اخبار لحظه به لحظه از مذاکرات ایران و ۱+۵

سومین دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو در دولت یازدهم در حالی با ناهار کاری ظریف و اشتون آغاز شد، که خبرهای منتشره و هم شواهد موجود نشان می‌دهد که مذاکرات به احتمال بسیار زیاد به روز جمعه هم کشیده خواهد شد.

تابناک: سومین دور مذاکرات هسته‌ای در ژنو در دولت یازدهم در حالی با ناهار کاری ظریف و اشتون آغاز شد، که خبرهای منتشره و هم شواهد موجود نشان می‌دهد که مذاکرات به احتمال بسیار زیاد به روز جمعه هم کشیده خواهد شد.

جن ساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به فاصله یک روز تا آغاز دور تازه مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، گفت معاهده منع گسترش تسلیحات اتمی به هیچ کشوری حق غنی‌سازی را نمی‌دهد. وی تأکید کرده که آمریکا در مذاکرات با ایران تلاش می‌کند به «محکم‌ترین توافقنامه ممکن و محکم‌ترین گام اول ممکن» دست پیدا کند. ساکی با اشاره به دور پیشین مذاکرات هسته‌ای که در ژنو برگزار شد، گفت طرفین در آن دور توانستند بسیار بیشتر از قبل به هم نزدیک شوند.

روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست نیز در گزارشی جزئیات دیدار باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با سران کمیته‌های امنیت ملی و بانکداری مجلس سنا را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، گروهی از سناتورهای بلندپایه پس از این دیدار با انتشار نامه‌ای ضمن حمایت از ادامه گفت‌وگوها با ایران از دولت خواستند در راهبردهای دیپلماتیکش تجدید نظر کند. سناتورها در این نامه گفته اند که مذاکرات فعلی مستلزم این است که آمریکا «قبل از اینکه ایران به طرز محسوسی متعهد به دور شدن از ساخت تسلیحات اتمی نشده است امتیازهای مهمی به ایران ندهد.»

از سوی دیگر، حسن روحانی رئیس جمهور ایران، پس از گفتگوی تلفنی با روسای جمهور روسیه و چین، با کامرون نخست وزیر انگلیس نیز تلفنی گفتگو کرده است. نکته مهم مشترک در همه این تماس‌ها، تاکید رئیس جمهور بر پرهیز طرف مقابل از زیاده‌خواهی و ضرورت جایگزینی تکریم به جای تحریم در برخورد با ایران است.

همزمان خبرگزاری نووستی روسیه خبر داده است "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر اسرائیل که قرار است، امروز، چهارشنبه به مسکو سفر کند، قصد دارد مقامات روسی که در مذاکرات هسته‌ای ایران شرکت دارند، را متقاعد سازد تا اعمال فشار بر مقامات تهران را تا زمانی که ایران حاضر به سازش در مورد برنامه هسته‌ای خود نشده، متوقف نکنند.

خبرهایی که در ادامه به تدریج در حال تکمیل است، به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین چیده شده است.

00:15 مارگارت وارنر خبرنگار پی‌بی‌اس: مایکل مان سخنگوی اشتون تائید کرد که در دور قبل مذاکرات، اشتون تنها کری را برای شرکت در مذاکرات دعوت کرده است و فابیوس و دیگر وزرا بدون دعوت به ژنو آمدند.

23:40 هیئت ایرانی بعد از صرف شام با با هیئت آمریکایی دیدار خواهد کرد. پیش از این نیز هیئت ایرانی ملاقات دوجانبه‌ای با روسیه و سپس با سه کشور اروپایی داشت. دقایقی بعد خبر دیدار عراقچی و شرمن منتشر شد.

23:35  تایمز اسرائیل: با وجود همه درخواست‌های مطرج شده از جانب نتانیاهو در مورد برنامه هسته‌ای ایران، پوتین هیچ اشاره‌ای به تغییر موضع روسیه در مورد مذاکرات نکرد. نتانیاهو مسکو را دست خالی ترک خواهد کرد.

