افزایش پرداختهای دیجیتال لزوما به معنای کاهش پرداختهای نقدی نیست/خودپرداز بهترین مکان برای آغاز فرایند یکپارچه سازی کانال ها

دیدگاه سازندگان خودپرداز درباره آینده:

ما باید به نقطه ای برسیم که شبکه های خودپرداز بتوانند سریعا نسبت به نیازهای مشتری عکس العمل نشان دهند.این امر در صنعتی با ثبات مانند بانکداری،ماموریتی ساده نیست .افزایش پرداختهای دیجیتال لزوما به معنای کاهش پرداختهای نقدی نیست. تعداد زیادی از اسکناسها در حال گردش هستند /آنچه اتفاق می افتد، انتقال از پرداخت فیزیکی به دیجیتال و از دیجیتال به فیزیکی است.دراین فرایند خودپردازها همراه موبایل می توانند نقش مهمی ایفا کنند./تمام سازندگان بزرگ پرداخت موبایل را پذیرفته اند و آن را کانالی می دانند که با خودپردازها یکپارچه می شود

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک،چنین به نظر می رسد که در برخی  مناطق استفاده از وجه نقد درحال افول و اوج گرفتن موبایل بانکینگ است و مکانیسم های پرداخت نیز این روند پشتیبانی را می کنند.

 این روند  ادامه می یابد وبه نظر می رسد دوران خودپردازهایی که درون حفره ای در دیوار کار گذاشته می شدند به سرآمده است. اگرقضیه همین باشد، سازندگان خودپرداز خیلی خوب با شرایط کنار آمده اند.

 تمام سازندگان بزرگ پرداخت موبایل را پذیرفته اند و آن را کانالی می دانند که با خودپردازها یکپارچه می شود و اکنون با توجه به دستگاههای نقطه فروشی که به خرده فروشان عرضه می کنند ، مشتریان نیز به همان اندازه این روند را قبول کرده اند.

 اوئن ویلد مدیر بازاریابی جهانی در خدمات مالی شرکت NCRمی گوید: مطمئنیم تراکنشهای بیشتری در کانال موبایل انجام خواهند شد اما هنوز ابتدای راه است و به وجه نقد نیاز است. هنوز  زود است که کانال موبایل تمام نیازهای مربوط به وجه نقد را برطرف کند.هنوز هم نیاز به احراز هویت در فرایند است. بنابراین نیازبه یک مرکز و صدور وجه نقد هنوز از بین نرفته است.

 جیم بلوک مدیر توسعه فناوری در شرکت دیبولد نیز با این مورد موافق است. او می گوید: تصور می کنم جایی که بین پرداخت بدون وجه نقد و موبایل اختلافاتی ایجاد می شود، موبایل کانالی باشد که بتواند به وجه نقد دسترسی یابد. افزایش پرداختهای دیجیتال لزوما به معنای کاهش پرداختهای نقدی نیست. تعداد زیادی از اسکناسها در حال گردش هستند و ارزش در حال گردش نیز زیاد است. اغلب کارشناسان معتقدند حجم وجه نقد در این حالت تا پایان دهه تغییری نخواهد کرد اما از سوی دیگر شاهد افزایش پرداختهای دیجیتال خواهیم بود. تصور می کنم در حال حاضر باید توجه داشته باشیم که  جامعه خواهان این تغییرات است. برای انجام پرداختهای موبایل مکانیسمی وجود دارد که مردم تمایل به استفاده از آن دارند. این روند در تمام صنایع  دیده می شود. آنچه اتفاق می افتد، انتقال از پرداخت فیزیکی به دیجیتال و از دیجیتال به فیزیکی است.دراین فرایند خودپردازها همراه موبایل می توانند نقش مهمی ایفا کنند.

 کاهش پیچیدگی( افزایش سادگی)

 رینهارد رابینشتاین  نایب رییس بخش فناوری در شرکت وینکور نیکسدورف است. او در این باره می گوید: اوج گرفتن پرداخت موبایل ، انگیزه ای برای یکپارچه سازی کانالهای بزرگتر در بانکهاست. اکنون مدتهاست که مشغول فعالیت روی یکپارچه سازی نامحسوس کانالها و فرآیند اتوماسیون هستیم.

اگر فرد به یک بانک سنتی مراجعه کند، متوجه می شود تمام کانالها هنوز به صورت سیلو سازماندهی می شوند. آنها کم و بیش به صورت مستقل کار می کنند. من  معتقدم فرصتی برای کارآمدترشدن وجود دارد  و از نقطه نظر هزینه ها نیز این روند جالب تر است.

