مطالعات آماری در درباره اعتیاد زنان / زنان چگونه معتاد می شوند

دومین جلسه کمیته زنان و خانواده‌های آسیب پذیر ستاد مبارزه با مواد مخدر در محل این ستاد تشکیل شد.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ در این جلسه عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور و رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر، شهیندخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، الهام امین زاده معاون حقوقی رئیس جمهور و همچنین تعدادی دیگر مسئولانی از دستگاه های مرتبط حضور داشتند.

در این جلسه قرار شد دستگاه های مرتبط پیشنهادهای خود را در قالب آیین نامه به کمیته زنان این ستاد ارسال کنند تا با بهره برداری از ظرفیت همه دستگاه ها با مواد مخدر و آسیب های ناشی از آن در خانواده ها مقابله کنیم.

اظهارات مسئولان در این جلسه در جدول زیر آورده شده است:

ناممسئولیتشرح اظهار نظر
دکتر عبدالرضا رحمان‌فضلیوزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر-پدیده شوم مواد مخدر در کمین همه خانواده‌ها است، هیچکس از هر طبقه و گروه اجتماعی که باشد از این تهدید مبرا نیست.
-خانواده معتادان مورد غفلت قرار گرفته‌اند و متولی ندارند، برخی خانواده‌ها هستند که به نوعی تحت پوشش نهادها، خیریه‌ها یا تشکل‌های مردمی هستند اما متأسفانه برخی از نهادهایی که وظیفه حمایتی دارند وقتی با یک خانواده معتاد روبه‌رو می‌شوند به دلیل اعتیاد، این خانواده را تحت پوشش قرار نمی‌دهند و این موجب می‌شود که خسارت زیادی به این حوزه وارد شود.
-همسرآزاری، اعمال خشونت، ورود به کارهای ناشایست و غیراخلاقی، انجام قاچاق و توزیع مواد مخدر و عدم تامین اسباب معیشتی زندگی از جمله آسیب‌های وارد شده به خانواده‌های معتادان است.
-شناسایی و برقراری ارتباط با یک میلیون و 325 هزار خانواده‌ای که معتاد دارند کار سختی نیست، لذا باید روش‌های ارتباطی با این خانواده شناسایی و سپس آنها را در امور پیشگیری، درمان و بهبودی ترغیب کرد.
-محور اصلی این کمیته کمک به خانواده‌ها به‌طور مستقیم و استفاده از ظرفیت آنان در ابعاد مختلف مبارزه همچون پیشگیری، درمان و گاهاً مقابله است که امیدوارم با همفکری اعضای کمیته، فعالیت‌ها و برنامه‌ها مشخص و سپس نحوه حمایت، پشتیبانی و هدایت خانواده‌ها تعیین شوند، چرا که اگر بر روی نهاد خانواده تمرکز شود، یقیناً تاثیر روش‌ها و برنامه‌های پیشگیرانه در این نهاد موفق‌تر خواهد بود.
-پدیده شوم مواد مخدر در کمین همه خانواده‌ها است و هیچکس از هر طبقه و گروه اجتماعی که باشد نمی‌تواند تصور کند که از این تهدید مبرا است، لذا با این نگاه، حضور اعضا در این کمیته و کمک به خانواده‌ها باید ابتدا از منظر انسانی و سپس سازمانی باشد تا به نتیجه مطلوب در این حوزه برسیم.
باید خانواده‌ها را به عرصه مبارزه با مواد وارد و رویکرد اجتماعی امر مبارزه در جامعه تقویت کرد و همچنین از ظرفیت خیریه ها، تشکل ها و رسانه ها در این خصوص بهره برد.
-دستگاه‌های مختلف باید متناسب با یکدیگر برنامه‌های این کمیته را اجرایی کنند تا با برنامه‌ریزی درست و حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده بتوانیم در امر پیشگیری و درمان به آنها کمک کنیم.
سرهنگ مسعود زاهدیانرییس پلیس امنیت اخلاقی ناجا-مجالس و پارتی‌های خاص، محافلی برای گرایش افراد به اعتیاد هستند.
-علاوه بر جمعیت درگیر اعتیاد، ما در جامعه با دانشجویان و دانش‌آموزانی روبرو هستیم که امروز معتاد نیستند اما در مجلس و پارتی‌هایی شرکت می‌کنند که آسیب‌پذیرند و ممکن است فرد را سمت اعتیاد سوق دهند.
-زنان بی‌پناه‌ترین قشر جامعه و دارای بالاترین درجه آسیب‌پذیری در جامعه هستند، خانمی که با همسرش دچار اختلاف می‌شود و بنا بر دلایلی منزل را ترک می‌کند، اگر نخواهد به منزل اقوام و خویشان برود چه جایی برای حضور وی پیش‌بینی شده است، لذا باید از ظرفیت مساجد، بسیج و تشکل‌های مردمی در بحث جلوگیری از اعتیاد زنان استفاده کرد.
-در اهداف کلان نظام در بحث اعتیاد زنان باید برنامه داشته باشیم و همچنین این موضوع، در برنامه‌های پنجساله توسعه کشور گنجانده شود.
