لحظه به لحظه با چهارمین روز مذاکرات ژنو

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد روز چهارم خود می‌شود که با ورود تدریجی وزرای خارجه 5+1 کشورها بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده‌اند. ایران در روزهای گذشته توانست با متمرکز کردن گفتگوها با اشتون، خود را از اختلافات داخلی 5+1 دور کند. گویا تا ساعات پایانی دیشب، طرفین بر سر حق غنی‌سازی به توافق رسیده و اکنون مسائل اساسی سرنوشت اراک و احتمالا تحریم‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد روز چهارم خود می‌شود که با ورود تدریجی وزرای خارجه 5+1 کشورها بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده‌اند. ایران در روزهای گذشته توانست با متمرکز کردن گفتگوها با اشتون، خود را از اختلافات داخلی 5+1 دور کند. گویا تا ساعات پایانی دیشب، طرفین بر سر حق غنی‌سازی به توافق رسیده و اکنون مسائل اساسی سرنوشت اراک و احتمالا تحریم‌ها هستند.

به گزارش «تابناک»، روز گذشته لاوروف اولین وزیر خارجه‌ای بود که خود را به ژنو رساند و دیداری صمیمانه با ظریف داشت. کری و وزرای خارجه چین و انگلیس نیز در راه ژنو هستند ولی فابیوس و وستروله وزرای خارجه فرانسه و آلمان خود را به ژنو رسانده‌اند.

به نظر می‌رسد که مذاکرات مثبت است و البته با سختی و فشردگی به پیش می‌رود. ظریف دیروز اظهار داشت که تقریبا 90 درصد راه تمام شده است و ده درصد مسائل باقی مانده است. در حال حاضر، بحث اصلی بر سر جزئیاتی است که برای دو طرف دارای اهمیت بوده و نوع پرداختن به آن ها در متن توافقنامه، از سوی طرفین با حساسیت پیگیری می شود. ظریف البته دیروز اظهار داشت که تا زمانی که روی همه چیز به توافق نرسیده باشیم یعنی روی هیچ چیز به توافق نرسیده ایم.

 

خبرهایی که در ادامه به تدریج در حال تکمیل است، به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین چیده شده است.

14:27                    نشست ظریف و اشتون پایان یافت.

 

14:20                    آیت الله جوادی آملی: تیم مذاکره کننده هسته ای با پیروزی باز می گردد و اگر این پیروزی در این دور از مذاکرات هم حاصل نشود در دورهای دیگر به دست می آید.

14:05                   سخنگوی وزارت خارجه چین قبل از عزیمت به سوی ژنو: گفتگوها به مرحله نهایی رسیده است.

13:57                   اخضر ابراهیمی هم وارد هتل شد؛ شاید مذاکرات ارتباطی هم با مساله سوریه داشته باشد.

13:55                  هیگ در هنگام ورود به هتل محل مذاکرات: توافقی امضا نمی‌شود مگر این که همه جنبه‌های برنامه هسته‌ای ایران را در بر گیرد. اختلافات، همان اختلافات دو هفته پیش است. ما به این خاطر به این جا نیامده‌ایم که الزاما همه مسائل حل شده است بلکه به این خاطر این جا هستیم، که مسائل دشوارند.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

27  +    =  29