کردوانی: تعطیلی کارخانه‌ها و زوج و فرد کردن تردد خودروها راه کنترل آلودگی هوا نیست

یک کارشناس ارشد محیط زیست با اشاره به بارش باران اسیدی در شهر اهواز و مسمومیت تعداد زیادی از ساکنان این شهر، گفت: تعطیلی کارخانه‌ها و زوج و فرد کردن تردد خودروها راه کنترل آلودگی هوا نیست.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،پروفسور پرویز کردوانی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: باران اسیدی علاوه بر اثرات زیانباری که برای سلامت انسان دارد موجب از بین رفتن حیوانات و گیاهان به ویژه درختان کاج شده و حتی موجب تحلیل رفتن رنگ خودروها و سیاه شدن لباس‌ افراد می‌شود.

وی با بیان اینکه بارش باران اسیدی در اهواز با ریزگرد همراه شده است، افزود: شرایط شرجی منطقه، رطوبت هوا در کنار آلودگی هوا بر اثر فعالیت کارخانه‌ها و ریزگردهایی که از کشور عراق آمده دست به دست هم داده و باعث به وجود آمدن شرایط خفقان آور در این شهر شده است و اکنون در شهراهواز باران اسیدی همراه با گل داریم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شهرهایی مانند تهران و اصفهان به دلیل شرایط اقلیمی که دارند مستعد بارش باران‌های اسیدی هستند؛ اما در شهر اهواز با وجود آنکه این کارخانه‌ها سال‌های پیش نیز همینگونه فعالیت می‌کردند می توان گفت که در این مقطع زمانی شرایط جوی به گونه‌ای پیش آمده که باعث بارش باران اسیدی شده است.

این چهره ماندگار اضافه کرد: در حالت عادی به دلیل گرمای زمین آلودگی‌ها به سمت بالا حرکت می‌کنند اما با سرد شدن هوا آلودگی هوا در اطراف زمین باقی مانده و باعث شکل گیری پدیده اینورژن می‌شوند که معمولا با شکل گیری این پدیده نقاط مرکزی شهر آلوده ترین نقاط هستند.

این کارشناس ارشد محیط زیست، گفت: اکنون باید در تهران نیز با سرد شدن تدریجی هوا منتظر پدیده اینورژن باشیم اما با این تفاوت که در تهران منشاء آلودگی هوا خودروها بوده و در شهر اهواز کارخانه ها هستند که بیشترین آلودگی را ایجاد می‌کنند.

کردوانی با بیان اینکه سه نوع باران اسیدی داریم، افزود: از این میان بارانی که بیشترین آسیب را به سلامتی انسان وارد می‌کند بر اثر ترکیب گوگرد ناشی از سوخت خودروها و یا کارخانه‌ها به وجود آید که منجر به اسید سولفوریک شده و بسیار خطرناک است.

وی ادامه داد: بارش باران اسیدی به اندازه‌ای برای گیاهان، حیوانات و کشاورزی مخرب است که یکبار در آلمان منجر به خشکیدگی جنگل‌های سوزنی برگ این کشور و مرگ تمام ماهیان سفید و آزاد دریاچه‌های اطراف شد.

این دانشگاه افزود: در آن زمان پس از بارش باران اسیدی دولت آلمان توسعه جنگل‌های خود را از نوع سوزنی به جنگل‌های پهن برگ تغییر داد و به دلیل تاثیری که این باران با اسیدی کردن خاک و کاهش تولید دارد از کارخانه‌های منطقه روهر خسارت دریافت کرده و به کشاورزان می‌پردازد.

 

نباید فضای سبز را توسعه دهیم/کارخانه‌ها به سیستم تصفیه مجهز شوند

این چهره ماندگار تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید به جای تعطیل کردن کارخانه‌ها، مدارس و ادارات مشکل آلودگی هوا را به صورت ریشه‌ای حل کند.

کردوانی همچنین با تاکید بر لزوم تجهیز کارخانه‌ها به سیستم تصفیه، اظهار کرد: اکنون در کشور آلمان هم صنایع بیشتری مستقر هستند و هم ماشین‌های بیشتری وجود دارند؛ اما چون به سیستم‌های تصفیه مجهز هستند مانند ما با مشکل مواجه نمی‌شوند.

وی با بیان اینکه نباید برای کاهش آلودگی هوا فضای سبز را توسعه دهیم، افزود: در شرایطی که حتی آب برای خوردن نداریم چنین کاری غیر منطقی است.

این کارشناس ارشد محیط زیست،اضافه کرد: از طرفی باید در نظر داشت که با وجود آنکه برخی از کارخانه‌های کشور مانند کارخانجات مستقر در پاکدشت، سمنان و ورامین دارای سیستم‌های تصفیه هستند اما این کارخانه‌ها هنگام شب سیستم‌هایشان را خاموش می‌کنند و سازمان حفاظت محیط زیست باید برای این مسئله نیز چاره‌ای بیندیشد.

کردوانی ادامه داد: همچنین باید کارخانه‌های آلاینده بخش از درآمد خود را به جبران خساراتی که به محیط زیست وارد می‌کنند اختصاص دهند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  4  =  2