نوبت‌بندی آب در ۴ شهر کوچک کشور

معاون نظارت و بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه نوبت‌بندی آب در 4 شهر کوچک استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و گیلان اعمال می‌شود، گفت: در حال حاضر 516 شهر کشور دچار تنش آبی هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،حمید رضا تشیعی در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین المللی برق و نهمین نمایشگاه بین المللی آب در جمع خبرنگاران افزود: امسال وارد سیزدهمین سال خشکسالی در کشور شدیم و تغییرات اقلیمی سبب شده بسیاری از منابع آب کشور از این خشکسالی متاثر شوند.

وی ادامه داد:طی سالهای اخیر کمبود انباشته شده آب داریم و اکنون در شهرها 44 هزار لیتر و در روستاها 10 هزار لیتر کمبود آب داریم که مجموع این کمبود تولید به 54 هزار لیتر بر ثانیه می رسد.

معاون نظارت و بهره برداری آبفای کشور افزود:در اثر کاهش روان آبهای سطحی سدهایی هستند که کمتر از 30 درصد ذخیره آب دارند.

به گفته وی،این سدها شامل سد اکباتان،15 خرداد،استقلال،سفید رود و زاینده رود است که به تنهایی همین سد آب شرب 52 شهر را تامین می کند.

وی افزود:شهرهای تهران، همدان، مشهد، اصفهان، شیراز، اراک، یزد، قم ،زاهدان و ایلام کلان شهرهایی هستند که با تنش آبی روبه رو بوده و باید مدیریت تقاضای آب داشته باشند.

تشیعی با بیان اینکه حدود 516 شهر ایران دچار تنش آبی هستند تاکید کرد: به دلیل این پدیده حدود 9800 لیتر بر ثانیه در بخش شهری و 5400 لیتر بر ثانیه در بخش روستایی کاهش تولید آب داشته ایم.

وی توضیح داد: در تابستان گذشته در شهرهای بزرگ به رغم کاهش روان آبها قطع آب و جیره بندی در شهرهای بزرگ نداشتیم.

تشیعی از تشکیل ستاد بحران خشکسالی در آب و فاضلاب کشور خبر داد و گفت: شرکت های آب و فاضلاب مکلف به تنظیمم برنامه کوتاه مدت برای گذار از وضعیت کم آبی هستند.

منبع:farsnews.com

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

1  ×  6  =