نوآوری و تغییر کانالهای بانکداری در ساختار خدمت گرا /۴ حوزه فناوری که کلید آینده بانکداری را در اختیار دارند

سانجی ایسرانی از مدیران بانک استاندارد چارترد در Sibos 2013 عنوان کرد:

فشار هزینه ها به بانکها اجازه نمی دهد سیستمهای خود را ارتقا دهند. از سوی دیگر کانالها با تغییری عظیم از سوی کاربران مواجه شده اند و باید خود را با عصر دیجیتالیزه شدن، انقلاب موبایل و افزایش نیاز برای اطلاعات هوشمند وفق دهند./ مشکلات مربوط به سیستمهای قدیمی را می توان از طریق قانونگذاری ساختاری به سازمانی فرصتی برای نوآوری داد./این مقاله به جهت گیری آینده کل کانالهای بانکی و 4 حوزه از فناوری می پردازد که در جبهه این تغییر قرار دارند یعنی موبایل، BI ، ساختارهای خدمت گرا ، نرم افزارهای قابل استفاده و ارتباطات. اینها از موضوعاتی بودند که در کنفرانس سیبوس 2013 به آن پرداخته شد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،سانجی ایسرانی ، مدیر بخش توسعه محصولات جهانی بانک استاندارد چارترد  در بخش افتتاحیه نمایشگاه تجاری Sibos 2013  که توسط SWIFT در دبی برگزارشد، درباره نیاز به ایجاد تجربیات بهتر بانکی در حوزه سیستمهای موبایل و تجارت هوشمند سخنرانی کرد. تمرکز اصلی سخنان او درباره قابل استفاده بودن ساختارهای سرویس گرا(SOA) بود که اکنون به موضوع داغ صنعت بانکداری در 2013 میلادی تبدیل شده اند.

متن سخنان به شرح زیر است:

 فناوری به سرعت در حال تغییر نحوه ارتباط مشتری با الگوهای بانکی است. منابع این فناوری در همه جا هستند واین امر فرصتهای بیشماری را برای بانکها ایجاد می کند تا مبدعانه عمل کنند؛به این ترتیب می توانند در بازار مملو از رقبا خود را متمایز کنند. قبول کردن فناوری تاثیر مثبتی در روند ارتقای تجربه مشتریان و افزایش سهم از بازار دارد. این مقاله به جهت گیری آینده  کل کانالهای بانکی و 4 حوزه از فناوری می پردازد که در جبهه این تغییر قرار دارند یعنی موبایل، BI و ساختارهای خدمت گرا و نرم افزارهای قابل استفاده و ارتباطات. اینها از موضوعاتی بودند که در کنفرانس سیبوس 2013 به آن پرداخته شد.

  1. کانال موبایل و تجارت موبایل نوآوری را ترویج می کنند

افزایش استفاده از دستگاههای موبایل در زندگی روزمرده مردم سازمانها را مجبور کرده است تا ارتباطشان با مشتری و گونه های خدماتی که به مشتری ارائه می کنند  که قابلیت اتکا به فناوری موبایل را دارد، دوباره بازبینی کنند.  2 جز درون چشم انداز موبایل پتانسیل  بهبود چشمگیر تجربه مشتری را دارد (  به عنوان کانال جدید و پیشتاز در  جبهه تجارت موبایل).

 در گذشته توسعه کانال موبایل  در کل روی ارائه محصولات استاندارد متمرکز بود مانند  تهیه اطلاعات تراکنشی و تراز حساب بانکی . اما ظهور تبلتها  فرصتهای بیشماری را برای بانکها ایجاد کرده است تا ارتباط با بخش مدیریت ارشد در سازمانها را از طریق کانالهای الکترونیک  انجام دهند و به بخشهای خزانه اری و  امور مالی داخلی ابزارهای گزارش دهی و جمع اطالعات  بیشتری ارائه می کند.

 کلید اصلی فراهم کردن مجموعه ای وسیع از فعالیتهای مرتبط بانکی در تبلتها یا تلفنهای پیچیده بزرگ است(گاهی اوقات فبلت (phablet) نیز نامیده می شوند).  بنابراین بخش مدیریت ارشد سازمان نیز می توانند  هنگامی که در محل کار خود نیستند تصمیمگیریهایشان را اعلام کنند. چنین چشم اندازی کل چرخه سرمایه درحال کار آنان را  قطع می کند( چرخه هایی مانند سرمایه گذاری، تجارت، وام و غیره) و می تواند محتویاتی با ارزش افزوده فراهم کند مانند  گزینه های موجود برای سرمایه گذاری،  تحلیل ریسک در برابر فرصت،  داده های قانونی، تحلیلهای  غنی و تحقیقات هدفمند.

