رشد ۹ درصدی رشد اقتصادی تا پایان سال ۹۳/تورم به ۲۵درصد می‌رسد

رییس جمهور با اشاره به این‌که نرخ رشد اقتصادی تا پایان سال 1393 به سه درصد و تورم به 25 درصد می‌رسد گفت: در مدت کوتاه 100 روزه در راستای کنترل و مهار تورم گام‌هایی برداشته‌ایم به طوری که روند افزایش تورم یک درصد کاهش پیدا کرده است.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،از ایسنا حسن روحانی در ارائه گزارش 100 روزه فعالیت دولت یازدهم به مردم با اشاره به خالی بودن خزانه اظهار کرد: خزانه کشور جایی است که درآمدهای کشور به آنجا منتقل و مخارج از آن تامین می‌شود. طبق قانون بودجه باید ماهانه 17 هزار و 500 میلیارد تومان درآمد به خزانه واریز می شد زیرا درآمد و مخارج در قانون بودجه سال جاری 210 هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: دوازدهم مرداد ماه موجودی خزانه 1280 میلیارد تومان بود و باید در همان ماه 7500 میلیارد تومان به پرداخت حقوق اختصاص می دادیم.

روحانی گفت:‌ در پایان مرداد ماه فقط 2870 میلیارد تومان در خزانه موجود بود یعنی بیش از 4060 میلیارد تومان باید از بانک استقراض می‌کردیم تا بتوانیم حقوق مرداد را پرداخت کنیم.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که با مشکلی به نام عدم تامین درآمدها روبرو شدیم، اضافه کرد: در پنج ماه نخست امسال فقط 47 درصد منابع پیش بینی شده در بودجه تامین شده بود.

تورم و رکود سال گذشته در تاریخ 50 ساله بی سابقه است

وی با اشاره به این‌که اقتصاد کشور با شرایط رکود تورمی روبرو است خاطرنشان کرد: در تاریخ اقتصاد کشور سال‌هایی بوده که با رکود مواجه بودیم و رشد اقتصادی منفی بوده است. به عنوان مثال در سال 1365 رشد اقتصادی منفی 9 درصد بوده اما در عین حال در همان سال تورم 23 درصد بوده است.

روحانی تصریح کرد:‌ در سال 1374 نیزدرحالی که نرخ تورم 49 درصد بوده رشد اقتصادی سه درصد بوده است بنابراین این که در اقتصاد کشور تورم بالای 40 درصد و رشد منفی همزمان با هم رخ دهد بی سابقه بوده است اما در سال گذشته رشد اقتصادی منفی 5.8 درصد و رشد تورم بیش از 30 درصد بوده است.

وی با بیان این‌که این نرخ رشد اقتصادی به معنای کوچکتر شدن شش درصدی اقتصاد و سفره مردم است گفت: تمام تلاش ما این است که رشد اقتصادی در پایان سال جاری به صفر و یا حتی درصدی مثبت برسد و تا پایان سال آینده شاهد رشد اقتصادی سه درصدی باشیم.

رییس جمهور با تاکید بر این‌که زمانی که دولت را تحویل گرفتیم تورم بالای 40 درصد بود اظهار کرد: این حد رکود و تورم در تاریخ 50 ساله کشور بی سابقه بود. به استثنای سال‌های 1357 و 1358 که به دلیل انقلاب شرایط خاصی بر کشور حاکم بوده است.

کند شدن روند رشد تورم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که در مدت کوتاه 100 روزه در راستای مهار تورم گام برداشتیم خاطرنشان کرد: موضوع تورم برای من از اهمیت بسیار برخوردار است به طوری که هر دو سه روز یکباره درباره آن سوال می کنم و هر هفته آمار مربوط به تورم را از مسوولان می‌خواهم.

روحانی با اشاره به این‌که در ماه‌های ابتدایی سال هر ماه روند رشد تورم نسبت به ماه قبل حدود 2.2 درصد بوده است، گفت:‌ در دو ماه اخیر این روند کند شده و به حدود 1.2 درصد رسیده است.

رییس جمهور ادامه داد: این در حالی است که در پایان مرداد و شهریور ماه تورم نقطه به نقطه 43 درصد بوده در پایان مهر ماه نرخ تورم نقطه به نقطه به 36 درصد رسیده است.

نرخ تورم در سال 1393 به 25 درصد می‌رسد

وی با تاکید بر این‌که صعود تورم را مهار کرده‌ایم خاطرنشان کرد: تلاش ما این است که نرخ تورم را به نقطه مطلوب رسانده و تا پایان سال آینده شاهد تورم 25 درصدی باشیم.