زهرا بنیانیانمشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده-با توجه به اینکه سن بحرانی مصرف مواد مخدر در زنان 15 تا 19 سالگی است، ضرورت دارد که مراکز آموزشی همچون دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان، توجه جدی کنند.
-آسیب‌های اعتیاد، ابعاد وجودی شخص را دربر میگیرد و موجب شکستن عزت نفس، بروز مشکلات جسمی، مغزی و روحی در وی می‌شود و از او موجودی می‌سازد که می‌تواند آسیب‌های مختلفی را به اجتماع وارد کند و مرتکب انجام بسیاری از ناهنجاری‌ها چه در خانواده و چه در جامعه شود.
طرح شیوع‌شناسی مصرف مواد که در سال 90 انجام شد، بر روی 15 هزار نفر در کشور انجام شد که 7900 نفر از این جامعه آماری را مردان و 7100 نفر را زنان در مقیاس سنی 15 تا 64 سال تشکیل می‌دادند.
-براساس نتایج این طرح، نرخ شیوع مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها، 2.65درصد است که طبق آن، تعداد تقریبی مصرف‌کنندگان مواد در سطح کشور، یک میلیون و 325 هزار نفر است که با بعد خانوار 6 میلیون نفر به‌طور مستقیم درگیر مواد مخدر هستند.
-همچنین بر این اساس، نه و سه دهم درصد از جمعیت معتادان را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند و بیشترین ماده مصرفی آنان نیز به ترتیب تریاک، شیشه و کراک می‌باشد و همچنین 62 درصد زنان معتاد متاهل هستند که نشان می‌دهد آنها به دلیل اعتیاد همسر، مشکلات خانوادگی و فقر به سمت مصرف مواد رفته‌اند.
-زنان معتاد، به خاطر پنهان کاری، نبود حمایت اجتماعی، عدم رهایی از اعتیاد و حفظ آبرو بیشتر از مردان در پنهان‌کاری اعتیاد خود دامن می‌زنند و این به منزله عدم بازگشت آنان به زندگی سالم برای همیشه است.
-اولین سن مصرفی مواد در نیمی از جمعیت زنان معتاد، 15 تا 19 سالگی است درواقع این سن، سن بحران برای شروع مصرف مواد می‌باشد لذا با توجه به این سن که دوره نوجوانی و جوانی می‌باشد، ضرورت دارد که مراکز آموزشی همچون دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها به بحث اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی نوجوانان و جوانان، توجه جدی کنند.
-کسب لذت، کنجکاوی، تفریح، رفع مشکلات روحی، در دسترس بودن مواد، فشار دوستان، رفع درد، کار سنگین، کاهش علایم بیماری‌های جسمی، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی را به ترتیب از دلایل مهم شروع مصرف مواد در زنان است.
-متاسفانه به خاطر فریب فرهنگی از طریق ماهواره‌ها و سایت مبنی بر استفاده شیشه برای کاهش وزن، لاغری، رفع چین و چروک پوست، شادابی کاذب و رهایی از استرس و اضطراب برخی زنان به مصرف شیشه روی آورده‌اند که در این خصوص نیز باید اطلاع‌رسانی‌ها افزایش یافته تا افراد فریب دروغ‌های سوداگران مرگ را نخورند.
-بروز عوارض فردی و اجتماعی اعتیاد در زنان نسبت به مردان بیشتر است و بر این اساس دامنه تاثیر اعتیاد زنان نه تنها، به فرد معتاد بلکه بر فرزندان و بعضاً آثار ویرانگر آن بر اجتماع خواهد بود و سرانجام فرد یا خودکشی می‌کند و یا به سمت انتقام می‌رود.
-تغییر ساختار خانواده در عصر مدرنیته و روبرو شدن والدین با تنوع فرهنگی و دگرگونی نقش در خانواده، تبعیت کردن بخشی از اعضای جامعه از هنجارها، ارزش‌ها و قوانینی که قوام جامعه را تشکیل می‌دهد، گسست نسلی و ناتوانی فرد در دستیابی به هویت خود و تغییر الگوهای زندگی از چالش‌های موجود در بحث اعتیاد است.
-دوری از هر گونه انکار، لزوم حضور و مشارکت جدی نخبگان، جلب مشارکت مردم، تقویت و توسعه تشکل‌های مردمی، ضرورت بسیج همه‌جانبه انجمن‌های اولیا و مربیان، استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها، مدارس، حوزه‌های علمیه در جهاد مقدس، ضرورت بهره‌گیری از رسانه‌ها به‌عنوان ابزاری قدرتمند برای ایجاد شبکه‌های اجتماعی در امر مبارزه را از جمله شاخص‌های مهم در جهت تقویت رویکرد اجتماعی در امر مبارزه برشمرد.
-دشمن نخبگان را هدف قرار داده است تا به سرمایه‌های اصلی این کشور ضربه بزند لذا آگاهی دادن به جوانان و نخبگان و حضور جدی آنان در عرصه مبارزه خیلی مهم است چرا که تجربه نشان داده اگر رویکرد اجتماع‌محور تقویت و مسوولیت و اختیارات به مردم واگذار شود موفق خواهیم شد.
