تشریح مزایای پرداخت الکترونیک نسبت به سنتی+فيلم

در قسمت 5 آموزش استفاده صحیح از کارت به خانواده ها عنوان شد:

برای تبدیل کردن سامانه های الکترونیک بانک های مختلف به یک سامانه مشترک به نام شاپرک ملاحظات زیادی وجود داشت به عبارتی تکامل وتکوین شاپرک باید بسیار حساب شده انجام می شد تا خللی در سامانه های مختلف بانک های گوناگون بوجود نیاید ؛ بنابراین بانک ها آرام آرام سامانه های خود را به سامانه واحد شاپرک نزدیک کردند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،مهندس نسترن اسماعیلی ، کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک که در بخش پنجم از ادامه سلسله برنامه های آموزشی شاپرک در شبکه اول سیما سخن می گفت ضمن تشریح مزایای پرداخت الکترونیک عنوان کرد : پرداخت الترونیک توسط کارت به کسبه کمک می کند که بدون اینکه نگران نگهداری اسکناس ونقل وانتقال وذخیره ان باشند ،مبادلات خود را از طریق حساب الکترونیک انجام دهند .

وی افزود: انتقال پول از یک خریدار به فروشنده و انتقال به حساب های بانکی کمک می کند که افراد بتوانند وجوه کارکرد خود را در حسابها منعکس ببینند ، این امر کمک می کند حجم زیاد اسکناس ونقل وانتقال از سیستم های دستی جدا شود.

به گفته وی با گسترش پرداخت الکترونیک سرعت نقل وانتقال راحت تر می شود ونیازی به ذخیره اسکناس وجود ندارد.

شاپرک مخفف چهار کلمه

در ادامه این وی‍‍ژه برنامه عبدالرشیدی ،مجری برنامه ، عنوان کرد: اقتصاددانان معتقدند که وجود یک نظام پرداخت مطمین وسریع می تواند فضای کسب وکار را مطمین تر وکارآمدتر کند ؛ اما برای پرداخت در نظام اقتصادی باید سازوکار های مطمین مبتنی بر ملاحظات اقتصادی ، حقوقی و قضایی وجود داشته باشد.

عبدالرشیدی در ادامه به تشریح شاپرک پرداخت و خاطر نشان ساخت: شاپرک مخفف چهار کلمه شبکه الکترونیک پرداخت کارتی است و در واقع سامانه تسهیل کننده واستاندارد ساز پرداخت الکترونیک در کشوراست .

مجری برنامه ضمن بیان اینکه شاپرک در سال1390 بوجود آمد ، یادآور شد: برای تبدیل کردن سامانه های الکترونیک بانک های مختلف به یک سامانه مشترک به نام شاپرک ملاحظات زیادی وجود داشت به عبارتی تکامل وتکوین شاپرک باید بسیار حساب شده انجام می شد تا خللی در سامانه های مختلف بانک های گوناگون بوجود نیاید ؛ بنابراین بانک ها آرام آرام سامانه های خود را به سامانه واحد شاپرک نزدیک کردند.

در ادامه مجری برنامه تصریح کرد: درست است که شاپرک یک سامانه استاندارد وفراگیر نظام پرداخت است اما قوانین ومقررات ناظربرآن همان قوانین موجود در کشور است که قبلا بر سامانه های دیگر حاکم بود.

به گفته وی بانک مرکز یشاپرک را از ورود به عرصه رقابت در نظام پرداخت با شرکت ها وسامانه های موجود منع کرده پس شاپرک سامانه های موجود را استادارد سازی ، تلفیق وترکیب می کند تا سامانه های موجود بتوانند خدماتی مطمین با استاندارد بالا ومشابه در سطح فراگیر کشور ارایه دهند.
عبدالرشیدی تاکید کرد: بنابراین شاپرک زقیب شرکت ها وسامانه های موجود نیست بلکه تضمین کننده وسامان دهنده آنهاست.

در ادامه این برنامه ضمن اینکه تاکید شد ، شاپرک مامور نظارت بر عملکرد سامانه های موجود است ، تصریح گردید، شاپرک رهگیری و تسویه سامانه های موجود را بر عهده دارد ، همچنین کمک به شرکت هایی که سامانه های کنونی را در نظام بانکی مدیریت می کنند ونزدیک کردن آرام آنها به یک سامانه فراگیربر عهده شاپرک است.

در ادامه تاکید شد ، شاپرک سعی می کند ، استاندارد سازی ونظارت بر قوانین ومقررات و رهگیری سامانه های پرداخت وتسویه را انجام دهد.
همچنین در خلال این برنامه آموزشی به کاربران بانکی توصیه شد، هنگام وارد کردن رمز دستگاه خودپرداز به گونه ای مقابل دستگاه بایستند که کسی امکان دیدن صفحه کلید ورمز را نداشته باشد.  

علاوه براین تاکید گردید، در هنگام استفاده از خدمات اینترنتی بانک ها یا موسسات مالی واعتباری یا در هنگام خرید اینترنتی از ذخیره کردن نام کاربری و رمز عبور در رایانه خودداری شود.
 

در بخش چهارم از  سلسله برنامه های ده قسمتی که توسط شرکت شاپرک در راستای توسعه فرهنگ صحیح استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و پرداخت  الکترونیک در جامعه تهیه شده و از شبکه یک سیما در برنامه سیمای خانواده در روزهای زوج هفته بین ساعت  13 تا 14روی آنتن می رود ، به استانداردسازی و یکپارچه ساز ی خدمات پرداخت الکترونیک پرداخته شد.

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
بدون نظر
  1. راضیه می گوید

    مرسی از سایت خوبتون اما بیشتر در مورد خود مزایای پرداخت الکترونیکی بگویید متشکرم

ارسال یک پاسخ

  ×  3  =  3