روحانی با اشاره به این‌که در ماه‌های پایانی سال کنترل تورم سخت‌تر می‌شود اضافه کرد: مسوولان قول داده‌اند که تورم تا پایان سال جاری به 35 درصد برسد.

بدهی بیش از 200 هزار میلیارد تومانی دولت دهم

رییس جمهور با بیان این‌که دولت دهم پولدارترین دولت بوده است گفت: درآمدهای دولت طی هشت سال گذشته حدود 600 میلیارد دلار بوده که بی سابقه است اما دولت دهم بدهکارترین دولت نیز بوده است.

روحانی اظهار کرد: دولت در مردادماه به سیستم بانکی بیش از 74 هزار میلیارد تومان، به صندوق تامین اجتماعی و صندوق بازنشستگی 60 هزار میلیارد تومان و به پیمانکاران و بخش خصوصی حدود 55 هزار میلیارد تومان بدهی داشته است بنابراین رقم بدهی دولت بیش از 200 هزار میلیارد تومان است.

نقش مسکن مهر در افزایش نرخ تورم

وی در ادامه اولین عامل تورم را رشد بی حساب نقدینگی اعلام و خاطرنشان کرد: میزان نقدینگی از 64 هزار میلیارد تومان در سال 1384 تا پایان دولت دهم به حدود 470 هزار میلیارد تومان رسیده و اکنون از مرز 500 هزار میلیارد تومان عبورکرده است که بخشی از این رشد نقدینگی به استقراض دولت از بانک مرکزی و ورود پول پر قدرت به اقتصاد باز می‌گردد.

رییس جمهور به اجرای طرح مسکن مهر و تاثیر آن بر رشد نقدینگی اشاره و خاطرنشان کرد: برای اجرای طرح مسکن مهر 43 هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی استقراض شده و به بانک مسکن داده شده است. این درحالی است که کل پایه پولی کشور از زمان خلق پول تاکنون 100 هزار میلیارد تومان بوده که 43 هزار میلیارد تومان آن مربوط به مسکن مهر است بنابراین طرح مسکن مهر نقش مهمی در تورم داشته است.

روحانی با اشاره به این‌که تورم مالیات فقرا است گفت: اگر بتوانیم رشد نقدینگی را متوقف کنیم روند تغییر نرخ تورم نزولی خواهد شد.

وی تاکید کرد: نقدینگی را باید کنترل و مهار کنیم به ویژه در بخش‌هایی که بحث پایه پولی و بانک مرکزی مطرح است.

اطلاع یافتن از حساب بانکی مردم اشتباه است

رییس جمهور درباره استفاده از اطلاعات حساب‌های مردم برای چگونگی پرداخت یارانه نقدی گفت: اطلاع از حساب‌های بانکی مردم اشتباه است و نباید وارد زندگی خصوصی مردم شد.

به گفته وی، این امر باعث می‌شود که اعتماد مردم به سیستم بانکی از بین برود و در نتیجه ضرر این کار از منفعت آن بیشتر خواهد بود.

ان‌شاءالله با توافق ژنو، سیستم و روابط بانکی متحول می‌شود

روحانی به توافق اخیر ایران و 1+5 در ژنو اشاره کرد و با بیان اینکه "ان‌شاءالله سیستم بانکی و روابط بانکی ما با اجرای این توافق متحول می‌شود"، اظهار کرد: در این توافق بیان شده که تحریم‌های جدیدی اعمال نخواهد شد و این خود یعنی محدود شدن و مهار تحریم‌ها.

وی خاطرنشان کرد: خیلی‌ها تلاش می‌کردند که ایران منزوی شود، اما امروز چه کسی منزوی است؟ امروز دشمنان ما منزوی هستند و ما از همیشه در صحنه بین‌الملل فعال‌تر هستیم.

رییس‌جمهور با اشاره به فضای حاکم در نیویورک و بیشکک و استقبال جهانیان برای دیدار با مقامات ایرانی نیز گفت: این فضا تداعی‌کننده همان حرف نخست‌وزیر ایتالیا بود که می‌گفت "رقابتی در دنیا برای حرکت به سمت ایران وجود دارد".

دولت دهم به مصوبه مجلس درباره نرخ ارز عمل نکرد

روحانی گفت: یکی از مشکلاتی که دولت با آن مواجه شد این بود که در قانون بودجه مجلس نرخ ارز را از 1200 به 2500 تومان افزایش داده بود و دولت دهم می‌بایست دراوایل تیر ماه نرخ دلار را از 1200 تومان به حدود 2500 تومان افزایش می داد اما این کار را نکرد و در نتیجه با مشکل روبرو شد.

وی در پایان نسبت به رفع تحریم سیستم بانکی ابراز امیدواری کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

4  +  5  =