فرانسه تسلیم می‌شود اگر…

اتخاذ هر گونه تصمیم از سوی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران فرانسه را وادار به تسلیم می کند.

از آریا به گزارش راشاتودی،به رغم موضع مستقل دیپلماتیک فرانسه در قبال ایران در مذاکرات ژنو، اتخاذ هر گونه تصمیم از سوی آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران فرانسه نیز تسلیم می شود.

سید محمد مرندی استاد دانشگاه تهران در مصاحبه با راشاتودی به ارزیابی مذاکرات ژنو پرداخته است.

-فرانسه متهم به کارشکنی در دستیابی به توافق در مذاکرات ژنو است. پاریس چه اهدافی را دنبال می کند؟

تفسیرهای متفاوتی در داخل ایران دیده می شود برخی بر این باورند که فرانسه در یک بازی سازمان یافته با آمریکا ترکیبی از نقش «پلیس خوب- پلیس بد» را ایفا می کنند و برخی معتقدند که دولت کنونی فرانسه روابط نزدیک با رژیم اسرائیل و عربستان دارند و این دو رژیم از نفوذ زیاد بر فرانسه برخوردارند. اما نمی توان تصور کرد که تحت هر شرایطی پاریس در مقابل واشنگتن بایستد. زمانی که آمریکا درصدد بمباران سوریه بود رئیس جمهور فرانسه در کنترل دولت آمریکا بود. لذا به نظر نمی رسد که فرانسه از آمریکا فاصله بگیرد حتی زمانی که جاسوسی آمریکا از سران کشورهای اروپایی فاش شد اروپایی ها اقدام جدی در این خصوص انجام ندادند. در نهایت اگر آمریکا بخواهد با ایران توافق کند فرانسه نیز تن به خواسته آمریکا می دهد.

–    چه اقداماتی می تواند اسرائیل را که مخالف توافق با ایران است مهار کند؟

همانگونه که افکار عمومی منطقه برای چندین دهه اعلام  کرده‌اند رژیم صهیونیستی به ویژه در سالهای اخیر در خلاف منافع آمریکا و قدرتهای اروپایی عمل کرده است. اسرائیل سیاست‌هایی را اتخاذ کرده که به موقعیت آمریکا در منطقه لطمه زده است.اسرائیل نمی خواهد ایران هسته ای شود و شاید نخواهد که ایرانی وجود داشته باشد.اما تهران تاکید کرده است که به کمتر از  پذیرش حقوق هسته ای ایران در چارپوب ان پی تی رضایت نمی دهد. دکتر روحانی نیز به صراحت عنوان کرد حقوق هسته ای ایران باید بر اساس ان پی تی و قوانین آژانس به رسمیت شناخته شود. انعطاف پذیری ایران در راستای ایجاد فضای مثبت تر و اعتمادسازی برای بهبود مناسبات با جامعه بین الملل است.ایران تحت هیچ شرایطی غنی سازی برای مقاصد صلح آمیز را متوقف نمی کند و در گام نهایی نیز باید با به رسمیت شناختن حقوق هسته ای ایران تحریم‌ها نیز کاملا حذف شوند و در ازای آن ایران به نگرانی‌های غرب درباره برنامه اتمی پاسخ می دهد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ⁄  7  =  1