پول‌ هایی که خاطره شدند

بچه‌های پریروز، آنان که امروز پدر شده‌اند، آنان که کیک و نوشابه، پفک مینو، کارملا، تی‌تاپ، آدامس‌ خروس‌نشان، یام‌یام، کیت‌کت، نوشابه‌های شیشه‌ای و ساندویچ‌های کالباس مدرسه را هنوز در خاطراتشان مزمزه‌ می‌کنند، از سکه‌ها و اسکناس‌های گذشته‌ای نه‌چندان دور، خاطره‌ها دارند.

اسکناس‌های فراموش شده

با این حال و جدا از سکه‌ها، اسکناس‌های فراموش شده‌ای هم داریم که این روزها جز خاطره‌ای از آنها باقی نمانده است.

اسکناس‌ها برخلاف سکه‌ها کاربرد گسترده‌ای در عیدی دادن داشته و دارند! بخصوص اسکناس‌های نو که از لای قرآن بیرون می‌آمد و چه چشم‌هایی که سوسوی انتظار دریافت آنها را نمی‌زد. بوی عیدی، بوی توپ، بوی کاغذ رنگی… .

آمار می‌گوید از اول پیروزی انقلاب تاکنون 11 قطعه اسکناس منسوخ شده است. به حافظه‌تان فشار بیاورید، اسکناس 10 تومانی که تصویر شهید مدرس روی آن بود، اسکناس 20 تومانی که تصویر حرم امام رضا(ع) را روی خود داشت و اسکناس 50 تومانی که میزبان تصویری از نماز جمعه بود.

اگر جیب کسی از ما بچه‌های پریروز حامل یک یا چند قطعه از این اسکناس‌ها بود، احساس می‌کرد برای خودش مردی شده است و چه احساس قدرتی! 50 تومانی که برای خودش ثروتی بود و عیدی گرفتن آن آرزویی دوست‌داشتنی؛ چراکه بیشتر اسکناس‌های عیدی 20 یا حداکثر 50 تومانی بود.

مثل الان نبود که اسکناس 500 تومانی به درد پول خرد بخورد و به قولی اگر آن را به متکدی بدهی، قهر می‌کند! یاد همه آن سکه‌ها، اسکناس‌ها و نوستالژی غنی که با خود داشت، بخیر.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

48  +    =  53