 « داشبورد خزانه داری» به عنوان یک کانسپت  همه چیز را در دستگاه موبایل کنار هم قرار می دهد و یک پورتفولیو کامل ایجاد می کند سپس آن را با نوعی زیبایی شناسی از تجربه فعال مشتری ترکیب می کند. نه تنها این مورد  سودآوری فراوانی برای مدیران ارشد دارد بلکه احتمالا می تواند به کاهش ریسک کمک کند زیرا اطلاعات بیشتری برای تصمیم گیری استفاده می شوند و البته این تصمیمات در زمان مناسب تری گرفته می شوند.

4 انگیزه

 پول موبایل ، کاربرد تلفن همراه را به عنوان کانالی برای انجام تجارت، توجیه می کند. برای این مورد 4 انگیزه وجود دارد:

 همیشه در دسترس بودن دستگاههای موبایل

 هزینه  کم دسترسی مالی

 نفوذ عمیق و سریع موبایل به کشورهای نوظهور یا جهان سوم

 دسترسی به جمعیت محروم از خدمات بانکی در بازارهای گفته شده

 توانایی تبدیل دیجیتال پول با دسترسی واقعی به سرمایه های حقیقی

 منافع اصلی در فضای نظیر به نظیر(P2P) بوده است. اما فشار زیادی در بخش خزانه داری، مالی و فضای شرکتی  وجود دارد تا به اکوسیستم موبایل متصل شوند و به این ترتیب  میان جریانهای تجاری، مشتریان (P2P) و موسسات دولتی نوعی توازن ایجاد شود.

کانالها می توانند نقشی حیاتی در این فضا داشته باشند. ارتباط، جریان اطلاعات، تجربیات کاربر و توانایی برقراری توازن با لایه های زیربنایی موبایل، همگی  به قدرت یک کانال  بانکداری خوب کمک می کنند. کلید موفقیت این اکوسیستم  شراکت وسیع میان بانکها، شرکتهای مخابراتی، واسطه ها، شرکتهای تجارت الکترونیک و قانونگذاران است. بنابراین ایجاد یک محیط کامل و شامل  برای سرمایه ها  ایجاد  میشود تا بدون جلب توجه در دنیای مجازی و پول واقعی حرکت کنند.

data-src=https://ebinews.com/img/files/167954624008415334.jpg

 اکوسیستمهای پول موبایل  شبیه قارچهایی در سراسر جهان هستند وقوه پیشرانه آنها بازارهای نوظهور یا پیشرفته است اما به طور حتم  به این بازارها ختم نمی شود.  البته باید درباره ریسک بالای  ورود  وجوه ثبت نشده وبی نام و نشان  به جریان وجوه قانونی  و  معضلات امنیتی زیربنای امروز موبایل هشدار داد. درهر حال می توان براین چالشها غلبه کرد البته اگر اکوسیستم  در چهارچوب جریان اصلی مالی ایجاد شود و انعطاف پذیری لازم برای توازن قدرت موبایل وجود داشته باشد. در نهایت به این نتیجه می رسیم که موبایل به نوبه خود انقلابی محصوب می شود وهیچ کدام از شرکتهای مالی و بانکی نمی توانند کنار بنشینند وفقط شاهد امور باشند.

2-هوش تجاری (BI): ارتقای اطلاعات

 از آغاز معرفی کانالهای الکترونیک ،گزارش دهی اطلاعات به عنوان هسته  این کانالها معرفی شده است.  امروزه اغلب بانکها مجموعه کاملی از قابلیتهای گزارش دهی و تراکنشی را ارائه می کنند.

 پس چرا مشتریان هنوز معتقدند این اطلاعات  کافی نیست؟ مشکل اینجاست که اطلاعات  براساس دیدگاه بانک از محصولات و خدماتش تهیه می شود. پر واضح است که این روندبرای مشتریان کافی نیست و آنها از بانکها می خواهند  هوش تجاری بیشتری را براساس تحلیل این داده ها برایشان فراهم شود.  (BI) احتمالا به یکی از عوامل کلیدی رقابت در آینده تبدیل می شود بانکها باید براین فناوری تسلط کامل داشته باشند.

data-src=https://ebinews.com/img/files/633850728484474082.jpg

 عناصر کلیدی که در ایجاد مبنای اکوسیستم هوش تجاری نقش دارند این موارد هستند:

  •  یک پایگاه (BI) وسیع که  داده ها را به تحلیلهای قابل بررسی ترجمه می کند.
  • یک کانال  هسته ای ارائه خدمت که تجربه ای فعال و قابل قبول برای  کاربر فراهم می کند.
  •  درکی مفصل از فرایندهای صنعتی تجاری و مشتری
  •  به بانکها و مشتریان اجازه میدهد داده های محیط خارجی را که در عملیاتهای مشتری تاثیر گذار است، بایکدیگر ترکیب کنند.
  • فضایی ایمن که مشتریان می توانند رد آن اطلاعات را میان شرکتهای عملیاتی وبخشا در سراسر جهان  به اشتراک بگذارند( یک دیوار  موثر میان بانک تهیه کننده اکوسیستم و مشتریانش).

data-src=https://ebinews.com/img/files/737057209873436432.jpg

شکل 5:  هرم انتظارات مشتری

کلید اصلی کارآیی فلسفه  بهبود محصولات، خدمات و طراحی جریان کار به نیازهای کاربر است و نه اجبار کاربران به تغییر رفتارشان برای انطباق با محصولات و خدمات بانکی. شکل 5  مفهوم  رضایت مشتری را  در هرم نشان میدهد. دستیابی به قله این هرم  آسان نیست و  فقط از طریق ایجاد فسلفه کامل کارآمدی به دست می آید و از سوی دیگر نوعی تعلق خاطر میان کاربر و نرم افزار ایجاد می کند.

 

4- کانالهای صحیح ساختاری حیاتی هستند: ارجاع  به ساختار سرویس گرا

 در دنیای دیجیتالیزه امروز یک بنیان قدرتمند برای ساختار کانالها  چشم اندازی کلیدی به برقراری توازن میان قدرت واقعی کانالهای الکترونیکی است.  یک ساختار قابل انطباق و انعطاف پذیر حیاتی است و انطباق یک ساختار خدمت گرا به این روند کمک شایانی می کند.

 ساختارهای خدمت گر کلید دستیابی به این بنیان هستند. ساختار خدمت گرا یا SOA  یک فناوری غیر عادی و عجیب نیست بلکه یک روش شناسی است که به وسیله آن فناوریهای کنونی به سرعت شناسایی شده و برای برطرف کردن نیازهای مشتری به کار گرفته می شوند. SOA کانال یابی شده را به عنوان یک ساختار ITعملی  تعریف می کنند که برای هر هدفی کاربرد داست و به آسانی اجرا می شود و علاوه برآن کمک می کند با انتقال فرایندهای کر به لایه های زیرین  کانالهای دیگر سبک باقی بمانند.

 اجزای کلیدی ساختار SOA عبارتند از:

یک اتوبوس کانالهای هوشمند خدماتی:  یک بزرگراه که کانالهای مختلف در آن داده های خود را به سیستم زیربنایی می فرستند یا از آن داده دریافت می کنند.

 یک لایه خدماتی معمول: هر خدمت مجموعه ای از اطلاعات است که در برابر مشتریان قرار می گیرد. این لایه فرصتهایی را برای معرفی سریع محصولات جدید به مشتریان فراهم می کند واز سوی دیگر تبادل داده ها با سیستمهای زیرین  را تسهیلی م کند تا یک فعل و انفعال راحت و بی دردسر در سیستمهای بیرونی دیده شود.

 لایه تجربه غنی کاربر:  این لایه تجربه ای غنی و شخصی سازی شده به مشتری ارائه می کند. ترکیب لایه خدمات و تجربه غنی کاربر اغلب تجربه Web 2.0’ نامیده می شود.

 بنابراین چرا تمرکز روی این ساختار مهم است؟  چشم انداز بانکداری با توجه به سیستمهای قدیمی چندان خوشبینانه نخواهد بود.  به همین دلیل ساختار خدمت گرا می تواند کمک شایانی به صنعت بانکداری کند. فشار هزینه ها به بانکها اجازه نمی دهد  سیستمهای خود را ارتقا دهند. از سوی دیگر کانالها با تغییری عظیم از سوی کاربران  مواجه شده اند و باید خود را با عصر دیجیتالیزه شدن،  انقلاب موبایل و افزایش نیاز برای اطلاعات هوشمند خود را  وفق دهند. مشکلات مربوط به سیستمهای قدیمی را می توان از طریق  قانونگذاری ساختاری به سازمانی فرصتی برای نوآوری داد.

منبع:

http://www.bobsguide.com

ترجمه از شیوا سعیدی

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  7  =  56