افزایش قیمت نفت به بیش از ۱۰۷ دلار

اعتراض های جدید در لیبی و توقف تولید نفت در این کشور،قیمت نفت برنت دریای شمال را روز دوشنبه به بیش از 107 دلار در هر بشکه رساند.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز از لندن، نفت برنت تا 12 ظهر به وقت گرینویچ (3:30 تهران) در بازار لندن، برای تحویل در ماه دسامبر (آذر/دی) با 67 سنت افزایش (3:30 به وقت تهران) به 107 دلار و 60 سنت در هر بشکه رسید و نفت خام آمریکا با 11 سنت کاهش 97 دلار و 74 سنت در هر بشکه معامله شد.

ˈکریستوفر بلوˈ، تاجر نفت در شرکت سرمایه گذاری ˈجفریس بچˈ معتقد است: زمانی که نفت خام لیبی کمتر در بازار عرضه شود، قیمت نفت برنت افزایش می یابد زیرا از نظر میزان سبکی و شیرینی به هم شبیه هستند.

یک مقام ارشد شرکت ملی نفت لیبی گفت: صادرات نفت خام لیبی به کمترین میزان طی شش هفته گذشته رسیده است که دلیل آن انجام توقف عملیات تولید نفت دربندر غربی ˈزاویهˈ لیبی در دو روز گذشته بوده است.

وی افزود: عده ای از مردم محلی به میدان نفتیˈالشرارهˈحمله کردندکه در آن روزانه 330 هزار بشکه نفت تولید و از این میزان 120 هزار بشکه به پالایشگاه شهر زاویه منتقل می شود.درحالی که پالایشگاه زاویه تعطیل شده است،صادرات نفت لیبی به کمتر از 250 هزار بشکه در روز رسیده است. در حالی که این کشور توانایی صادرات روزانه یک میلیون و 200 هزار بشکه را نیز دارد.

صادرات نفت لیبی درماه سپتامبر (شهریور/مهر) بعد از چهار هفته اعتراض مردمی از سر گرفته شد؛ اما بعضی از میدان های نفتی در شرق این کشور هنوز تعطیل هستند.قیمت نفت برنت هفته گذشته 2 دلار و 70 سنت کاهش یافت که بیشترین کاهش هفتگی دریک ماه بود.

سرمایه گذاران همچنین مذاکرات دوروزه نمایندگان ایران با کارشناسان شش قدرت جهانی را ازنزدیک زیرنظر دارند. دیپلمات های غربی می گویند این نشست که باید یک هفته قبل از دور بعدی مذاکرات ایران با گروه 5+1 در نوامبر (آبان/آذر) برگزار شود،می تواند دریافتن چارچوب کلی هر توافقی مفید باشد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

8  +  1  =