آمانو، روحانی و احمدی نژاد؛ چگونه خبر ساز شدند

گروه پژوهش های خبری-امروز سه چهره در روزنامه ها خبرساز شدند؛ ˈیوکیا آمانوˈ، ˈحسن روحانیˈ و ˈاحمدی نژادˈ؛ اولی با سفرش، دومی با سخنش و سومی با دادگاهش.

 
به گزارش ایرنا ،این گزارش نگاهی به سرخط اصلی خبرها و همچنین نگاه سرمقاله نویسان و نویسندگان روزنامه های امروز کشور انداخته و به بررسی مهمترین موضوع های مورد توجه پرداخته است.
 
امضای بیانیه مشترک میان سازمان انرژی اتمی ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) که در جریان سفر یوکیا آمانو دبیر کل آژانس به تهران صورت گرفت، موضوع اصلی روزنامه های امروز بود.
 
تقریبا بیشتر روزنامه ها خبر امضای بیانیه مشترک بین دو طرف را بازتاب دادند، اما آنچه که توجه خواننده را جلب می کند، تفاوت نگاه روزنامه ها در گزارش های مربوط به این موضوع است.
 
گروهی از روزنامه ها توافق میان دو طرف را گامی به جلو در تعاملات ایران و آژانس و نقشه راهی برای پرونده هسته ای ایران دانستند، اما گروهی دیگر همچنان به این توافق خرده گرفتند.
 
روزنامه ˈمردم سالاریˈ در گزارش نخست خود با عنوان ˈشکل گیری مسیر اعتماد سازی بین ایران و آژانس؛ ایران مجوز بازرسی از کارخانه آب سنگین اراک را صادر کردˈ، نوشت: بالاخره ایران و آژانس پس از سال ها مذاکره و رایزنی برای پیدا کردن مدالیته مشخص و ایجاد فضای تعاملی برای رفع اختلافات باقیمانده به نتیجه رسیدند… حال با تفکیک مسائل و موضوعات و طراحی ایران و تیم مذاکره کننده ورق به نفع ایران در حال برگشت است.
 
روزنامه ˈکیهانˈ اما در گزارشی با عنوان ˈچند سوال از مدیر کل آژانس درباره توافق اخیر با ایرانˈ از تعهدات نامتوازن ایران و آژانس و آنچه ابهامات موجود در زمینه عملکرد گذشته آژانس، خواند، انتقاد کرد.
 
کیهان نوشت: هدف از این توافق اطمینان از ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه هسته ای ایران عنوان شده و ایران در قبال آژانس تعهداتی را بر عهده می گیرد، …اما آژانس در مقابل هیچ تعهدی نکرد و صرفاً توافق کرد نگرانی های امنیتی ایران را از جمله از طریق استفاده از دسترسی مدیریت شده و محافظت از اطلاعات محرمانه مد نظر قرار دهد.
 
اظهارات اخیر ˈولی الله سیفˈ رییس کل بانک مرکزی در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در مورد نرخ ارز مورد توجه گسترده روزنامه های امروز قرار گرفت.
 
سیف گفت: کسی مخالف کاهش نرخ دلار نیست، بلکه تغییرات ناگهانی نرخ ارز مورد بحث است، چند ماه قبل کاهش نرخ دلار به صلاح نبود، اما الان کاهش این نرخ منطقی است.
 
گروهی از روزنامه ها در گزارش های خبری خود اظهارات سیف را بازتاب دادند.
 
روزنامه ˈرسالتˈ در گزارش خود، اظهارات سیف در مورد نرخ ارز، وام مسکن و تغییرنرخ سود بانکی را بازتاب داده است.
 
گروهی دیگر از روزنامه ها به تحلیل چرایی تفاوت اظهارات کنونی سیف با اظهارات پیشین وی در خصوص نرخ ارز پرداخته اند.
 
روزنامه ˈجمهوری اسلامیˈ در سرمقاله خود با عنوان ˈتحریک درمانی در اقتصادˈ، با دفاع از عملکرد اقتصادی دولت، اظهارنظرهای اقتصادی بعضا متناقض وزیران کابینه را حساب شده و برنامه ریزی شده دانست.
 
این گزارش با اشاره به اینکه اقتصاد کشورمان اکنون درگیر بدترین شرایط ممکن یعنی رکود و تورم به صورت همزمان است، نوشت: راه حل کلاسیک و علمی درمان این وضعیت نیز بنابر آنچه در کشورهای مختلف بارها و بارها امتحان شده، تحریک تقاضا در بازار با هدف افزایش تولید چه برای مصرف داخلی و چه برای صادرات است.
 
این روزنامه عملکرد مسوولان اقتصادی کشورمان را برآمده از همین رویکرد دانست.
 
واگذاری اجرای طرح عفاف و حجاب از نیروی انتظامی به وزارت کشور، یکی دیگر از موضوعاتی بود در یادداشت ها و گزارش های روزنامه ها ی امروز دیده شد.
 
