احتمال تماس‌های تلفنی سطح بالا برای رفع اختلافات

موضع فرانسه در مورد مذاکرات هسته‌ای که در دور گذشته در ژنو، مانع رسیدن دیگران به توافق شد، همچنان از زبان وزیر خارجه این کشور تکرار می‌شود. پیش‌بینی می‌شود تماس تلفنی سطح بالا برای رفع این مشکل برقرار شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از تابناک انتظار می‌رود که تماس تلفنی بین کری و فابیوس وزرای خارجه آمریکا و فرانسه، بین هیگ و فابیوس و احیانا بین اوباما و اولاند برای رسیدن به توافق در راه باشد.

این در حالی است که مواضع فابیوس در ساعات گذشته، برخی خبرنگاران را در ساعات گذشته به وضعیتی رسانده است که آرزو می‌کنند، کسی از وی سؤالی نپرسد تا وی امکان سنگ‌اندازی در مذاکرات را پیدا نکند.

در حالی که در ساعات گذشته از وی نقل شده ‌که لازمه رسیدن به توافق با ایران، سرسختی است، این نگرانی وجود دارد که ناتوانی دیگر اعضای 5+1 در اقناع فرانسه و نزدیکی احتمالی آن‌ها به موضع این کشور، مانع ورود دو طرف به مذاکره بر سر جزئیات شود.

بنا بر خبری که در ساعات پایینی دیشب منتشر شد، مایکل‌مان سخنگوی اشتون تأیید کرده است که در دور قبلی مذاکرات، اشتون تنها کری را برای پیوستن به مذاکرات با طرف ایرانی دعوت کرده ‌و فابیوس و دیگر وزرا بدون دعوت و احتمالا به سبب نگرانی از محتوای توافق احتمالی بین ایران و آمریکا به ژنو رفته‌اند.

در فاصله دو دور مذاکرات، اولاند و فابیوس به سرزمین‌های اشغالی رفتند و اولاند اظهار داشت که: «فرانسه طرفدار رسیدن به یک توافق مقدماتی با ایران است؛ اما بر مبنای چهار نکته و شرط».

‌«شرط نخست این است که از اکنون همه تأسیسات هسته‌ای ایران تحت نظارت بین‌المللی قرار بگیرد. شرط دوم آن که غنی‌سازی اورانیوم در سطح 20 درصد در ایران تعلیق شود. سوم اینکه ذخیره فعلی اورانیوم موجود در ایران کاهش پیدا کند».

رئیس جمهور فرانسه در ادامه اظهار داشته: «در ‌‌نهایت، کار ساخت رآکتور آب سنگین اراک باید متوقف شود. این‌ها شرط‌هایی است که از نظر ما، برای تضمین هر گونه توافق ضروری است».

هنوز ‌‌دقیقا موضع فرانسه در دور جدید مذاکرات و کاهش یا افزایش درخواست‌های این کشور و نیز میزان نزدیک شدن دیگر اعضای 5+1 به دیدگاه‌ها این کشور روشن نیست.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

9  ⁄  1  =