ابعاد «طراحی و پیاده سازی سیستم چک الکترونیک در ایران»

معرفی و دانلود کتاب:

چک الکترونیکی، یک سند دیجیتالی امضا شده به صورت الکترونیکی است که می تواند سایر اسناد و اطلاعات صورتحساب، اعلامیه ها، پشت نویسی و واگذاری را نیز با خود همراه داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،امروزه محصولاتی تحت عنوان چک الکترونیکی ، تهیه شده اند که همگی یک چک الکترونیکی به معنای واقعی کلمه نیستند . این محصولات در یکی از   دسته های «الکترونیکی کردن چک » ، « تبدیل چک  » ،« تصویر نمودن چک » « نوشته جات امضا نشده  » و ،« جایگزینی چک  » واقع می شوند.  ولی چک الکترونیکی، یک چک تمام الکترونیکی، و یک جایگزین الکترونیکی برای چک کاغذی است.

 چک های الکترونیکی همچون چک های کاغذی، دارای الزام تعهدآور قانونی برای پرداخت هستند در آن و به جای امضاهای دست نوشته، از امضاهای دیجیتالی در آن استفاده می شود. چک الکترونیکی، یک سند دیجیتالی امضا شده به صورت الکترونیکی است که می تواند سایر اسناد و اطلاعات صورتحساب، اعلامیه ها، پش ت نویسی و واگذاری را نیز با خود همراه داشته باشد.

مزیت دیگر چک الکترونیکی، این است که روی استانداردها و شبکه های باز طراحی می شود و هر چند مانند سایر رو ش های پرداخت الکترونیکی می تواند در معرض حملات واقع شود، ولی برخلاف دیگر روش های پرداخت، از یک طرف با بهره گیری از مطمئن ترین رو ش ها، هویت شناسی، مجازشناسی، محرمانگی، جامعیت، نفی انکار و جلوگیری از دوبار خرج شدگی را تأمین می کند، و از طرف دیگر با اتکا به قانون چک، از الزام قانونی پرداخت شدن برخوردار است که استفاده از آن را همچون نسخة کاغذی خود، مطمئن و پرطرفدار می سازد.

وقتی سایر روش های پرداخت، اینترنتی می شوند، قطعیت پرداخت شدن آنها بدلیل مشکلات امنیتی شبکه های باز، کمتر می شود .

در چندین سال گذشته، سیستم هایی برای پرداخت الکترونیکی به روش‌های اعتباری، چک و پول نقد در مؤسسات تحقیقاتی و کمیته‌های استاندارد معرفی شده است.

بنابر تعریف، چک الکترونیکی نسخه نمایشی چک کاغذی است، چک‌های الکترونیکی تفاوت زیادی با چک کاغذی ندارد چرا که همان اطلاعاتی را دارند که در چک‌های کاغذی موجود است، همچنین می‌توانند با همان ارزش و چهارچوب قانونی چک های کاغذی پایه‌ریزی شوند، قابلیت پیوند به اطلاعات نامحدود و معاوضه سریع بین سایر بخش‌ها و در هر تراکنش مشابه چک‌های کاغذی امروزی استفاده می‌شوند.

در کتاب «طراحی و پیاده سازی سیستم چک الکترونیک در ایران» بیشتر با این مقوله آشنا شوید.

برای دانلود اینجا را کلیک کنید

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

7  ×    =  21