احتمالا روز پنجم، طولانی‌ترین دور مذاکرات را رقم خواهد زد!

مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در ژنو در حالی وارد روز چهارم خود شد که با ورود تدریجی وزرای خارجه 5+1 کشورها بیش از هر زمانی به توافق نزدیک شده‌اند. ایران در روزهای گذشته توانست با متمرکز کردن گفتگوها با اشتون، خود را از اختلافات داخلی 5+1 دور کند. گویا تا ساعات پایانی دیشب، طرفین بر سر حق غنی‌سازی به توافق رسیده و اکنون مسائل اساسی سرنوشت اراک و احتمالا تحریم‌ها هستند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک از «تابناک»، روز گذشته لاوروف اولین وزیر خارجه‌ای بود که خود را به ژنو رساند و دیداری صمیمانه با ظریف داشت. کری و وزرای خارجه چین و انگلیس نیز در راه ژنو هستند ولی فابیوس و وستروله وزرای خارجه فرانسه و آلمان خود را به ژنو رسانده‌اند.

به نظر می‌رسد که مذاکرات مثبت است و البته با سختی و فشردگی به پیش می‌رود. ظریف دیروز اظهار داشت که تقریبا 90 درصد راه تمام شده است و ده درصد مسائل باقی مانده است. در حال حاضر، بحث اصلی بر سر جزئیاتی است که برای دو طرف دارای اهمیت بوده و نوع پرداختن به آن ها در متن توافقنامه، از سوی طرفین با حساسیت پیگیری می شود. ظریف البته دیروز اظهار داشت که تا زمانی که روی همه چیز به توافق نرسیده باشیم یعنی روی هیچ چیز به توافق نرسیده ایم.

 

خبرهایی که در ادامه به تدریج در حال تکمیل است، به ترتیب جدیدترین به قدیمی‌ترین چیده شده است.

 

23:46 – نشست سه جانبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران، کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و جان کری وزیر خارجه آمریکا لحظاتی پیش آغاز شد.

23:18 – توئیتر روحانی: همان گونه که ظریف اشاره کرده است، غنی‌سازی هرگر متوقف نخواهد شد.

23:15 – نشست اشتون و ظریف پایان یافت. وستروله به هتل بازگشت

22:55 – دیدار اشتون و ظریف شروع شد.

22:33 – در حالی که جلسه 5+1 احتمالا برای صرف شام متوقف شده است تریتا پارسی خبر می‌دهد که ممکن است به زودی 5+1 به کارشکنی در مذاکرات متهم شود.

22:20 – لاوروف نیز هتل را ترک کرد.

22:00 – نشست کاترین اشتون با وزرای خارجه 1+5 به اتمام رسید. فابیوس هتل را ترک کرد.

21:51 – خبرنگار بی‌بی‌سی: احتمالا بخشی از اختلافات بر سر موضوع غنی‌سازی، اختلاف بر سر عبارت «حق دارد» و یا «اجازه دارد» است.

21:40 – دیپلمات‌های غربی: مذاکرات احتمالا فردا هم ادامه خواهد یافت. در صورت حصول توافق کری به ژنو باز خواهد گشت.

21:20 – نشست ظریف با وزیر خارجه سوئیس پایان یافت

 

21:08             دیدار اشتون با وزرای خارجه 3+3 از سر گرفته شد.

21:05             دیدار ظریف و وزیر خارجه سوئیس آغاز شد.

20:50             دیدار سه جانبه ظریف با وزرای خارجه چین و روسیه تمام شد.

 

20:45            شاید مذاکرات به فردا هم بکشد؛ در این صورت طولانی‌ترین دور مذاکرات هسته‌ای شکل خواهد گرفت.

20:30           دیدار سه جانبه ظریف با وزرای خارجه چین و روسیه آغاز شد.

19:45          جلسه کاترین اشتون با وزرای خارجه 1+5 به منظور استراحت، متوقف شد.

19:38          هومان مجد با توجه به وضعیت بی‌حوصلگی و انتظار خبرنگاران: اکنون وضعیت یک پاسبان مشغول کشیک را درک می‌کنم.

19:36         کری فردا به لندن خواهد رفت تا با هیگ وزیر خارجه انگلیس که او هم در ژنو است و نیز با نخست وزیر لیبی دیدار کند.

19:30         هانس بلیکس مدیرکل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی به بی بی سی گفته است که مطابق تفسیر او از ماده چهارم معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان پی تی) غنی سازی اورانیوم حق است.

19:11        مذاکران میان خانم اشتون و وزرای خارجه گروه (5+1) برای انتقال نتایج گفت و گوی دوجانبه با آقای ظریف آغاز شده است.

19:05        برخی از شنیده ها حاکی از آن است که جان کری وزیر امورخارجه امریکا فردا باید به لندن برود. بنابراین احتمالاً امشب آخرین روز مذاکرات است.

18:50        عباس عراقچی، در جمع خبرنگاران: مذاکرات به شکل سخت و فشرده ادامه دارد.دعوا بر سر کلمات است. مشخص نیست امشب به نتیجه برسیم، بحث بر سر متوازن بودن گام‌ها است.

18:48         در حالی که جان کری بعد از گفتگوی سه جانبه با خانم اشتون و ظریف هتل محل مذاکرات را ترک کرده بود دقایقی پیش بازگشت. خبرها حاکی است که وی هم اکنون در حال گفت و گو با لاوروف وزیر خاجه روسیه است.

18:10          طبق اخبار رسیده به تابناک، لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه در حال دیدار با وزیر امور خارجه چین است.احتمالاً وی پس از این دیدار با خانم اشتون نیز دیدار دوجانبه ای خواهد داشت.

 

17:51          وزیرخارجه چین به هتل محل اقامت برگشت.

17:46          وزرای شش کشور قصد دیدار دارند، روشن نیست که آیا ظریف نیز در این دیدار حضور خواهد داشت یا خیر

17:34          مقامات غربی: در بعضی موضوعات اختلاف تنها بر سر یک کلمه است.

17:30         اسرائیلی‌ها این بار کمتر در مورد مذاکرات اظهار نظر می‌کنند. شاید به این سبب که نمی‌خواهند بیشتر به روابط خود با آمریکا آسیب بزنند.

17:05        دیدار سه جانبه ظریف، اشتون و کری پایان یافت

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

5  ×    =  50