23:07  مایکل مان: نمی‌توانم حدس بزنم. چه کسی می‌داند که وزرای خارجه برای امضای توافق خواهند امد یا خیر

23:05  هیئت مذاکره کننده ایران طی دیداری با سه کشور اروپایی، به بررسی روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

23:00  وزارت خارجه آمریکا: اختلافات به اندازه کافی کاهش نیافته است تا وزیر خارجه به ژنو برود. وی با تیم مذاکراتی در ارتباط است و در 36 ساعت آینده در مورد رفتن به ژنو تصمیم خواهد گرفت.

22:50  کریستین ساینس مونیتور سفر نتانیاهو به مسکو برای تاثیرگذاری بر روند مذاکرات هسته‌ای را مورد توجه قرار داده است. معاون وزیر خارجه رژیم صهیونیستی که در این سفر نتانیاهو را همراهی می‌کند، اظهار داشته است که هر چند امید چندانی به تاثیرگذاری جدی بر پوتین ندارد ولی از تلاش برای وارد کردن کوچک‌ترین تاثیرات نیز دست نخواهند کشید.

22:45  دیدار دو جانبه محمد جواد ظریف و هیأت روسی آغاز شد.

22:30 ظریف در انتهای گزارش خود در فیسبوک: تا کنون طبق قرار و برنامه ریزی خودمان پیش رفته ایم و قرار است فردا صبح مذاکرات جدی و ریز در مورد تفاهم نهایی با خانم اشتون شروع شود. الآن خبر دادند که معاون وزیر امورخارجه روسیه تقاضا کرده که علاوه بر دوستان هیئت، بنده را هم ببیند؛که در راه اطاق من در هتل اینترکنتانینتال ژنو است. البته امروز صبح هم با معاون وزیر امورخارجه چین همین جا دیدار خوبی داشتم. ببخشید که باید سریع رفع زحمت کنم و برای ملاقات آماده شوم.

22:20  برخی اخبار تایید نشده از احتمال برگزاری دور بعدی مذاکرات در صبح فردا خبر می دهند. یک منبع آگاه در هیات آمریکا جو مذاکرات را مثبت توصیف کرد و گفت بنا بوده دور اول مذاکرات گروهی کوتاه باشد تا مذاکرات 2جانبه آغاز شود.برای حضور دوباره وزرای خارجه، کاترین اشتون تصمیم می گیرد/ دفعه پیش وضعیتی بود که حضور وزرای خارجه در مذاکرات با ارزش بود و ما توانستیم تصمیم های مهمی بگیریم

22:15  وندی شرمن: معماری تحریم‌ها در اثر کاهش آنها فرو نخواهد ریخت، تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران تا زمان حصول توافق جامع حذف نخواهد شد.

21:58  هاآرتص به نقل از دیپلمات‌ ارشد آمریکایی: در توافق موقت، کاهش تحریم‌های ایران، متوازن، هدفمند، محدود و قابل بازگشت خواهد بود.

21:52 دکتر ظریف: اینکه به نتیجه برسیم یا نه بستگی دارد به اینکه چقدر در موضوعات باقی مانده به تفاهم برسیم

21:50 طبق برنامه، فردا صبحانه کاری دکتر ظریف و روسای سازمانهای بین المللی مستقر در ژنو برگزار خواهد شد، سپس ملاقات دکتر ظریف و خانم اشتون انجام خواهد شد تا درباره چگونگی پیشبرد متن ،بررسی متن بر اساس کار مشترک و احترام متقابل بخث شود.

40: 21  هاآرتص به نقل از دیپلمات‌های آمریکایی: فکر می‌کنم به پیشرفت‌های خوبی دست یافته‌ایم.

21:30  نشست خبری وندی شرمن تا دقایقی دیگر در محل مذاکرات برگزار خواهد شد.

