آیا بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر به ضرر روسیه است؟

آینده روابط ایران و روسیه در سایه تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و مساله هسته‌ای ایران، موضوع نوشته عضو شورای روابط خارجی روسیه است که می‌پذیرد، ان‌پی‌تی در قالبی که چهل و پنج سال پیش به دنیا تحمیل شده است، قدری ظالمانه است!/این ایده مطرح شده است که بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر ممکن است به ضرر روسیه باشد به این سبب که روابط خاص ایران با روسیه تا حد زیادی در نتیجه فشار تحریم‌ها و محدودیت گزینه‌های ایران است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،

آینده روابط ایران و روسیه در سایه تحولات اخیر در منطقه خاورمیانه و مساله هسته‌ای ایران، موضوع نوشته عضو شورای روابط خارجی روسیه است که می‌پذیرد، ان‌پی‌تی در قالبی که چهل و پنج سال پیش به دنیا تحمیل شده است، قدری ظالمانه است!

به گزارش «تابناک»، فیودور لوکیانوف رئیس شورای سیاست خارجی و دفاعی و عضو شورای روابط خارجی روسیه است که در مطلب زیر برای ال‌مانیتور به بررسی تحولات در سیاست خارجی روسیه در قبال ایران پرداخته است.

در مذاکرات ژنو بر سر برنامه هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی حاصل شد ولی توافقی به دست نیامد. این در حالی است که خوش‌بینی غیرمعمولی در مورد دور بعدی مذاکرات در بیستم نوامبر وجود دارد. به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین حاضرین در این مذاکرات یعنی ایران و ایالات متحده واقعا قصد تغییر فضای حاکم بر روابط خود را دارند که از سال‌های آخر دهه 1970 به این سوی مقابله‌جویانه بوده است.

این مرحله از تحولات با هرچه که پیش از این وجود داشته است، متفاوت است. به طور خاص پیش از این هر گاه تحریمی وضع شده است، بعدا برداشته نشده و بر عکس تقویت شده است. مسکو این تحولات را با علاقه و البته با احتیاط دنبال می‌کند.

این ایده مطرح شده است که بهبود روابط ایران با کشورهای دیگر ممکن است به ضرر روسیه باشد به این سبب که روابط خاص ایران با روسیه تا حد زیادی در نتیجه فشار تحریم‌ها و محدودیت گزینه‌های ایران است. این فرضیه به ویژه در مورد ساخت نیروگاه هسته‌ای در ایران توسط روسیه و درباره همکاری‌های نظامی و فنی دو طرف مطرح می‌شود و بر اساس ان به محض این که ایران گزینه‌های دیگری داشته باشد از روسیه روی خواهد گرداند. همیشه این نگرانی وجود داشته است که کشورهای دوست در روزهای سخت ممکن است اگر شرایط آنها بهبود یابد، تغییر مسیر دهند. روسها در این باره نمونه‌هایی مانند قذافی در لیبی و مورد صربستان را مد نظر دارند.

دومین نگرانی روسها مساله ظهور ایران در بخش نفت و گاز به عنوان یک رقیب بزرگ برای روسها است. اکنون قیمت انرژی به دلیل نخریدن محصولات ایرانی به وسیله مصرف‌کنندگان بزرگ بیشتر شده است. به ویژه ذخایر بزرگ گاز ایران، رقیبی جدی برای گازپروم در بازار اروپا خواهد بود و تغییر شرایط برای ایران، پروژه تقریبا مرده نابوکو را زنده خواهد کرد. حضور در بازار ایران نیز برای روسها سخت‌تر خواهد شد.

ولی از سوی دیگر ، اگر روابط خاص ایران و روسیه تنها بر پایه ناچاری ایران باشد، این وضعیت چندان دوام نخواهد داشت. به علاوه، روسیه هنوز نتوانسته است به طور کامل از تنهایی ایران بهره‌برداری تجاری کند!، روسیه نمی‌تواند برای تجارت با ایران وارد چالش تمام عیار با آمریکا بشود. ولی اکنون شرایط برای کمک به کم شدن فشارها بر ایران در عین حفظ روابط ویژه با این کشور از نظر سیاسی مفید است.

مساله سوریه، چشم‌انداز دیپلماتیک خاورمیانه را تغییر داده است.موضع سرسختانه روسیه، به هر دلیلی که اتخاذ شده باشد، به نتیجه غیرمنتظره‌ای منجر شده است. اگر چه ایران و روسیه تلاش کردند تا اط مشکلات یکدیگر برای پیشبرد منافع خود استفاده کنند ولی به تدریج منافع انها با یکدیگر همگرا شد. بروز این شرایط و به وجود امدن اتحاد بین مسکو، تهران، بغداد، دمشق و حزب‌الله باعث تقویت جایگاه روسیه در خاورمیانه نیز شد.

ممکن است روابط ایران و آمریکا از بن‌بست خارج شود ولی ایران هم به دلایل اعتقادی و روانی و هم به دلایل سیاسی متحد آمریکا نخواهد شد. به ویژه که ایالات متحده نمی‌تواند به آسانی مسیر خود را عوض کند و باید نوع رابطه خود با ایران را به گونه‌ای تنظیم کند که تضمین‌های کافی به اسرائیل و سعودیها را نیز بدهد ولی به هر حال این روند به ایران کمک خواهد کرد که موقعیت محکم فعلی خود در منطقه را باز هم تقویت کند.

به عبارت دیگر هر توافقی بین ایران و آمریکا، به افزایش نفوذ ایران در خاورمیانه کمک خواهد کرد و روسیه نیز که زیربنای روابط مناسب با ایران را ریخته است از این موضوع منتفع خواهد شد. روسیه در حال آغاز اندیشه مجدد در مورد سیاست خود در مقابل شرق است تا به چالش‌های آسیایی خود پاسخی بهتر بدهد و ایران نیز در این مساله بازیگری مهم است.

تجویز

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

32  −  29  =