الهام امین‌زادهمعاون حقوقی رییس‌جمهور-در قوانین جزایی کشور، 1200 عنوان مجرمانه وجود دارد که 50 عنوان آن مربوط به مواد مخدر است و متاسفانه دو سوم زندانیان کشور به خاطر همین 50 عنوان، در زندان ها به سر می برند.
-در گذشته مواد مخدر به لحاظ پزشکی از اهمیت و حساسیت خاصی برخوردار بود اما امروزه به قدری آثار قاچاق زیاد شده که دیگر به مصارف ضروری و پزشکی آن توجهی نمی‌شود.
-مردان بیشتر مرتکب جرایم مربوط به مواد مخدر می‌شوند و زنان بیشتر نقش بزه دیده را دارند و خانواده‌ها نیز در این میان، متحمل بیشترین آسیب می‌شوند.
-قاچاقچیان مواد مخدر، غالباً همسر و خانواده خود را از بزهکاری‌هایشان جدا می‌کنند و زمانی همسر متوجه می‌شود که فرد سرپرست از خانواده خارج شده و تمام مشکلات معیشتی و اقتصادی بر دوش زن قرار می‌گیرد.
-اولین قانون در بحث مبارزه با مواد مخدر در خرداد ماه 1338 با عنوان قوانین محدودکننده و کنترلی مواد مخدر تصویب شد که بعدها به‌عنوان قوانین مبارزه با قاچاق و مصرف مواد مخدر تغییر نام یافت.
در سال‌های 76 و 89 قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر و الحاقیه‌های آن انجام شد، این قوانین کلی است و معاونت حقوقی ریاست جمهوری این آمادگی را دارد که اگر قانونی مزاحم است یا خلاء قانونی در بحث مبارزه با مواد مخدر وجود دارد، در اسرع وقت نسبت به اصلاح آن اهتمام ورزد.
شهیندخت مولاوردیمعاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده-اعتیاد مرزهای تحصیل، فرهنگ و دین را درنوردیده است، هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که اعتیاد، تنها مختص یک گروه یا طبقه خاص از جامعه است.
-تقویت نهاد خانواده و اهمیت به جایگاه زن در عرصه‌های اجتماعی و استیفای شرعی، حقوقی و قانونی زنان در تمامی عرصه‌ها را از جمله ماموریت‌های مهم خود در معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه بند 14 سیاست‌های کلی نظام، سند چشم‌انداز 20 ساله جمهوری اسلامی ایران و ماده 230 برنامه پنجم توسعه به این ماموریت اشاره دارد، باید که به صورت جدی وارد این عرصه شده و وظیفه خود را به درستی انجام دهیم.
-اخیرا آماری از سوی سازمان ثبت اسناد در خصوص علل 9 گانه اعتیاد ارائه شده که براساس آن نرخ طلاق در شش ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7 درصد افزایش داشته که اعتیاد یکی از آن دلایل بوده است.
-فقر اقتصادی و فرهنگی و مبحث معیشتی از جمله عللی است که خانواده‌ها را درگیر اعتیاد می‌کند .
اعتیاد مرزهای تحصیل، فرهنگ و دین را درنوردیده و هیچکس نمی‌تواند مدعی شود که اعتیاد، تنها مختص یک گروه یا طبقه خاص از جامعه است همانطور که مسئله خشونت علیه زنان مختص یک فرهنگ یا کشور خاص نیست.
-آمار 62 درصدی تاهل در زنان معتاد و اختصاص ده درصد از علل شروع اعتیاد زنان به اختلافات خانوادگی اهمیت پرداختن به موضوع اعتیاد زنان را دو چندان می‌کند، لذا ما باید با تمام ظرفیت‌هایی که در اختیار داریم، به این حوزه وارد شویم.
-جلسات ستاد ملی زن و خانواده نهاد ریاست جمهوری به ریاست رییس جمهور و با حضور 8 وزیر برگزار می‌شود و مصوبات آن نیز لازم الاجرا است لذا هز زمان که مشکلی در پروسه تصویب قوانین در حوزه اعتیاد زنان در این کمیته بود، می‌توان مصوبات را از طریق آن ستاد اجرایی کرد.
-کارگروهی در وزارت تعاون کار با حضور کارشناسان معاونت امور زنان ریاست جمهوری، بهزیستی و سازمان‌های غیردولتی فعال تشکیل شده که هدف اصلی این کارگروه باید حمایت از زنان معتاد به‌منظور دستیابی آنان به بهبودی باشد و حمایت‌ها نیز به گونه‌ای باشد که فرد پس از بهبودی دیگر به سمت اعتیاد نرود و بتواند کسب و کار و مسکن مناسبی پیدا کند.
-نقش تشکل‌های مردمی در امر مبارزه با مواد مخدر را مهم هستند و بدون جلب این ظرفیت، برنامه‌ها موفقیت‌آمیز نخواهند بود و تجربه سی و اندی سال نیز نشان می‌دهد که هر گاه از مشارکت این ظرفیت استفاده شده، به موفقیت رسیده‌ایم.

 

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

  ×  9  =  27