وزیر ارشاد برگسترش همکاریهای خبری ایران و عراق تاکید کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با هیات خبری عراق، بر گسترش همکاری های خبری و تعاملات فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک، به نقل از ایرنا ˈ علی جنتی ˈ روز پنجشنبه در دیدار با ˈموید الامیˈ رئیس سندیکای خبرنگاران عراق و ˈشفیق العبیدیˈ رئیس خبرگزاری عراق به روابط دیرینه و ریشه دار دو کشور ایران و عراق اشاره کرد و گفت: امید است با رفت و آمدهای دو طرفه روابط دو کشور در زمینه خبری و رسانه توسعه یابد.
 
وی افزود: با توجه به روابط دیرینه و چندصد ساله ایران و عراق، دو کشور باید در همه زمینه ها همکاری و تعامل سازنده داشته باشند.
 
جنتی گفت: برای مقابله با توطئه های زیادی که از طرف برخی کشورهای غربی ضد دوملت وجود دارد، تعامل و همکاری بیشتر رسانه ای یک ضرورت است.
 
عضو کابینه دولت یازدهم ، دیدار نوری المالکی نخست وزیر عراق با مقامات ایرانی را نشانه ریشه دار بودن روابط ایران و عراق در زمینه های مختلف برشمرد.
 
جنتی گفت: امروز توطئه های دشمنان علیه دو کشور در چارچوب یک جنگ نرم ضد دو ملت است.
 
به گفته وی همکاریهای نزدیک رسانه ای نقش بسزایی در خنثی سازی توطئه ای دشمنان و بیگاناگان علیه دو کشور خواهد داشت.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، دیدار هیات خبری عراق با محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) را سرآغازی برای برای گسترش همکاری خبری، رسانه ای و بین المللی میان دو کشور دانست.
 
وزیر ارشاد گفت: انجام سفرهای کوتاه برای شناخت تمدن و فرهنگ ایران اسلامی کافی نیست و زمان بیشتری برای شناخت، معرفی و آشنایی با ظرفیت های ایران و بازدید از مناطق مختلف نیاز است.
 
جنتی افزود: عراق دارای جایگاه فرهنگی علمی بالاست و در دانشگاهها و مراکز علمی خود نخبگان فراوانی دارد، جمهوری اسلامی ایران نیز دارای فرهنگ و تمدن بزرگ و نخبگان و فرهیختگان فراوانی است لذا نیاز است که همکاری و تعامل بیشتری میان دو کشور در زمینه های علمی و آموزشی وجود داشته باشد.
 
جنتی تاکید کرد با توجه به تعامل سازنده ایران و عراق در زمینه های مختلف، نسبت به آینده روابط دو کشور در زمینه ای مختلف خوشبین هستیم.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به تحریم های اعمال شده ضد ایران اشاره کرد و گفت: به برکت مقاومت و پایداری مردم این مرز و بوم خوشبختانه ملت ایران به دستاوردهای زیادی به ویژه در زمینه علم و فناوری و برنامه های صلح آمیز هسته ای دست یافته است.
 
به گفته وی امروز بعد از گذشت مدتها کشورهای غربی به حق ایران در استفاده از برنامه صلح آمیز هسته ای اعتراف کردند، بخاطر همین است که ما می گوییم مقاومت تنها راه برا ی خنثی کردن توطئه های دشمنان و رسیدن به پیروزی نهایی است.
 
در ادامه این دیدار رییس سندیکا و روزنامه نگاران عراق و رییس هیات مدیره خبرگزاری ملی عراق(نینا) ضمن تشکر و قدردانی از دعوت مدیر عامل ایرنا برای سفر به ایران و این ملاقات، ابتدا گزارشی از سفر خود به ایران ارائه کرد و گفت: در دیدار با مدیر عامل ایرنا تفاهمنامه همکاری در زمینه تبادل خبر و عکس امضا کردیم.
 
ˈ موید الامیˈ ابراز امیدواری کرد که امضای این تفاهمنامه خبری سرآغازی برای همکاریها و هماهنگی های رسانه ای میان دو کشور باشد.
 
وی درمورد بازدید از برخی مراکز خبری از جمله موسسه ایران گفت: ظرفیت های خبری و رسانه ای ایران ستودنی است.
 
این مقام عراقی از پیشرفت و توسعه ایران در زمینه های مختلف ابراز خرسندی کرد.
 
وی تصریح کرد که ایرانی ها فرهنگ و تمدن بسیار بالایی دارند و به ویژه در زمینه رسانه و خبر شخصیت های فرهیخته ای در ایران فعالیت دارند.
 
وی در ادامه از تصمیم دایر کردن دانشکده خبر در عراق خبر داد و گفت:مشکل فارغ التحصیلان ما در این رشته ها این است که تنها با جنبه های نظری این فن آشنایی دارند اما در بعد عملی ضعیف هستند در نتیجه ما در اتحادیه روزنامه نگاران چنین اشخاصی را آموزش عملی می دهیم.
 
موید الامی اظهار داشت:مطمئن هستیم که ایران پیشرفت فراوانی در زمینه رسانه داشته و در صحنه بین الملل نیز اثر گذار بوده است.
 
ریس سندیکای خبرنگاران عراقی در خاتمه گفت: آمادگی کامل برای همکاری با دوستان و برادران ایرانی در زمینه های مختلف خبری و رسانه ای داریم و امیدواریم تعاملات خبری دو کشور روز به روز گسترش یابد.
 
در ابتدای این دیدار محمد خدادی مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا ) نیز گزارشی از سفر اعضای سندیکای خبرنگاران عراق به کشورمان به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارایه کرد.
 
وی گفت: در سفر اخیر به مسکو با این هیات ملاقاتی داشتم و برای گسترش فعالیت های رسانه ای و خبری از آنها دعوت کردم تا به ایران سفر کنند.
 
مدیر عامل ایرنا افزود: تلاش ما این است که در راستای گسترش فعالیت های خبری، خبرگزارهای دو کشور ارتباطات و تعاملات بیشتر داشته باشند.
 
خدادی همچنین به دیدار روز گذشته هیات خبری عراقی از ایرنا اشاره کرد گفت: در این دیدار تفاهم نامه همکاری برای مبادله خبر و عکس بین دو کشور به امضا رسید.
 
وی اضافه کرد:در این دیدار مقرر شد تا دو ماه آینده خبرنگارانی از ایرنا برای بحث پوشش خبری و دریافت اخبار از واقعیت های عراق به این کشور اعزام شوند.
 
مدیر عامل ایرنا گفت: بیشتر توجهات خبری در عراق به سمت حوادثی همچون جنگ ، بمب گذاری ، انفجار و عملیات های انتحاری است در حالی که می توان از بخش های اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی کشور عراق نیز خبر تهیه و ارسال کرد.
 
این هیات عراقی که از روزسه شنبه -12 آذرماه- وارد ایران شده است، امروز به قم سفر می کنند و فردا – جمعه – تهران را ترک خواهند کرد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  −  6  =  2