21:20  عراقچی عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران و سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه و نماینده این کشور در گروه 1+5 با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

21:20  ظریف به هتل بازگشت. خبرنگاران در مورد این که باید کوتاهی غیرمعمول جلسه را مثبت یا منفی بدانند، دچار تردید شده‌اند.

21:00  جلسه اول بین ایران و 5+1 بعد از 15 دقیقه پایان یافت. گفته می‌شود که طرف آمریکایی به مدت پنج دقیقه برای دیگران مسائل را توضیح داده است. یک مقام آمریکایی می‌گوید جلسه هفت جانبه بین ایران و 1+5 از آن رو کوتاه بوده است که در آن فقط در خصوص نحوه پیگیری مذاکرات بحث شده است.

20:40  دور اول گفتگوها 3+3 و ایران با حضور اشتون و ظریف آغاز شد. محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا لحظاتی پیش و قبل از آغاز مذاکرات ایران و 1+5 در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو عکس یادگاری گرفتند. 

20:29 روزن خبرنگار ال مانیتور به نقل از عوامل رسانه‌های اسرائیل در محل مذاکرات نوشته است که وزرای اسرائیلی به جزئیات پیشنهاد مطرح در گفتگوها دست یافته‌اند.

20:25  ظریف و سایر اعضای تیم ایران نیز به سوی محل برگزاری اجلاس عمومی حرکت کردند.

20:20  نمایندگان 5+1 در حال حرکت به سمت محل برگزاری اجلاس عمومی هیات‌های هفت کشور و اشتون هستند.

20:01  خبرنگار المیادین: فرانسه از مواضع سختگیرانه‌اش در مورد توافق هسته‌ای با ایران عقب نشست.

19:45  ظریف در جمع خبرنگاران : صحبت‌‌های خوبی با خانم اشتون داشتیم و بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم به این روند ادامه دهیم. وی در ادامه گفت: قرار است بعد از جلسه دوجانبه با کشورهای مختلف دیداری مجدد با خانم اشتون داشته باشیم. ظریف با اشاره به متن مذاکرات تاکید کرد: فعلا در خصوص روند مذاکرات صحبت می‌کنیم و متن جدیدی نداریم.

19:19  عباس عراقچی در جمع خبرنگاران در ژنو : هنوز وارد مذاکره درباره متن نشده‌ایم. احتمال دارد مذاکره دوجانبه میان ایران با چین، روسیه، امریکا و سه کشور اروپایی برگزار شود.

19:00    بر اساس اخبار رسیده به تابناک فضای مذاکراتی تا به الان سازنده و مثبت بوده است.

18:50    نشست چند جانبه با حضور دکتر ظریف و خانم اشتون خواهد بود و پس از آن مذاکرات در سطح معاونین ادامه می یابد.

18:35    مذاکرات چند جانبه ساعت 6 به وقت ژنو (20:30 به وقت تهران) پی گیری می شود.  

18:30    پایان مذاکرات ظریف و اشتون

18:15    آلن ایر سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا : «کری » در صورت نیاز بازهم به مذاکرات هسته ای ملحق می شود

17:51    وستروله وزیرخارجه آلمان: هدف اصلی مذاکرات اعتمادسازی است

17:35   هیگ وزیر خارجه انگلیس: اختلافات جدی نیست

17:10   توئیت جالب عراقچی در توئیتر: "دیپلمات، مذاکره، شهادت – خدایا این محرم چه محرمی است! از ژنو تا بیروت، ما با همیم!"

17:05 ناهار کاری اشتون و ظریف آغاز شد.

