.

عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 تاکید کرد: بار اصلی اعتمادسازی بر دوش دولت آمریکاست و ملت ایران اعتمادی به این کشور ندارد و ما با نگاه بدبینی و سوء ظن به سیاست های آنها نگاه می کنیم.
معاون حقوقی و بین المللی وزیر خارجه گفت: دولت آمریکا باید سردمدار اعتمادسازی برای به معنی تصحیح سیاست ها در عمل است و در ادامه باید به برداشته شدن تحریم های تحمیلی بیانجامد.

*** به نظرات مخالفان احترام می گذاریم

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره مخالفان توافق ایران و گروه 1+5 گفت: همه نقش ما را در سوریه، لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان به عنوان یک بازیگر صلح می دانند ولی بسیاری نقش ما را درباره مقابله با سلطه و ایجاد عدالت و صلح برنمی تابند.

عراقچی به برخی منتقدان داخلی تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: البته در داخل کشورهم کسان دیگری هستند که به شیوه های دیگری اعتقاد دارند؛ ما به آنها احترام می گذاریم و اتفاقا در خیلی از موارد دیدگاه های آنها به ما کمک کرده و برای ما سازنده بوده است با این حال تخریب پسندیده نیست.

*** محرمانه ماندن مذاکرات نشانه ای از جدی بودن آن

عضو تیم مذاکره کننده محرمانه بودن مذاکرات را نشانه ای بر جدی بودن و حسن نیت طرفین برای پیشرفت آن دانست و افزود: مذاکراتی که همه چیز آن باز است و در رسانه ها جزییات طرح ها گفته می شود، نمایش، جنگ تبلیغاتی و مذاکره تبلیغاتی است؛ در حالی که مذاکرات واقعی تا آخرین لحظه جوش خوردن معامله، جزییاتش محرمانه باقی می ماند.

معاون وزیر امور خارجه خطاب به مردم کشورمان گفت: مردم ما می فهمند که بحث محرمی و نامحرمی نیست بلکه بحث این است که مذاکراتی کاملا جدی در حال جلو رفتن است و اگر کنترل آن نکنیم، دشمنانی که در راس آنها رژیم صهیونیستی قرار دارد و می خواهند این مذاکرات شکست بخورد، به اهداف خود می رسند.

عراقچی تصریح کرد: من آن قدر به خودم مطمئن هستم که امیدوارم روزی تمامی نوار های مذاکرات پخش شود تا مردم ببینند چگونه با صلابت از حقوق آنها دفاع کردیم؛ البته عاری از خطا نیستیم و منکر این مساله هم نیستیم و ان شاء الله روزی این مطالب را به اطلاع مردم خواهیم رساند.

*** ظریف از روی ناچاری در ژنو بر ویلچر سوار شد

عراقچی درباره کمردرد وزیر امور خارجه نیز با یادآوری فشار کاری سنگین به دکتر ظریف در جریان سفر به نیویورک گفت: بعد از شرکت وزیر خارجه در جلسه کمیسیون امنیت ملی مجلس، تیتر یکی از روزنامه ها خیلی برای ایشان سنگین آمد؛ دکتر ظریف بعد از دیدن این تیتر چون موضوع مربوط به کمیسیون امنیت ملی می شد به صورت تلفنی با آقای بروجردی صحبت کرد و در حین صحبت کمرش را گرفت.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه دکتر ظریف بنا به توصیه پزشکان باید به استراحت مطلق بپردازد، گفت: علیرغم اینکه پزشکان به آقای ظریف توصیه اکید برای استراحت مطلق کرده بودند اما به خاطر مذاکرات ژنو، ایشان به این توصیه عمل نکرد و هم در جلسات مختلف شرکت کرد و هم به ژنو آمد.
وی درباره سوار شدن وزیر خارجه بر ویلچر در ژنو نیز تصریح کرد: من از نزدیک شاهد بودم که دکتر ظریف چه قدر درد می کشید و ایشان از سر ناچاری و کمر درد شدید حاضر شد در ژنو بر ویلچر سوار شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  ×    =  40