روزنامه ˈشرقˈ در گزارشی با عنوان ˈ پایان گشت ارشاد فرارسیده است؟؛ واگذاری اجرای طرح عفاف و حجاب به وزارت کشورˈ با اشاره به انتقاداتی که در سال های اخیر به نحوه اجرای این طرح وارد شده است، نوشت: حالا باید دید پس از این تغییر و تحول آیا حجاب همچنان موضوعی امنیتی باقی می ماند یا رویکرد مواجهه شورای اجتماعی وزارت کشور با این مساله متفاوت از تجربه هشت سال گذشته خواهد بود. اگر اینگونه شود قطعا باید گفت حسن روحانی به یکی از بزرگ ترین و مهم ترین وعده های انتخاباتی خود برای زنان جامه عمل پوشانده است.
 
مردم سالاری نیز در گزارشی با عنوان ˈوزارت کشور، مجری جدید طرح های عفاف و حجاب و امنیت اخلاقیˈ به این اتفاق در کنار انتقال جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی به وزارت کشور با نگاهی خوشبینانه نگریست.
 
این روزنامه نوشت: پیش از این نیز رهبر معظم انقلاب جانشینی فرمانده کل قوا در نیروی انتظامی را به وزیر کشور محول کرده بودند و با این حساب امکان دارد شاهد اتفاقات فرهنگی بیشتر نسبت به برخوردهای انتظامی در این دو حوزه باشیم.
 
دیدار روز گذشته ˈحسن روحانیˈ رییس جمهوری اسلامی ایران با اعضای مجمع نمایندگان اقلیت های دینی مجلس شورای اسلامی، یکی از سوژه های مورد توجه روزنامه های امروز بود.
 
آنچه باعث برجسته شدن این دیدار شد، سخنان رییس جمهوری درباره اهمیت حقوق شهروندی و عزم دولت به تدوین منشوری در این باره بود.
 
روزنامه ˈاطلاعاتˈ در گزارشی با عنوان ˈروحانی: خود را موظف به اجرای منشور حقوق شهروندی می دانیمˈ با بازتاب دادن جزییات این دیدار، از قول روحانی نوشت: باید به گونه ای عمل کنیم تا بتوانیم ایران را به عنوان الگویی که در آن پیروان ادیان مختلف در کنار یکدیگر با هم همزیستی مسالمت آمیز دارند به جهان معرفی کنیم.
 
روزنامه ˈاعتمادˈ نیز در گزارشی با عنوان ˈدولت به دنبال تدوین منشور حقوق شهروندی استˈ از قول وی نوشت: آغاز جمهوری اسلامی ایران، چه در قانون اساسی و چه در نگاه نظام، جایگاه و هویت ادیان آسمانی به رسمیت شناخته شده و بر این اساس همه اقلیت های رسمی دینی می توانند به برگزاری مراسم، عبادات و اعمال دینی خود بپردازند.
 
ˈغلامحسین محسنی اژه ایˈ سخنگوی قوه قضاییه روز گذشته در پنجاه و پنجمین نشست خبری با اصحاب رسانه، به برگزاری دادگاه ˈمحمود احمدی نژادˈ رییس جمهوری پیشین، در موعد مقرر خبر داد.
 
بازتاب این موضوع در میان گزارش های روزنامه های امروز صبح به تواتر به چشم می خورد.
 
روزنامه ˈآرمانˈ در بخشی از گزارش خود با عنوان ˈبرگزاری دادگاه احمدی نژاد در موعد مقررˈ از قول اژه ای نوشت: پرونده آقای احمدی نژاد دارای شاکی خصوصی است و احضاریه برای وی فرستاده شده و اگر پرونده ای در نوبت دادگاه باشد به طور طبیعی قبل از تشکیل دادگاه احضاریه می فرستیم.
 
روزنامه ˈایرانˈ نیز در گزارش خود از قول اژه ای نوشت: پرونده احمدی نژاد دارای شاکی خصوصی است و در صورتی که شاکی خصوصی صرفنظر نکند، دادگاه در زمان مقرر برگزار می شود.
 
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی(ع)، مطالب مرتبط با قیام امام حسین (ع) و درس های مذهبی و اخلاقی این قیام، موضوع بسیاری از یادداشت ها و مقاله های روزنامه های امروز بود.
 
روزنامه ˈتهران امروزˈ در سرمقاله خود با عنوان ˈ سبک زندگی حسینˈ به قلم ˈمرتضی طلاییˈ با بررسی شاخص های رفتاری امام حسین در دو حوزه فردی و سیاسی درس گرفتن از ایشان را لازمه زندگی عزت مدارانه دانست و نوشت: محور تمامی زندگانی امام حسین(ع) را می بایست در چهار شاخص اصلی دینداری، جوانمردی و اخلاص، عبادت محوری تبیین کرد که اساس فلسفه قیام ایشان را با روش امر به معروف و نهی از منکر شکل داده است.
 
ˈسیاست روزˈ نیز در یادداشتی با عنوان ˈاز مهمترین برگ های تاریخˈ با بیان اهمیت این رویداد مهم در تاریخ اسلام، امر به معروف و نهی از منکر را از مهمترین آموزه های عاشورا دانست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

70  −  62  =