لحظه به لجظه با مذاکرات ژنو/ به روز شده در ۱۷:۲۹ یک منبع غربی: وارد بحث درباره رآکتور اراک شده‌ایم

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد سومین روز خود شده که به نظر می رسد بر خلاف دوره های پیشین، این دوره از گفت و گوها با حواشی کمتر و احتمالاً با تمرکز بیشتر بر موضوع اصلی مورد نظر، یعنی رسیدن به یک متن مورد توافق پیش می رود. انتظار می رود کار ورود به جزئیات این توافقنامه امروز به طور جدی آغاز شود.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،به  نقل از  «تابناک»، در شرایطی که نخستین روز مذاکرات هسته ای ژنو (روز سه چهارشنبه) بیشتر بر تعیین دستور کار مذاکرات در روزهای بعدی استوار بود و به جز تعدادی جلسه دوجانبه با هر یک از کشورها، تحول خاصی در آن رخ نداد، اما روز دوم شاهد بحث های جدی تری بود و بر اساس برخی گزارش ها، بحث درباره جزئیات توافقنامه هسته ای ایران عملاً آغاز شده است.

آغاز دومین روز مذاکرات ژنو، با موضع گیری ها و اظهارنظرهای مقامات دو طرف همراه بود. صبح دیروز، عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران با حضور در جمع خبرنگاران ایرانی از ضرورت جلب اعتماد ایران از سوی کشورهای 1+5 سخن گفت و اشاره کرد که در هر توافقی، اقدامات انجامی از سوی ایران، با اقدامات طرف مقابل هم تراز و متوازن خواهد بود. در طرف مقابل نیز از سخنگوی اشتون گرفته تا مقامات ارشد کشورهای عضو گروه 1+5، افراد متعددی درباره روند و محتوای مذاکرات اظهارنظر نمودند.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان روز گذشته دو بار با کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگ کننده 1+5 دیدار و گفت و گو کرد. ملاقات سومی نیز میان این دو در نظر گرفته شده بود که به دلیل طولانی شدن جلسه هماهنگی اعضای 1+5، به امروز موکول شد. گفته می شود با توجه به روند کلی مذاکرات، به احتمال بسیار زیاد گفت و گوها در روز شنبه نیز ادامه خواهد یافت.

خبرنگاران حاضر در ژنو، جو کلی مذاکرات را بسیار مثبت ارزیابی می کنند؛ اما گفته می شود در حال حاضر، بحث اصلی بر سر جزئیاتی است که برای دو طرف دارای اهمیت بوده و نوع پرداختن به آن ها در متن توافقنامه، از سوی طرفین با حساسیت پیگیری می شود.

به هر حال، انتظار می رود گفت و گوهای امروز عمدتاً بر سر جزئیات متن توافقنامه هسته ای متمرکز بوده و نسبت به روزهای قبل، در فضای جدی تری برگزار شود.

خبرهایی که در ادامه به تدریج در حال تکمیل است، به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین چیده شده است.

17:29 – مایکل مان، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته اشتون هنوز از وزرای خارجه برای حضور در ژنو دعوت نکرده است. در صورتی که قرار بر امضای توافق باشد، وزرای خارجه دعوت خواهند شد.

17:21 – اعضای هیئت آمریکایی از جلسه خصوصی خود بازگشته اند و مشغول تماس با واشنگتن هستند.

17:01 – گفته می‌شود قرار است کاترین اشتون که به نمایندگی از 1+5 با ایران مذاکره می‌کند در دور چهارم که عصر روز جمعه برگزار می‌شود، آخرین مواضع این کشورها که از پایتخت‌های‌شان درباره متن تفاهم مشترک دریافت کرده‌اند را به اطلاع هیات مذاکره کننده ایران برساند.

16:59 – منابع خبری از ژنو اعلام کردند دور دوم  مذاکرات  دوجانبه امروز بین وزیر امور خارجه کشورمان با مسئول سیات خارجی اتحادیه اروپا  ساعت 16 به وقت محلی (18:30 وقت تهران) آغاز می شود.

16:55 – ظریف با اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه دیدار کرد.
 

یک

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  +  22  =  25