او می گوید: این امر در وینکور به معنای استراتژی برای کاهش پیچیدگی زیربنای کانالهاست. او اشاره میکند با توجه به نسل کنونی خودپردازها، کل بسته  نرم افزاری در دستگاه وجود دارد.ما نرم افزار را از خودپرداز جدا میکنیم به این ترتیب منطبق بر روند تمرکززادیی می شود و نمونه ای شبکه محور خلق می شود. در این حالت فقط یک هدف اصلی وجود دارد که پیچیدگی نرم افزار را از بین می برد.   

 روبینشتاین قدم فراتر گذاشته و  معتقد است خودپرداز در حقیقت بهترین مکان برای آغاز  فرایند یکپارچه سازی کانال ها ست. قابلیت تعمیم فعالیت در یک مکان  بین دستگاه موبایل و کانالهای دیگر را می توان طوری سازماندهی کرد که  گویی با کانالهای دیگر یکپارچه شده است  و همه چیز در یک نقطه مرکزی جمع می شود.  

 او در ادامه افزود وینکوردر حال حاضر مشغول همکاری با مشتریان انگلیسی و اروپایی است تا این ساختار شبکه محور را به کار گیرند. هرچند او از ارائه نام مشتریان خودداری کرد.

به عقیده او اهمیت خودپرداز در کانالهای بانکداری سبب شده است که فروشندگان آن دیگر فقط عاملان به کارگیری خودپرداز محسوب نشوند. در آینده نرم افزار به عامل متغیر تبدیل می شود (هرچند که خودپرداز همراه پایانه های فروش قلب کسب و کار شرکت وینکور هستند ) اما اگر به دقت به تجارت نگاهی بیندازید، می توان آن را همراه خودپرداز و خدمات ارائه کرد. 

روبینشتاین می گوید: خدماتی را به کار میگیریم که به 2 روش به ما کمک می کنند. یکی از آنها سازماندهی تولید به طرق مختلف است و روش دوم  کاهش هزینه مالکیت است. طی عمر 8 ساله یک خودپرداز، خودپرداز حداقل  18 درصد هزینه آن را تشکیل می دهد. می توانیم 82 درصد باقیمانده را در نظر بگیریم و خدمات بهتری ارائه کنیم، نرم افزارهای مختلف را به کار گیریم و به جنبه شخصی سازی توجه کنیم .

 ما مشغول ایجاد واحدهای نرم افزاری هستیم که به مشتریان کمک می کند سالانه 8تا 10 درصد در هزینه ها صرفه جویی کنند. اما این امر فقط در صورتی امکانپذیری است که بانکها  از دسته نرم افزارهای مالکیتی  مبتنی برسیلو  دست بکشند.

 بالاخره  در یک نقطه زمانی این روند به تمام فروشندگان و بانکهای کاربر اجازه می دهد  از نوآوریها( و ارتقاهای امنیتی) سریعتر استفاده کنند.

  روبینشتاین  در این باره می گوید: اکنون این سوال به وجود می آید که چگونه می توان سریعتر نوآوریها را در خودپرداز  یکپارچه کرد؟ به عنوان مثال چرا  ارائه خدمت بازیافت وجه نقد  این چنین مشکل است؟ زیرا موسساتی که این خدمت را ارائه می کنند پروتکلهای درونی دارند که  30 قبل تنظیم شده اند و در آن زمان کسی از بازیافت وجه نقد یا موبایل اطلاعی نداشت.

 بلوک از  دیبولد نیز با این امر موافق است. او می گوید:  این هم یکی از روندهایی است که صنعت ما با آن دست و پنجه نرم می کند.باید روش به کارگیری و مدیریت خودپردازها تغییر کنند. دستگاه آیفون یا هر دستگاه موبایل دیگر به طور مداوم ارتقا می یابد.  ما باید به نقطه ای برسیم که شبکه های خودپرداز بتوانند سریعا نسبت به نیازهای مشتری عکس العمل نشان دهند.این امر در صنعتی با ثبات مانند بانکداری،ماموریتی ساده نیست .

 شرکت دیبولد هم مانند وینکور معتقد است این روند به معنای آن است که دستگاههای خودپرداز  استقلال کمتری خواهند داشت. اکنون شاهد آنیم که قابلیت عملکرد بیشتر  از پایانه گرفته می شود. تصورمی کنیم این فرایندی تدریجی باشد زیرا هنوز  عوامل اقتصادی  وجود دارد  مانند جریان سرمایه و تمام موارد که بانکها باید درباره آن نگران باشند.

مترجم:شیوا سعیدی

منبع:

http://www.bankingtech.com/

لینک کوتاهلینک کپی شد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

43  −    =  34