دور سوم مذاکرات سه جانبه ایران، آمریکا و اتحادیه اروپا آغاز شد

مذاکرات سه جانبه جان کری، کاترین اشتون و محمدجواد ظریف که از بعد از ظهر دیروز آغاز شده بود دقایقی پیش از سرگرفته شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در پی دعوت کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای شرکت در مذاکرات ایران و کشورهای 3+3 به ژنو سفر کرد. این مذاکرات ایران و کشورهای 3+3 در روز اول وارد مراحل حساسی شد و پس از برگزاری نشست افتتاحیه دو طرف نشست های دوجانبه ای داشتند که به منظور بررسی نتایج این نشست ها و هماهنگی درباره متن بیانیه مشترکی که قرار است دو طرف به امضا برسانند، کاترین اشتون از وزرا امور خارجه شش کشور دعوت کرد به ژنو سفر کنند.

وزرای امورخارجه آلمان، انگلیس، فرانسه و آمریکا دیروز به ژنو سفر کردند و امروز نیز قرار است وزرا امور خارجه روسیه و چین وارد سوئیس شوند. در پی مذاکرات سه جانبه که دیشب حدود ساعت 12 به وقت ژنو به پایان رسید، سیدعباس عراقچی معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه گفت: مذاکرات خوب بوده است و نقاط اختلاف کمتر شده است.

در همین رابطه یک منبع نزدیک به هیئت مذاکره کننده نیز شب گذشته گفت که احتمال توافق طرفین در نشست سه جانبه امروز وجود دارد.

این منبع تصریح کرد: مذاکرات وارد مرحله حساسی شده است، وزرای امور خارجه با تصمیم خود و دعوت خانم اشتون به ژنو سفر کرده اند.

وی گفت: حضور جان کری بسیار حائز اهمیت است و همین امر نشان می دهد که آن ها برای رسیدن به توافق جدی هستند.

این منبع آگاه تاکید کرد: دو طرف اکنون به بحث درباره گام آخر رسیده اند، از بحث مفاهیم خارج شده و وارد مباحث محتوایی شده اند که باید نگاشته شود. نوشته شدن مفاهیم کار دشواری است و زمان زیادی می برد.

وی ابراز امیدواری کرد: که امروز این توافق حاصل شود و سپس نشست مشترکی در سطح وزرای امورخارجه که در ژنو حضور دارند برگزار شود.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  1  =  1