16:50  توماس فریدمن تحلیل‌گر مشهور آمریکایی در یادداشتی در نیویورک‌تایمز: خاورمیانه یک بار دیگر نشان می‌دهد که اگر خوب غذا بخورید، به اندازه کافی ورزش کنید و دخانیات مصرف نکنید، آن قدر عمر خواهید کرد که هر چیزی را ببینید و از جمله اتحاد یهودیان حاکم بر بیت‌المقدس با سعودی‌های خادم حرمین شرفین را علیه شیعیان فارس‌زبان ایران و آمریکایی‌های پروتستان را. هندوهای هندی و کنفوسیوسی‌های چینی نیز طرفدار ایران و آمریکا هستند ولی سکولارهای فرانسوی موضع باری به هر جهت دارند.

16:20  سخنگوی دولت فرانسه: رئیس جمهور اولاند معتقد است که سخنان امروز آیت‌الله خامنه‌ای در مورد اسرائیل، مذاکرات ایران و 5+1 را پیچیده می‌کند.

16:10  «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس که به ترکیه سفر کرده در نشست خبری مشترک با داود اوغلو همتای ترکی خود تأکید کرد که فرصت برای توافق با ایران درباره برنامه هسته‌ ای اش وجود دارد.

16:08  وزارت خارجه فرانسه: پاریس در مذکرات هسته ای با ایران محتاطانه عمل خواهد کرد؛ منتظر پاسخ تهران در زمینه پیشنهادهای فرانسه درباره برنامه های هسته ای ایران هستیم.

16:05   مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز داشت که در ناهار کاری اشتون و ظریف، وزیر خارجه ایران، دستور کار بعدازظهر امروز مشخص خواهد شد.

15:50  آسوشیتد پرس حضور نماینده یهودیان در مجلس شورای اسلامی در اجتماع دانشجویان ایرانی در مقابل دفتر سازمان ملل در تهران را نشانه حمایت یهودیان ایران از برنامه هسته‌ای کشور دانسته است.

مذاکرات احتمالا به روز جمعه هم کشیده خواهد شد

15:40  دیدار ظریف با طرف چینی پایان یافته است. پس از اقامه نماز ظهر، نهار کاری اشتون و محمد جواد ظریف برگزار خواهد شد.

14:50  ملاقات وزیر خارجه ایران و معاون وزیر خارجه چین برای ساعت 15 به وقت تهران تنظیم شده است.

14:10  شواهد زیادی از تمدید مذاکرات تا روز جمعه وجود دارد. منابع آگاه خبر می‌دهند که تیم ایرانی برای شب جمعه نیز هتل رزرو کرده است و احتمالا صبح شنبه به تهران باز خواهد گشت.

14:00  محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ساعت 14:30 به وقت ژنو (17 به وقت تهران) در محل اقامتگاه محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو بر سر میز ناهار در خصوص مذاکرات ایران و گروه 1+5 به رایزنی و تبادل نظر می پردازند.

13:40  لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه در پیام تسلیتی به محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوی اسلامی ایران، سوء قصد خونین در برابر سفارت کشورمان در بیروت را محکوم کرد. یکی از خبرنگاران غربی از بازدید سفیر انگلیس در بیروت، از سفارت ایران برای عرض تسلیت خبر داده است.

13:05  مذاکره‌کننده‌های آمریکایی وارد ژنو شدند. تیم مذاکرکننده ایرانی و تیم‌های اتحادیه اروپا دیشب وارد ژنو شده‌اند. مذاکره‌کننده‌های آمریکایی هم امروز با سرپرستی «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه آمریکا وارد سوئیس شدند.
مذاکرات احتمالا به روز جمعه هم کشیده خواهد شد

11:00  سید حسین موسویان مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای سابق ایران در مطلبی برای فایننشال تایمز نوشت که این فشار تحریم‌ها نبود که ایران را به پای میز مذاکرات آورد بلکه تمایل رئیس‌جمهور ایران برای برقراری رابطه خوب با غرب و تغییر خط قرمزهای آمریکا در قبال ایران بود. خط قرمز آمریکا از «ممنوعیت غنی‌سازی» به «ممنوعیت ساخت بمب» تغییر پیدا کرده است

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

56  −  49  =